Annons

Macro och tele - skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Om man har samma bländare och sedan tar en bild på en blomma med ett macro eller ställer sig relativt nära avstånd från blomman med ett tele och zoomar in, blir det skillnad på skärpedjup?

Förutsatt att du har samma bländare och samma utsnitt så blir det samma skärpedjup men bakgrunden kommer se oroligare ut med kortare brännvidd.

Den oroliga bakgrunden kan upplevas som ett längre skärpedjup.

Tack, jag var nyfiken på om man kunde få bättre fokus överlag på ett objekt om man använde tele vid samma bländare och utsnitt genom att skärpedjupet blev lite längre av någon teknisk anledning, vilket är att föredra i vissa fall. En mer orolig bakgrund är väl nästan att föredra, om bakgrunden inte är för varierande förstås.

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Förutsatt att du har samma bländare och samma utsnitt så blir det samma skärpedjup men bakgrunden kommer se oroligare ut med kortare brännvidd.

Den oroliga bakgrunden kan upplevas som ett längre skärpedjup.

Detta är en rimlig approximation om avståndet till motivet är mindre än 1/4 av det minsta hyperfokalavståndet för de båda objektiv-bländarkombinationerna.

Låter som att det kan finns en skillnad men den är antagligen inte särskilt stor. Jag får pröva helt enkelt. Det kanske är någon som har erfarenhet av sina objektiv? Någon som föredrar sitt tele framför macrot i vissa fall?

Frågan gällde vid samma utsnitt, men praktiskt sett så blir det svårt att uppfylla samma utsnitt antar jag. Fast du kanske tänker på bakgrunden?

growingart.se skrev:
Låter som att det kan finns en skillnad men den är antagligen inte särskilt stor. Jag får pröva helt enkelt. Det kanske är någon som har erfarenhet av sina objektiv? Någon som föredrar sitt tele framför macrot i vissa fall?

Om man närmar sig hyperfokalavståndet för det ena objektivet så blir skillnaden enorm.
Hmm, hade tänkt ge en länk, men jag kan inte nå min länksamling. Det verkar som en router på vägen till min burk har gått ner sig. Irriterande.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto