Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook Pro, ni som har erfarenhet....

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Står inför valet att uppgradera till en 15" Macbook Pro och har identifierat två modeller. Bägge med i7 men med lite olika klockfrekvenser. Den ena med 8Gb internminne, den andra med 16 Gb. Olika storlek på SSD:n men det spelar inte så stor roll, kan hanteras med externa diskar.
Länkar till bägge modellerna nedan och min fråga är följande:

Det är ju mycket pengar det handlar om och dessutom 5000:- i prisskillnad mellan alternativen. Kommer jag att ångra mig eller bli begränsad om jag väljer den "billigare"?
Jag kommer (vad jag vet idag) att köra Canon Digital Photo Professional, Photoshop Elements, Lightroom, och framöver kanske Premiere Elements (videoredigering). Tycker valet är svårt. 5000:- är mycket att spara in men samtidigt vill jag vara säker på att datorn på ett smidigt sätt klarar av det jag vill göra så att jag inte ångrar mig.

Om någon har erfarenhet vore jag mycket tacksam för tips.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299826
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299827

.

Jag skulle köpt den billiga. Jag kör idag en Macbook Air med 2.0 GHz i7 och 8 GB ram. Upplever inga begränsningar vid normal användning eller när jag kör Photoshop. Dock med brasklappen att jag sällan gör videoredigering. Jag tror att processorn lär du knappast märka av om du väljer den snabba, och storleken på SSD är en smaksak. Det som möjligen kan göra skillnad för videoredigering är det större arbetsminnet.

Du kan konfigurera den enklare varianten med 16 GB minne direkt från Apple men då närmar sig priset det för den större så det är kanske inte så stor mening.

Tack för svaret!
Vad avser processorn så tror jag att du har rätt. Bägge är 4-kärniga i7:eek:r så de sista 10%-en i klockfrekvens bör inte vara kritiskt. Idag har jag en 13" Macbook Pro med en i5:a (Haswell) och 8Gb/256 SSD. När jag kör Canons Digital Photo Professional så går det faktiskt ganska segt. Det är dock en 2-kärnig processor så den nya bör väl vara snabbare. Det är dock inte därför jag byter, det är den större bildskärmen jag vill åt.
Vad jag har förstått så går det inte att själv uppgradera med ytterligare RAM-minne om man skulle vilja så det känns lite kritiskt att landa rätt från början. Men igen, 5000:- extra är mycket pengar....

Kör själv med MacBook Pro från 2010 & har 8 GB i min & skulle jag köpa idag så skulle jag definitivt köpa en med 16 GB minne, det kanske inte är ett "måste" just nu men kommer nog behövas framöver, framförallt om du har tänkt behålla den i 3-4år...

Är supernöjd med min MBP men nu börjar den kännas lite seg efter 4 års trogen tjänst, dock så ser jag inte någon större vits med att uppgradera den med SSD, mer minne, nytt batteri osv då den trots allt funkar & det som man inte kan uppgradera börjar ju trots allt kännas lite omodernt, tex USB 2.0...

Pengar är ju oftast det som det mesta hänger på men i det här fallet så tror jag att det helt klart är värt att satsa på mer minne!!

Om 5000:- gör stor skillnad i din plånbok skall du ta den billigare. Det är viss skillnad i prestanda, men frågan är om det spelar någon roll om bilden laddar i PS på 3 sekunder eller 6 sekunder.

Hur som helst så är båda exemplen bra datorer.

Jag tycker det är dumt att köpa en dator idag med mindre än 16GB.
Sedan får du ett helt ok grafikkort på köpet när du köper den dyrare.

Oavsett vad du väljer så kommer skärmen förändra hur du ser på en datorskärm (den är BRA).

Köp den dyrare om du kan.

a) större och snabbare ssd
b) mer ramminne
c) något bättre processor
d) bättre beg. värde proportionerligt till inköpspriset (ren gissning)
e) externt graffikort (fördel eller nackdel)

Jag har den dyrare modellen och ibland går den faktiskt på knäna. Ok, jag är kanske inte så duktig på att stänga ner alla flickar i safari samt program som spotify när jag redigerar men det är skönt att inte behöva göra det. Jag tycker att en ssd på 252 gb är alldeles för lite även om du använder extern hd. Det är mycket bekvämare att slippa extern hd när man tex reser eller sitter på ett fik.

Senast ändrad:
Generellt när det gäller den här typen av frågeställningar så gäller ju att om man köper den dyrare gör det ont en gång. Tar man det billigare alternativet gör det ont många gånger.

Själv skulle jag aldrig köpa en ny bärbar med mindre än 500 GB lagring. Bilder tar plats.

