Annons

Macro objektiv till en 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

GGFoto

Aktiv medlem
Idag har jag en EOS 350D och nu funderar jag på att skaffa mig ett macroobjektiv i prisklassen 2000 - 3000 kr och frågan är vad ska man tänka på mm.

Har tittat lite på Sigma 50mm F2,8 DG EX AF Macro och det ligger ju ialla fall i rätt prisklass men hur bra är det? Någon som testat det?
 
Frågan dyker upp ständigt här på forumet :)

Om vi säger så här. Ju kortare brännvidd desto kortare arbetsavstånd så det beror lite på vad du vill kunna fotografera. Låt säga att du vill fotografera insekter; då blir det helt klart för kort med 50mm. Du skrämmer iväg krypen innan du hinner blinka.

Jag använder 90mm makro till min 350D och arbetsavståndet kan sägas ganska lagom då.

Tamron 90mm f/2.8 är ett ruskigt populärt makroobjektiv som kostar 3890kr nytt hos CyberPhoto.
 
Ahh tack för det svaret, det är precis sådana svar/synpunkter jag vill ha...

Har du några bilder du vill dela med dig av som du tagit med ditt Tamron?

Har man aldrig använt ett macroobjektiv så tänker man inte på sådana saker som närhet mm...
 
Sigmas 50mm makro är bra, men som sagt kan det vara lite "kort" för insekter. 90mm (runt 100) kan åxå vara krävande för tålamodet, men klart bättre i det avseendet iaf.
 
Joel Höglund skrev:
Frågan dyker upp ständigt här på forumet :)

Om vi säger så här. Ju kortare brännvidd desto kortare arbetsavstånd så det beror lite på vad du vill kunna fotografera. Låt säga att du vill fotografera insekter; då blir det helt klart för kort med 50mm. Du skrämmer iväg krypen innan du hinner blinka.

Jag använder 90mm makro till min 350D och arbetsavståndet kan sägas ganska lagom då.

Tamron 90mm f/2.8 är ett ruskigt populärt makroobjektiv som kostar 3890kr nytt hos CyberPhoto.

Hur nära måste du komma för att få bra bild på tex en geting låt säga får den fylla mer än hälften av bilden???
 
Tamron

Som spekulant av ett sådant objektiv var det guld värt att få låna hem ett och prova det. Det var i och för sig den äldre varianten (alltså inte DI) men enligt utsago är det ingen märkbar skillnad på dem. Hur som haver så fick jag prova nämnda objektiv och slogs av dess otroliga skärpa. För det priset får du knappast bättre. Det negativa med det är att det är en sjukt långsam autofokus (vilket egentligen inte spelar nån större roll eftersom att manuell fokus föredras vid makro), men den som letar efter fel hakar genast upp sig på detta. Sen så upplevs byggkvaliteten som plastig, även detta också en smaksak.

Vad har du för applikationer av ett makro? Om det är skygga insekter du ska fota så är det gränsfall om du faktiskt klarar dig med ett 90mm. Jag ponerar att många rekommenderar Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro, som på cyberphoto kostar nära 6000:-, men som begagnat borde gå att få ner avsevärt i pris.

Men om intresse finnes så kan jag skicka några bilder som jag tog?
Mvh /Andreas.
 
Förlåt om jag verkar lite efter, men det här med macro fotografering ligger inte vid min sida.

Funkar ett macro objektiv på 50mm även lika bra som ett vanligt objektiv om man t ex vill fota landskap?
 
Javisst. Moderna makroobjektiv är bra på alla avstånd. Vissa äldre kan vara sämre optimerade för längre avstånd, men då pratar vi sjuttiotal och bakåt.
 
Det finns många makroobjektiv som är ypperliga för porträttfoto också, men då är det smidigare med kortare brännvidder så att man slipper backa så himla långt.
 
Tack för alla svar och synpunkter.

Andreas Lestander>> Skicka gärna några bilder, skriv då vilket objektiv du använt.

Detta gäller er andra också...

Skicka bilderna till [email protected] (kan ta emot 4 Mb stora mail på den adressen)
 
Tokina samt Canons 100/2,8 Macro...

Har ett Tokina ATX 100 Macro till mitt analoga Minoltasystem. Det är ett gediget favoritobjektiv i metall. Det ger skarpa bilder. På mitt finns en spärr som, om den används, begränsar autofokusens område till "nära" eller "långt bort". Det ger en snabbare fokusering (eftersom motorn inte behöver jobba över hela området) när man är koncentrerad på motiv som inte varierar så mycket i avstånd mellan varje exponering. Idealiskt vid makro de gånger man inte fokuserar manuellt.

Nu funderar även jag på makrooptik till Canon DSLR. Tamron och Tokina är föreslaget, men hur är Canons egen 100/2,8 USM Macro jämfört med Tamron och Tokina?

Ett nytt ligger i och för sig utanför budgeten (5600 SEK), men kanske ett begagnat?

mvh
Håkan Åkesson
 
Tunis skrev:
Hur nära måste du komma för att få bra bild på tex en geting låt säga får den fylla mer än hälften av bilden???

Även fast det är 90mm blir det ca 10cm ungefär. Speciellt fjärilar är svårt som tusan. Personligen skulle gärna vilja testa ett 180mm makro någon gång för att jämföra arbetsavståndet.

Jag har en bild på en köttätande växt i mitt album som är taget med 350D + Tamron 90 Makro.


haak skrev:
Har ett Tokina ATX 100 Macro till mitt analoga Minoltasystem. Det är ett gediget favoritobjektiv i metall. Det ger skarpa bilder. På mitt finns en spärr som, om den används, begränsar autofokusens område till "nära" eller "långt bort". Det ger en snabbare fokusering (eftersom motorn inte behöver jobba över hela området) när man är koncentrerad på motiv som inte varierar så mycket i avstånd mellan varje exponering. Idealiskt vid makro de gånger man inte fokuserar manuellt.

Precis denna funktion har även Tamron 90 Makro och den är väldigt användbar som du säger.
 
Jag lånar tråden lite.

Ett makroobjektiv står näst på listan. Det ska sitta på en Canon 10D. På andra sidan linsen kommer det framförallt finns prylar, produkter och småkrafs, dvs. ingenting som skräms av en närgången fotograf. Både studiofotografering och on-location är det som gäller. Insekter och annat levande kommer mycket sällan fotograferas så det här med ett kort arbetsavstånd spelar ingen jätteroll.

Vad ska jag köpa? Bildkvalitet är självklart prioritet ett, men jag vill även ha bra byggkvalitet och helst ska priset inte rimma iväg över femsiffrigt...

Hur står sig Sigmas/Canons 50-makro i jämförelse mot Canons 50/1,8?
 
Sigmas 50mm är iaf bra. Canons 50mm "makro" ger väl bara 1:2, eller finns det någon version som jag inte har koll på?

Enda nackdelen med en 50mm är ju att om man fotar på närgränsen kan det ibland vara lite trångt att få till belysningen så att objektivet inte skuggar.

MTF-kurvor för resp. objektiv finns på photodo.com.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.