Annons

Macro till D100

Produkter
(logga in för att koppla)

barret

Aktiv medlem
Tänkte hitta mig macro.optik till D100. Frågan är bara om Nikon's 60mm är det enda vettiga eller om det finns nån piratare som lönar sig bättre.

Skall användas till diverse. Ingen specific typ av fotande.

Förslag och erfarenheter?

Tack båda. Jag undrar om inte 90mm begränsar mig med tanke på 1,5 x brännvidden på D100.

Har hittat Sigma's i USA för drygt 1200 spänn. Hamnar kanske runt 1600 med frakt och moms. Ska fundera lite på den...

Har själv en Tamron 90. Är grymt nöjd med skärpan, men nackdelen med den är (jämfört med Sigma) är att den effektiva bländaren minskar ju närmare man ställer in fokus. På avstånd med 1:1 förstoring (max) är största bländaren 5,6. Men eftersom skärpedjupet ändå är så grymt kort på det avståndet tycker jag inte att det gör nåt. Använder alltid stativ ändå. Detta betyder att du lika gärna kan använda ett vanlgt skarpt objektiv tillsammans med mellanring istället, då effekten blir densamma (dvs den effektiva bländaren minskar med några steg). Men det är ju ganska smidigt att slippa byta mellanringar och oblektivet fungerar minst lika bra längre avstånd oxå... bara så att du vet (blev själv väldigt förvånad när jag köpte mitt begagnat)

Puttri skrev:
Har själv en Tamron 90. Är grymt nöjd med skärpan, men nackdelen med den är (jämfört med Sigma) är att den effektiva bländaren minskar ju närmare man ställer in fokus
Alla objektiv får en mindre effektiv bländare vid utdrag.

Sigma EX 50/2,8 Macro är grymt bra

Detta är ett suveränt macro-objektiv. Jag är mycket nöjd med mitt. Jag köpte dock ett ytterligare med större brännvidd, då det kan vara svårt att komma nära insekter med 50mm-objektivet. Närgränsen är 18cm, men linsen skjuter ut så långt att du får skärpa aldeles intill ditt filter.

Alternativet kan kaske vara Tamrons 90mm, ett 105mm blir i saftigaste laget med en D100.

Är dock sugen på att koplettera med D100-kamerahus till mina objektiv, men är lite tveksam på brännviddsresultatet i och med bytet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar