Annons

Macro med hjälp av bakåtvänt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Man kan juh tydligen göra macro objektiv av sitt vanliga objektiv genom att vända på det.

Vilka objektiv får man störst förstoring på, är det max zoom som ger mest förstoring?

Fler tips osv ang. detta "fenomen"?


/Jocce
http://forum.digitalimagery.se - Sveriges Nya forum för digitalfoto Entusiaster
 
Ahh... Det är skitkul att experimentera med bakåtvända objektiv!

Min bild :: life :: är fotograferad med två stycken 50mm objektiv och fick då ett fokuseringsavstånd på cirka 10mm och knappt något skärpedjup alls.

Hoppas du testar!
 
Tänkte bara säga att jag provade den här prylen för ett par dagar sedan. Jag skall kanske säga att jag drömmer lite om ett Canon MP-E 65 som ger upp till fem gångers förstoring. Jo, alltså, jag kopplade ihop mitt Canon EF100-400 (på 400 mm) och ett Tokina 17 (bakvänt, alltså)... här snackar vi förstoring. :) Bildkvaliteten blev visserligen rätt usel och det var helt omöjligt att hålla konstellationen helt still även med stativ, men det var lite kul att prova. Efter vad jag har förstått så var jag väl uppe i runt 25 gångers förstoring, eller något sådant. Det tog flera minuter att hitta kulan på en kulspetspenna som var mitt första test och jag fick aldrig någon skarp bild, men den blev iallafall så pass skarp att jag såg att själva kulan (alltså den pyttelitta prylen längst fram :) inte på långa vägar fick plats på bilden... rätt ballt. :)
 
Fredrik: vad snackar vi för ungefärlig förstoring här? Jag kan tänka mig att den är rätt enorm, va? :) Jag glömde säga i mitt förra inlägg att mitt 25x-experiment har kanske lugnat ned min önskan om ett 5x-objektiv en aning, för när jag tänker efter tycker jag ju faktiskt att skärpedjupet även vid skala 1:1 är löjligt litet och att det är svårt att hålla tillräckligt stilla i allt annat än hyfsat ljus... :/
 
Vidvinkel ger mer macro. Sen får man komma ihåg att om man sätter ett objektiv bakvänt direkt på huset så får du ingen automatisk nedbländning utan du måste sköta det manuellt.
Helöppet blir det för kort skärpesdjup för att det ska vara användbart.
Sen måste du komma riktigt nära med gluggen så det kan vara rättså bökigt.

Jag har tagit en del fina blombilder så dock, det gick bra.

/Henri
 
Henri: Men om objektivet sitter bakvänt efter ett annat behöver man väl inte bry sig om nedbländning? Vetetusan hur man bländar ned ett Canon EF-objektiv manuellt heller för övrigt... verkar lite klurigt. Som jag har förstått det är det väl bäst att skaffa en rejäl ringblixt eller dylikt för makrofotografering, då slipper man en del av problemen iallafall.
 
Nej inte om du har först ett objektiv rättvänt och sätter ett till på det bakvänt. Då bländar du ner med det första.

Jag har en omvändningsring som jag sätter på objektivet och sen på huset, så jag har bara ett objektiv, som är bakvänt, på huset.

Nä om du inte har någon bländarring så blir det jäkla svårt att blända ner manuellt. ;-)

Du behöver mycket ljus, ja, för du vill blända ner ordentligt.
Jag lekte på gården under sommaren när solen stod som högst, och det gick fint med ISO100 film.

/Henri
 
Jag tejpade ihop mitt 100-400 och 17 mm-objektiv... :) som tur är har båda 77 mm filtergänga så det blev rätt tätt iallafall. Just de två objektiven lär jag inte sätta ihop något mer, men mitt Soligor 100 f/3,5 (riktigt budget-makro, men rätt skarpt) och Canon 50 f/1,8 ger iallafall skala 2:1 och det ser helt okej ut, så de kanske jag leker lite mer med. Tejpade faktiskt ihop de två obejtkiven också, men det slumpade sig så bra att 100:ans utskjutande del passar perfekt i 50:ns hålighet, så... :)
 
Hur fokuserar man då?

Jag har ingen omvändningsring så om jag ska ge mig på det här måste jag använda två objektiv. Finns det några rekomendationer om vilka brännvidder man ska kombinera (tex normal-normal, tele-vidvinkel, vidvinkel-tele) med tanke på skärpa, smidighet och minska risken för distorsion osv? Det verkar ju i all som om man ska blända ner ordentligt, men hur fokuserar man - med båda objektiven, eller?

(Edit: sen kan man ju pröva sig fram också...men när det ändå dyker upp intressanta diskussioner måste man väl fråga på...)
 
som jag har förstått det, både av att läsa om saken och av att prova mig fram, så är det bara att ställa in objektiven på något mer eller mindre slumpmässigt och sedan flytta sig fram och tillbaks till man får in objektet skarpt i sökaren. :) ungefär som med mitt Soligor-macro... ehh.
 
Prova det här:
Montera en teleförlängare närmast huset och sedan en mellanring eller flera och längst ut en 35:a till exempel. Med min gamla Pentax ger det skala 1:1 eller något mera. Bäst av allt är att det blir skarpt ända ut i hörnen.
 
Jag måste pröva mitt Tamron 90 tillsammans med mitt gamla FD 50/1.4. Den har dessutom bländaren fastnat på så det kan bli ett intressant experiment.
 
Om man tar objektivets brännvidd som sitter på kameran dividerat med brännvidden på objektivet som man har bakofram så får man en ungefärlig förstoringsgrad.
 
stef-n skrev:
Henri: Men om objektivet sitter bakvänt efter ett annat behöver man väl inte bry sig om nedbländning? Vetetusan hur man bländar ned ett Canon EF-objektiv manuellt heller för övrigt... verkar lite klurigt.

Till Canon finns en omvändningsring med koppling till bländaren. Den är i två delar, en som fästes bak på objektivet och ett fram. Mellan de två delarna finns en sladd som överför informationen. Jag kommer inte ihåg vilka det är som tillverkar den men den finns i Speedgraphics katalog. Tyvärr hittade jag den inte på deras hemsida.
 
hej alla !

som nybliven amatörfotograf borde jag kanske inte exprimentera redan, men jag kunde inte låta bli att skruva loss främre linsen (50mm) på min
kikare och tejpa den framför mitt konica 40/1,8
objektiv, resultatet blev att näravståndet minskade från 40 cm till ca 6-7 cm. dessutom med
förstoring och ett väldigt ökat skärpe djup.
fokuserar i princip bara det man siktar på.
tex en 7cm leksaks bil fyller lätt sökaren
och focuserar man på tex vä-framlampa blir grill
huv hjul osv ofokuserat.

skall lägga upp lite bilder när jag köpt en scanner
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.