Stort tack för många kloka synpunkter!
Eftersom det är så mycket pengar redan i den "enklare" konfigurationen så känns det ändå som att det kan vara klokt att "framtidssäkra" investeringen genom, framför allt, det extra RAM-minnet.
Att det skiljde i grafikkort hade jag inte ens reflekterat över, tack för den informationen.

Stort tack för många kloka synpunkter!
Eftersom det är så mycket pengar redan i den "enklare" konfigurationen så känns det ändå som att det kan vara klokt att "framtidssäkra" investeringen genom, framför allt, det extra RAM-minnet.
Att det skiljde i grafikkort hade jag inte ens reflekterat över, tack för den informationen.

Angående grafikkortet så använder ju till exempel Photoshop och Aperture detta för att bearbeta bilderna också. Stöd saknas fortfarande i Lightroom dock.

När det gäller videoredigering så är det bara processorkraft som räknas.
Om du menar Premiere så drar det ingen nytta av grafikkortets gpu.
Premiere Pro däremot använder grafikkortets gpu. MEN bara RÄTT grafikkort. O för vissa funktioner. Rendering verkar inte alls gå via grafikkorter. Du fåt kolla Adobes hemsida för att se vilka kort som ger grafikkortsacceleration med din dator.

Har du använt dig av ngn av dem ngn gg?
Jag ahr använt Puppet Warp 1 gg, mycket användbar funktion men knappast ngt jag beöver accelererat.
Störst nytta är om man använder 3D-rendering.

O det är fortfarande så att man måste ha RÄTT grafikkort.

Har du använt dig av ngn av dem ngn gg?
Jag ahr använt Puppet Warp 1 gg, mycket användbar funktion men knappast ngt jag beöver accelererat.
Störst nytta är om man använder 3D-rendering.

O det är fortfarande så att man måste ha RÄTT grafikkort.

Läs hela listan? Previews är väl något du använder?
Vaddå "rätt" grafikkort; det är en Mac och OSX vi pratar om.

Läs hela listan? Previews är väl något du använder?
Vaddå "rätt" grafikkort; det är en Mac och OSX vi pratar om.
För att få gpu-acceleration med grafikkortet så måste datorn innehålla rätt grafikkort. Till pc är det nvidias chipset som gäller. Till mac är det några... andra.
Det finns listor på Adobes hemsidor som talar om vilka kort som är ok.

För att få gpu-acceleration med grafikkortet så måste datorn innehålla rätt grafikkort. Till pc är det nvidias chipset som gäller. Till mac är det några... andra.
Det finns listor på Adobes hemsidor som talar om vilka kort som är ok.

Nja.. köper du en ny Intel idag så får du GPU-acceleration i PS. Detsamma gäller i stort sett alla nya grafikkort.

Frågan är om inte Intel Iris Pro Graphics 5200 som sitter i den "billiga" datorn är minst lika snabb som GT 750M för aktuella program, kanske bättre. Underskatta inte vad Intels senaste grafikkretsar är kapabla till. 5200:an är byggd för att konkurrera med dedikerade kretsar.

Jag skulle gått på den billigare modellen om det inte varit så som du beskriver, att din 13" går lite på knäna.

(Om du har pengarna) satsa på den större modellen. Snabbare i7:a, mer minne och mer hårddisk.
Risken är att du kommer att känna dig missnöjd annars med att du la ut nästan 20k på en dator som du inte upplever som just så mycket bättre än din nuvarande.

Men som sagt, mycket pengar redan vid 18k. Du kommer dock inte bli missnöjd!

Nja.. köper du en ny Intel idag så får du GPU-acceleration i PS. Detsamma gäller i stort sett alla nya grafikkort.

Frågan är om inte Intel Iris Pro Graphics 5200 som sitter i den "billiga" datorn är minst lika snabb som GT 750M för aktuella program, kanske bättre. Underskatta inte vad Intels senaste grafikkretsar är kapabla till. 5200:an är byggd för att konkurrera med dedikerade kretsar.
Här är listan för CC Premiere Pro: http://www.adobe.com/se/products/premiere/tech-specs.html
Listan för CS6 är kortare

Menar du då Intels cpu-inbyggda gpu? Heter det typ HD graphic o ngt nummer 4000?

Om 5000:- gör stor skillnad i din plånbok skall du ta den billigare. Det är viss skillnad i prestanda, men frågan är om det spelar någon roll om bilden laddar i PS på 3 sekunder eller 6 sekunder.
3 eller 6 sekunder? Det är ju ändå 2014. På min Macbook Air laddar en bild i praktiken momentant i PS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar