Annons

Macro, mellanring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonna

Aktiv medlem
Halloj!

Jag har ett canon 18-55 mm och ett 55-250 mm.
Jag vill kunna komma ännu närmre och kunna ta riktiga macrobilder...
Om jag vill köpa en mellanring, vad för någon behöver jag då?
Är det bättre att investera i en bra macroglugg? Vilket är då bra? (som inte kostar typ 10.000)
Mitt 55-250mm är ju inte så ljuskänsligt, tyvärr. Är det bättre att köpa en mellanring som funkar bättre till mitt 18-55 då?

Som ni märker har jag inte så stor koll! :p
Någon som har förslag? Jag gillar att fota blommor, kryp och andra smådjur :)
 
En Canon EF12 II borde fungera bra på ditt 55-250. Att det inte är ljusstarkt spelar inte så stor roll då man vid makrofotografering brukar använda liten bländare och fläska på med så mycket ljus man kan. Samma mellanring fungerar på ditt 18-55 också, men då måste du krypa väldigt nära.
 
Börja med att köpa billiga helt manuella mellanringar t.ex. http://www.kaffebrus.com/macroset-3st-mellanringar-556.html

Tycker du om resultatet och att det är kul med macro så köper du ett riktigt macroobjektiv senare.

Ju kortare objektiv ju större förstoring men skärpedjupen blir också extremt kort varför det också kan behövas stacking för att för vettigt skärpedjup. Testa lite, det är rätt kul om än tidsödande.
 
Om mellanringens längd är lika med bränvidden så är förstorningsgraden 1:1 dvs som de flesta makroobjektiv. Om man tex sätter ett 50 mm ring på ett objektiv på 100 mm så har man 1:2 om jag nu vänt siffrorna rätt, dvs avbildningsytan blir dubbelt så stor
 
Det är ingen skillnad på typ av mellanring till dina båda objektiv så du kan gott prova samma ringar på båda. Däremot kommer telezoomen att kräva längre mellanring för samma förstoring. Du kommer då längre ifrån och stör tex inte insekterna eller vad du vill fota.

Normalt säljs mellanringar i set om 3st så man kan sätta på så många som behövs (man tappar dock mer ljus ju längre den är).

Jag rekommenderar starkt att du skaffa de med elektroniska kontakter (för att kunna ställa bländare och ofta kunna få autofokus om man så vill) och inte de som är helt manuella.

Se är det en smaksak och ekonomisk fråga om man väljer original eller pirat. Eftersom det inte är något glas i ringarna tappar man förstås inte någon skärpa med piratringar. Ett set med 3 automatiska ringar kan man få på ebay för runt en hundralapp om man orkar vänta på leveransen. Original kostar tiotals gånger mer...
 
Sen beror det också vilka versioner du har av standardzoom ch tele, de tidigare versionerna har väsentligt sämre närgräns än de senare STM-versionerna.
 
Oj så många bra tips ni kommer med! TACK!
Då är det absolut mellanringar jag ska prova, till att börja med!
Nu ska man bara hitta rätt i djungeln. Om någon har ett konkret tips vore det perfa! :)
Ska kika på länken jag fick högst upp i tråden också.
 
Nu ska man bara hitta rätt i djungeln. Om någon har ett konkret tips vore det perfa! :)
Ska kika på länken jag fick högst upp i tråden också.

Mellanringarna i länken till Kaffebrus har inga kontakter så att kameran får kontakt med objektivet. Då går det inte ställa bländaren. Titta på mellanringar för Canon EF-S eller EF/EF-S.
Finns t ex Kenko eller Dörr
 
Jag beställde från kaffebrus såna som ger elektronisk kontroll till kameran.
Men dom glappar. Ibland så funkar det fint och ibland sluter sig bländaren helt.

Har du dock bländarstyrning direkt på objektivet så är det inga problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.