Annons

Macbook pro + PS CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag är en pc användare som tröttnat helt på windows, så jag beställde en macbook pro 13" 2,5 ghz som jag sedan ska koppla till extern skärm.

Frågan är då, kommer macbooken flyta på bra i ps cs4 eller kommer det bli segt när man redigerar mycket bilder?

Är det något annat jag bör tänka på nu när jag skrotar PC?


MVH Christian
 
Proppa den full med minne och skaffa en lös FireWire 800 disk. Men var noga när du köper minne till den om du inte redan beställt den med fullt hus.

Tilldela photoshop mycket minne i photoshop's inställningar och använd FW800 disken som Scratchdisk till photoshop. Jag har partitionerat en 800 disk, vilken jag kör "Time Machine" på. Macens inbyggda backupprogram!

Kör själv en MBP 2.5 av tidigare modell och är nöjd med min. Visst tar det lite tid om du ska montera ihop 15st bilder eller något annat minnesintensivt.

Kör Lightroom som databasprogram och har bildarkivet på lösa FW800 diskar.
 
du behöver inte tänka på någonting, se till att du har 4Gb raam eller mer.
jag använder uteslutande mina bärbara som arbetsredskap sedan tre år tillbaka, till dessa har jag eizo CG prepress skärm.
Mina stationära mackar står på golvet och samlar damm.
 
Tilldela photoshop mycket minne i photoshop's inställningar och använd FW800 disken som Scratchdisk till photoshop. Jag har partitionerat en 800 disk, vilken jag kör "Time Machine" på. Macens inbyggda backupprogram!

Kommer bara ha 4 gb i minne till min macbook pro, plånboken så nej för länge sen:)...

Förstår inte riktigt vad du menar med: "använd FW800 disken som Scratchdisk till photoshop"


MVH Christian
 
visst, det är gratis med programmet som du nämner, dock (vad jag har hört) så får man inte alls samma hastighet. Har inte testat programmet så jag kan inte uttala mig om hur snabbt det är eller om det krångligt.

Du har säkert rätt! Har ju själv inte testat det program du föreslår.

/P
 
Känner mig lite korkad nu :)

Folk sa till mig när jag skaffade macen att jag inte skulle kunna skriva till ntfs och därefter gav jag fan i att testa :)
 
Hur ansluter du till din nätverksdisk? De flesta nätverksprotokoll är väl oberoende av vilket filsystem hårddisken har?

/P

Alldeles riktigt. När man lagrar över nätverk är det ju processorn i lagringsenheten (servern, NAS, etc) som skriver till disken. Vilket operativsystem eller vilka filsystem datorn som skickar informationen stödjer är helt ointressant.
Om man däremot ansluter hårddisken direkt till datorn (via USB eller FW) så måste man se till att filsystemet på hårddisken stöds. Och i så fall är det mycket smartare att formatera disken i MacOS Extended (standard i MacOS X) än att krångla med drivrutiner för NTFS - av den enkla anledningen att MacOS Extended är ett mycket bättre och modernare filsystem.
 
Känner mig lite korkad nu :)

Folk sa till mig när jag skaffade macen att jag inte skulle kunna skriva till ntfs och därefter gav jag fan i att testa :)

Även solen har sina fläckar! ;-)

Om du ansluter via tex samba, som är det protokoll windows använder för fildelning, så ska du inte ha några problem att läsa disken på macen, oavsett filsystem.

För att ansluta väljer du i finder:
Gå / Anslut till server
Sedan skriver du in
smb://ipadress-till-din-nätverksdisk
och klickar på Anslut

/P
 
Har kört med AFP på sedan jag skaffade den och när jag skaffade macen lite senare så kom den upp automatiskt så det funkar redan. Jag läser redan från den vilket gör att jag känner mig ännu dummare :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.