Det som jag tror du tänker på är att man bra kan använda makroobjektiv för bl.a. porträtt och annan fotografering och inte bara makro, varvid det är trevligt att ha autofokus. Annars är det ju manuell fokus som är vanligast vid makrofoto, så för det spelar det inte så stor roll om man har autofokus eller inte.
Med din D3000 (antar att det inte är D300 du menar som i rubriken) så krävs det att objektivet har inbyggd autofokusmotor om du vill ha autofokus. T.ex. Sigmas makroobjektiv 50/2,8, 70/2,8 och 105/2,8 har inte autofokusmotor inbyggd, men de flesta andra har det i dagens läge. Köper du Nikon så funkar alla modeller som heter AF-S, de som heter endast AF får du fokusera manuellt med. Tamron 90/2,8 och 60/2,0 funkar, men med 90/2,8 får du se upp om du köper begagnat, det finns tidigare versioner av objektivet som saknar motor.
Förresten så kan man få mycket trevliga makrobilder med försättslinser. Jag har nyligen testat lite med ett vanligt billigt och enkelt förstoringsglas (försättslinser är i princip förstoringsglas) fasttejpat framför objektivet, mina tre senast upplagda bilder här på FS är tagna med det. Man kommer kanske inte riktigt lika nära som med ett riktigt makro-objektiv, och bildkvaliteten blir väl inte riktigt lika bra heller, men kan ge fullt acceptabla bilder i alla fall om det inte är närbilder på flugögon man ska fotografera. För blommor och sånt behöver man sällan ett renodlat makro, fast det ju inte heller är till skada....