Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro OCH tele i ett?

Produkter
(logga in för att koppla)
pow skrev:
Nej, det var ju just det som var poängen i mitt påpekande. Då tar det ju heller oftast inte så lång tid att autofokusera.

"" då tar det ju oftast inte så lång tid att autofokusera""


Poängen är att om AF inte är tillräckligt snabb så kan den inte följa med i action bilderna med hunden som normalt plåtas i AI Servo. Om du tror det gällde att bara få objektivet att ändra sig från de 48cm till kanske 5-10 meter så har du ju inte förstått poängen med snabb AF......i action plåtning.
AF är ju igång hela tiden när man plåtar hundarna i rörelse..........
 
Pajkastningen är i full gång läser jag. Det som är intressant är inte fokuseringen från närgränsen till oändligt utan från kanske 1.5 m till 3 m och den går väldigt snabbt.

Lisa : Som vanligt har även den här tråden svårt att hålla sig utan att spåra ur. Det du ska fråga dig själv är vilka olika objektiv har du att välja på, vad kostar de, hur mycket är jag beredd att lägga ut, vilka egenskaper tycker jag är viktigast ?

Canon 100/2.8 Macro USM är ett utmärkt objektiv som jag tycker passar till många olika saker. Det är till och med prisvärt (trots ett pris på 5 600 kr, på Cyberphoto). Köper du det tror jag inte du kommer att ångra dej utan ha mycket glädje av det.

/ Erik
 
Tycker dock Lars har en poäng värd att beakta. När den används som tele, gör den jobbet vid actionfoto (dvs springande, hoppande hundar)? Dryga fem tusen är rätt mycket deg för ett objektiv OM du senare upplever att AFen inte hänger med. Du känner ingen som du kan låna ett sådant objektiv av för att testa? Fråga runt på FS, om det finns någon vänlig själ som bor i krokarna, så kan ni träffas för en fotorunda. Hör gärna efter om du kan låna andra telen också (jag förespråkar ju att satsa på tele och komplettera med närbildstillbehör). De flesta som fotar extrema närbilder brukar ganska snart koppla bort AFen i alla fall, så bry dig inte om huruvida det tar en och en halv minut att ställa om från närbild till oändligt. Det gör du själv manuellt innan du kopplar på AFen.

/Peter
 
Först dâ, jag har varken Canon eller nämnda objektiv, sâ igentligen skulle jag väl inte skriva, som nâgon sâ försynt och trevligt pâpekade tidigare i trâden.
Men, jag fotar en hel del hundar och hästar.
Huvudsakligen hundsport, dvs bruks, lydnad, agility, tjänstehundar osv.
Oftast använder jag mitt 70-210mm och jag ligger oftast i övre delen av omfânget.
Sâ jag funderar lite pâ om inte 100mm är lite för kort.
Pâ utställningar funkar nog 100mm bra med risk att vara lite väl lângt istället.
De fâ gânger jag fotar en hund pâ utställning är det mitt 50mm som sitter pâ, eller kring 70mm pâ zoomen.
En macroglugg pâ 150 eller 180mm tror jag skulle göra ett bättre jobb för hundar ute i det fria.
Beträffande AF-tid sâ har jag en seg glugg men eftersom jag oftast använder yttre änden av avstândsinställningen sâ gâr det fort nog ändâ. mellan 7-8m till oändligt är pyttelite vrid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.