Annons

Macro objektiv för Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på vilket macro objektiv jag skall köpa till min 350D.

Det jag funderar mest på är Canon efs 60mm. Finns fler bra förslag? Gärna för och nackdelar med 60mm samt på de objektiv ni rekommenderar.
 
Nackdelen med 60mm är att det är ett EF-s objektiv. Jag hade hellre satsat på ett som kan användas på alla EOS-kameror. Sen finns det en uppsjö av bra macroobjektiv som kan användas på Canon så det är svårt att ge nåt råd om. Canon, Sigma, Tamron och Tokina har alla jätteskarpa och jättebra macro. Det enda rådet jag kan ge är att välja ett som du känner att du kan använda till annat än macro också. Macrointresse tenderar att gå i vågor...

(Själv har jag det uråldriga Canon EF 50/2.5, som jag använder till allt möjligt där skärpa och raka linjer är viktigt.)
 
En nackdel med ett macro på 50 eller 60 mm är det korta arbetsavståndet. (Du måste gå väldigt nära för att få skala 1:1). Jag valde nyligen ett Tamron 90 macro, och det är jag mycket nöjd med. Precis som Camilla skriver är alla vanliga modeller mycket bra. En fördel med Canons är USM, som ger betydligt snabbare och tystare AF. Optiskt är de likvärdiga.

Ett macro på 150-180 mm ger förstås ännu längre arbetsavstånd, men de kostar också lite mer.

// Kjelle
 
Även jag tipsar om EF 100/2,8. Kanonobjektiv som funkar bra som ett vanligt 100 också. Jag tycker att 100 mm är absolut lägsta gräns när det gäller macro, även vid 1,6 crop, men det är min högst personliga åsikt. Och har du en mellanring så funkar den med telekonverter också...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.