Annons

Macro: Sigma, Tokina eller Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det i den till synes enkla frågan; "Vem har föraktat 90'an?" som Du inte förstår?

Jag fattar inte hur någon läskunnig person inte kan förstå andemeningen i uttrycket, "inte att förakta"!

Om jag likt dej dragit till med en svordom så hade poletten kanske trillat ned.

/K
 
Senast ändrad:
Jag har sett flera inlägg som säger att det egentligen inte spelar någon större roll vilket jag väljer av tre goda macro-objektiv i 100mm-klassen,

- Sigma EX 105/2,8,
- Tamron AF SP 90/2 eller
- Tokina AT-X M100/2,8

Det är ju trevligt, men hur gör jag då, väljer det billigaste? Jag tänker mig främst att fotografera små tekniska manicker med objektivet monterat på min framtida D90(*), men jag tror också att objektivet ska få göra tjänst för porträttfoto.

Blunda och peka, eller är det någon som tycker ett av dem är bäst?

Per.

*) Om bonusen uteblir, så får min D50 duga.

Jag vill bara tacka för alla svaren och berätta att jag slog till på en Tokina AT-X M100/2,8. Den är skarp som attan och byggd som en stridsvagn! Jag har dock upptäckt att det är svårt att ta makrobilder, det blir ju så kort skärpedjup! Det blir till att plocka fram stativet oftare än jag trodde. Att optikens AF ibland jagar kan jag intyga, men det undviker man eneklt genom att fokusera för hand först; det är enkelt eftersom AF/MF-omkopplaren sitter i fokusringen.

Det blev en D90 också, jag struntar i hur det går med ekonomin...

Per.
 
Jag vill bara tacka för alla svaren och berätta att jag slog till på en Tokina AT-X M100/2,8. Den är skarp som attan och byggd som en stridsvagn! Jag har dock upptäckt att det är svårt att ta makrobilder, det blir ju så kort skärpedjup! Det blir till att plocka fram stativet oftare än jag trodde. Att optikens AF ibland jagar kan jag intyga, men det undviker man eneklt genom att fokusera för hand först; det är enkelt eftersom AF/MF-omkopplaren sitter i fokusringen.

Det blev en D90 också, jag struntar i hur det går med ekonomin...

Per.

Grattis till bra glugg och hus.
 
Jag vill bara tacka för alla svaren och berätta att jag slog till på en Tokina AT-X M100/2,8. Den är skarp som attan och byggd som en stridsvagn! Jag har dock upptäckt att det är svårt att ta makrobilder, det blir ju så kort skärpedjup! Det blir till att plocka fram stativet oftare än jag trodde. Att optikens AF ibland jagar kan jag intyga, men det undviker man eneklt genom att fokusera för hand först; det är enkelt eftersom AF/MF-omkopplaren sitter i fokusringen.

Det blev en D90 också, jag struntar i hur det går med ekonomin...

Per.

Grattis!...funderar också på Tokinan.
 
Det pågår en missnöjestråd om tidningen Foto här på FS och missnöje om tidningen postas där. Hur som haver så har tidningen Foto en samling objektivtester i senaste numret och Tokinan fick omdömet "toppklass"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.