Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro och fisheye till nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)
hej

har en D40 och har nu två frågor kring objektiv till kameran.

1. Har ni förslag på macroobjektiv som passar, är först och främst intresserad av nikon men det är kanske någon som har förslag på tex sigma el liknande.

2. Finns det något fisheyeobjektiv som passar till min kamera, har bara hittat objektiv som passar andra D-modeler men inte D40.

Mvh/Danielsson

1): Om du vill ha autofokus så är du begränsad till dessa fyra, vad jag vet:

Nikkor 60/2,8 AF-S
Nikkor 105/2,8 AF-S
Sigma 150/2,8 HSM
Sigma 180/3,5 HSM

Vilken brännvidd som är lämplig beror på vad du ska använda det till. Ett makro kan dubblera som ett bra fast teleobjektiv, för porträtt eller annat.

2): Jo, det finns ett nytt Sigma 10/2,8 HSM som ger AF med D40! Det motsvarar Nikkor 10,5/2,8 med 180 graders bildvinkel diagonalt. Alternativt finns också Sigma 4,5/2,8 HSM som ger en helt rund bild. Där utnyttjar man alltså inte hela sensorns yta, men får i gengäld med hela bildcirkeln hos objektivet.

danielsson187 skrev:
Finns det något fisheyeobjektiv som passar till min kamera, har bara hittat objektiv som passar andra D-modeler men inte D40.

Mvh/Danielsson

Fisheyeobjektiv används väl på hyperfokalen till 99% skulle jag tro, så autofokus är nog inget du kommer sakna på den typen av objektiv.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar