Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro till d80

Produkter
(logga in för att koppla)

circlepit

Medlem
Hejhej, jag ar införskaffat mig en d80 för ca en månadsedan och vill nu köpa ett bra macroobjektiv. Jag har kollat runt och jag vet inte alls vilket jag ska välja, så kan någon ge mig tips till ett bra macroobjektiv som inte är för dyrt.

Fundera först på vilken typ av makrobilder du i första hand vill ta. Kortare brännvidder ger ett kortare arbetsavstånd medan längre brännvidder ger ett längre vid samma förstoringsgrad. För en del typer av bilder är det opraktisk om man behöver gå för nära. Samtidigt kräver kortare brännvidder ett kortare utdrag (mellanringar, bälg) än en längre brännvidd om man vill förstora motivet ordentligt. Kvaliteten bland makroobjektiven är överlag väldigt bra så det är liten risk att du väljer en modell som inte duger. Därför är det viktigare att i första hand hitta rätt brännvidd.

Nu vet jag inte vilket pris du tänkt dig men Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 är en ganska lovordad glugg ..kostar runt 4000:-

/Henrik

Nu har jag - tyvärr - inget macro själv, men kommer nog att köpa ett till våren. Läser man recensionerna för de vanligaste macro-objektiven så får nästan alla väldigt bra betyg, kolla t.ex. på recensionerna här på Fotosidan.

Det viktiga är nog att fundera ut vilken brännvidd man vill ha/behöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar