Annons

Macro eller zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

OKLAR

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv, men vet inte vilket jag ska välja, eller vilket märke. Kan praktiskt taget ingenting om objektiv så lite hjälp vore bra.

Jag fotar:
Landskap,
Växter/blommor,
Djur,
Människor lite då och då
"Vardagsbilder" och lite annat smått & gott.

Jag gillar närbilder och jag försöker fota det så gott det går (har bara 18-55mm objektiv på min Nikon D80 nu). Därför skulle det vara kul med ett macroobjektiv, men samtidigt skulle det vara kul att kunna zooma så man kommer nära saker långt bort.
Vad tror ni passar bäst och vilket objektiv vore det bästa? (Ska kosta runt 3000:- helst, gärna mindre...)

Tack! /Emma
 
Svår fråga.....

...men det värkar på mej att en 100-macro kan vara ett bra tillägg til din 18-55.
Du får "riktig" 1:1 macro + ett fint porträtt-objektiv och en god lien tele.
Priset är oxå överkomlig. Tamron 90/2.8 eller Tokina 100/2.8 är skarpa ljusstarka objektiv till relativt små pengar.
mvh Erik J
 
det låter ju rätt bra det! Ska ta och kika lite på dem och så.
Men hur långt kan man zooma och hur nära kommer man?
 
de förslagna objektiven är ju av fast brännvidd, specialtillverkade för macro(närbilder) och de har bägge en brännvidd som blir "lite" tele, men inte jättemkt, och du kan inte zooma alls.

Ett alternativ är att byta ut ditt 18-55 till ett Sigma 17-70/2,8-4,5 Macro

Det är inte 1:1 Macro men det är ändå väldigt bra enligt många recensioner.. + att du får ett bättre normalobjektiv än det du har nu.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11918
 
OscarM skrev:
du kanske skulle kika på ett sigma 70-300/4-5.6 apo macro
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557624

en telezoom med hyfsat macro-läge oxå. går säkert att få tag på begagnat till ett bra pris

Håller med Oscar. Har ett sådant själv och är nöjd med det. Kan nog vara till bra nytta för dig.

Kan dock rekomendera dig att kika på andra ställen än just Scandinavia Photo...då priset hos dom är långt ifrån det bästa. Kika här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61971

För den summan (under 1400:) så kan det inte vara annat än ett bra köp, enligt mig.
 
Senast ändrad:
Tack för era svar!

Jag har faktiskt funderat på 70-300 mm objektivet du föreslog och den verkar ju bra, men funkar verkligen macron bra på den? Behövs det stativ till det förresten?

Hur funkar 17-70mm objektivet då?

Förresten måste jag bara fråga eftersom jag inte riktigt förstått detta ännu.. Om vi tar t.e.x 70-300 mm.. står siffrona 70 för hur "brett" man kommer. alltså hur mycket man kan få in av bilden på bredden. Och står 300 för hur långt man kommer? Är det i cm, m eller hur räknar man?

Hoppas ni kan svara :)
 
Skilj på DG APO och DG utan APO!! Länken till Scandinavan och till Prisjakt avser alltå olika objektiv.

Det med APO lär vara bättre. Har själv DG APO och är hyfsat nöjd. Åtminstone om jag bländar ner lite och helst inte kör på längre brännvidd än 200-250 mm
 
WFS) (Graylingman skrev:
Skilj på DG APO och DG utan APO!! Länken till Scandinavan och till Prisjakt avser alltå olika objektiv.

Det med APO lär vara bättre. Har själv DG APO och är hyfsat nöjd. Åtminstone om jag bländar ner lite och helst inte kör på längre brännvidd än 200-250 mm

Helt rätt Anders, bra att du är mer vaken än en annan ;)

Rätt länk till prisjakt.nu blir då:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32614
 
OKLAR skrev:
Tack för era svar!

Jag har faktiskt funderat på 70-300 mm objektivet du föreslog och den verkar ju bra, men funkar verkligen macron bra på den? Behövs det stativ till det förresten?

Hur funkar 17-70mm objektivet då?

Förresten måste jag bara fråga eftersom jag inte riktigt förstått detta ännu.. Om vi tar t.e.x 70-300 mm.. står siffrona 70 för hur "brett" man kommer. alltså hur mycket man kan få in av bilden på bredden. Och står 300 för hur långt man kommer? Är det i cm, m eller hur räknar man?

Hoppas ni kan svara :)

hmm, alltså det är ju angivet i brännvidd, fysisk egenskap hos objektivet.. Du "kommer" 300 meter med alla objektiv, bara att det blir väldigt litet med vidvinkelobjektiven med låg brännvidd..

Tänk vinkel istället.
En kort brännvidd ger alltså en vid vinkel och en hög brännvidd ger snävare vinkel(populärt kallat mer inzoomat, även om det inte är helt rätt)

så ett 70-300 kan du ställa alla brännvidder mellan 70 och 300 hur du själv vill(zooma mellan lätt tele till ganska mkt tele alltså)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.