Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MACRO 50/105mm F2.8 EX DG

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag läste om de 2 nya Sigma Macro objektiven som ska släppas inom kort.
Klipp från nyheten på DPREVIEW:

"Sigma today announced new versions of the 50 mm F2.8 and 105 mm F2.8 Macro lenses. Both of the new lenses carry the EX DG notation have improved coatings and a new 'Floating Mechanism' to reduce aberrations. Both lenses are also 'improved for the characteristics of digital SLRs'. For improved macro depth of field both lenses have an impressive minimum aperture of F45 on Sigma, Canon and Konica Minolta lens mounts, F32 on Nikon, Pentax mounts."

Ni kan läsa mer på:
http://www.dpreview.com/news/0406/04062001sigmalenses.asp

Är det någon som testat någon av de nya Sigma Macro objektiven? Jag såg att cyberphoto har dom i sitt utbud nu.

Är väldigt intresserad av Sigma 50-varianten men även av 105mm. Kanske dessa slår Tamron 90, vem vet?

Sigma 50mm slår helt säkert Tamron 90mm...den var skarpare redan innan uppgraderingen.

Tidningen FOTO..tyvärr har jag inte testet på Tamronobjektivet tillgängligt.

Beställning på Sigma EX 50/2,8 DG Macro

Jag tänkte lägga en beställning på Sigmas 50/2.8 EX DG Macro objektiv men är fortfarande lite osäker på om jag ska välja Sigma 105 EX DG eller Tamron 90 Di istället.

Kan någon göra mig klarare i skallen på skillnaderna. Jag vill gärna kunna fotografera annat än macro också men jag väl ändå ha ett knivskarpt macroobjektiv 1:1 med bra bokeh och skärpa. Hur är det med autofokus med macro objektiv. Jag är inte van med manuell fokusering så det är väl all idé att lära sig det, eller?

Dessutom tänkte jag beställa standardgluggen Nikon 50/1.8 men är även där osäker om det är "overkill" att köpa 2 st 50mm gluggar, även om Sigma är macro och Nikon inte. Kanske en Sigma EX 105/2.8 DG Macro istället för dom andra 2?

Hjälp!! =)

Mvh / Dennis

Re: Beställning på Sigma EX 50/2,8 DG Macro

Lionheart skrev:
Jag tänkte lägga en beställning på Sigmas 50/2.8 EX DG Macro objektiv men är fortfarande lite osäker på om jag ska välja Sigma 105 EX DG eller Tamron 90 Di istället.

Kan någon göra mig klarare i skallen på skillnaderna.

Med en längre brännvidd kan du ha ett större avstånd till kameran. Vid reprofoto vill man ofta ha kort avstånd för att det blir smidigare, men vid naturfoto ger ett större avstånd mindre risk för att man stör motivet eller får med sin egen skugga.

Jag vill gärna kunna fotografera annat än macro också men jag väl ändå ha ett knivskarpt macroobjektiv 1:1 med bra bokeh och skärpa. Hur är det med autofokus med macro objektiv. Jag är inte van med manuell fokusering så det är väl all idé att lära sig det, eller?

Dessutom tänkte jag beställa standardgluggen Nikon 50/1.8 men är även där osäker om det är "overkill" att köpa 2 st 50mm gluggar, även om Sigma är macro och Nikon inte. Kanske en Sigma EX 105/2.8 DG Macro istället för dom andra 2?

Både ett 50mm och ett 100mm macro funkar bra till vanlig fotografering. Kör du digitalt bli 50mm bra för porträtt.

Om 50mm eller 100mm är bäst beror ju lite på vad du har för objektiv i övrigt, men två 50mm objektiv käns lite onödigt.

Det är i stort sett alltid bäst att fokusera manuellt för riktiga närbilder. Lättast är att gunga in skärpan - även med autofokusobjektiv.

Tack för svaret!
Jag känner nog också att köpa Nikon 50mm också är lite onödigt men dom säger ju att den är mycket skarp och fin men det kanske Sigmas 50/2.8 EX DG Macro också är.

Det är klart att en Sigma 105a hade varit bättre men den ligger också runt 4500 kr men det kanske det är värt. Vad kan vara nackdelen med 105an istället för 50an. Är det jobbigt att handhålla vid macrofotografering?

Så då återstår den eviga frågan Tamron 90 Di eller Sigma EX DG Macro?

Jag har Nikon 28-70DX och Nikon 70-300D ED.

Lionheart skrev:
Så då återstår den eviga frågan Tamron 90 Di eller Sigma EX DG Macro?

Köp den billigaste, skillnaden i kvalitet är marginell. Sigman har fördel av att ha längre brännvidd vilket är en fördel och har dessutom kommit ut i en ny förbättrad version.

Nikon AF Micro 105/2,8D är på väg nu. Fick en riktigt fin deal. Får den för 4200:-
Det är väl en bra pris med tanke på att den kostar nästan 10 000 i Sverige. Snacka om överpris.

Lionheart skrev:
Nikon AF Micro 105/2,8D är på väg nu. Fick en riktigt fin deal. Får den för 4200:-
Det är väl en bra pris med tanke på att den kostar nästan 10 000 i Sverige. Snacka om överpris.

låter ju toppen. Grattis. Du lär ju inte förlora nått den dagen du säljer.

muhaha, nu ringde min sambo och sa att paketet hade kommit. Härligt värre! Jag slutar jobb om en timme.
Jag vågar inte säga var jag köpte den för då kommer väl Fabror Tullpolis och bankar på dörren.

Gissa vad jag ska göra ikväll!
Men vad ska jag fota för nåt så här i hemavrån? Det är frågan!
/ Dagens I-landsproblem =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar