Annons

macro produkt hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är jätte intresserad av macro fotografering skulle vilja skaffa mig ett bättre objektiv till min kamera så jag kan fota men vet inte vad jag ska köpa. Jag vill fota typ skygga djur och insekter och sådant. Nån som kan hjälpa mig? Har en canon eos 3000N med typ ett 28/90 objektiv eller nåt.. Typ ett sånt där "allt i allo" objektiv som man får med enklare nybörjar kameror. Har försökt titta på macro objektiv men det finns ju flera olika och de är ju svin dyra. I alla fall för mig som är nybörjare. Har hört talas om mellanringar och försättslinser men förstår inte riktigt skillnaderna i funktion osv. Och vart kan man köpa allt detta? Har kikat på www,scandinavianphoto.com men hittar inte så mycket där då jag inte vet vad jag letar efter, men det är den enda butik jag har hittat...

tack...

Tamrons 90/2,8 kostar lite mer än Soligor, men är otroligt skarp. Jag tror inte att du skulle "växa" ifrån det i första taget (om du någonsin kommer att göra det).

Ett annat enkelt och billigt sätt att komma ite närmae är att köpa närbildslinser. Ett filter som sätt på framför ditt objektiv och gör att du kommer närmae. Du kommer inte kanonnära och det snor en gnutta skärpa, men är billigt (någon hundring) och enkelt att använda.

Det finns även billiga (ett par hundringar) "omvändningsringar". De gör att du kan vända objektivet baklänges och komma riktigt nära.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto