Annons

Macbook Pro Mid 2009, går den?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör inte den senaste utan en mid 2012 Macbook Reitna med den konfigurationen.
Den driver normalt sin egen skärm plus en Dell 3014 med 2560X1600.
Den har inga som helst prestanda problem med att ha både Photoshop och Lightroom igång samtidigt.
Den senaste versionen är knappast långsammare.

Mycket nyttig information, planerar också att köra extern skärm. Tack för ett utförligt svar!

Mycket nyttig information, planerar också att köra extern skärm. Tack för ett utförligt svar!

Fundera på hur du skall ha bilderna lagrade. Jag hade dem tidigare på en NAS och redigerade dem därifrån. Det gick lite trögt ibland.
Nu har jag dem istället på en USBIII disk och backar upp den mot NAS-servern.
Jag har bilderna på 2 USBIII diskar och de följer också med mig på resor. De är små och portabla.
En hamnar då i det incheckade bagaget och en i handbagaget med kamerorna.
Jag använder Chronosync för att synka min Qnap Nas och en WD NAS server mot dessa 2 arbetsdiskar.
Med en SSD så måste man lagra filerna på något annat media.
QNAP är bra och jag gillar deras QSYNC. En dropbox liknande lösning men som lagrar på din egen server.
Den var svår att få igång men fungerar nu utmärkt.
Så ta dig en funderare på ur du hanterar data. En disk på 256 Gb räcker ju inte långt.

Fundera på hur du skall ha bilderna lagrade. Jag hade dem tidigare på en NAS och redigerade dem därifrån. Det gick lite trögt ibland.
Nu har jag dem istället på en USBIII disk och backar upp den mot NAS-servern.
Jag har bilderna på 2 USBIII diskar och de följer också med mig på resor. De är små och portabla.
En hamnar då i det incheckade bagaget och en i handbagaget med kamerorna.
Jag använder Chronosync för att synka min Qnap Nas och en WD NAS server mot dessa 2 arbetsdiskar.
Med en SSD så måste man lagra filerna på något annat media.
QNAP är bra och jag gillar deras QSYNC. En dropbox liknande lösning men som lagrar på din egen server.
Den var svår att få igång men fungerar nu utmärkt.
Så ta dig en funderare på ur du hanterar data. En disk på 256 Gb räcker ju inte långt.

Troligtvis blir det en liknande lösning för min del (USB3+NAS). SSD räcker som sagt inte långt, men har haft svårt att gå tillbaka till traditionella hårddiskar då det av flera anledningar inte fungerar lika bra. Gillar idén med att ta med USB3 disk på resan, den snor jag.

Får nog kolla upp QSYNC, verkar bra om det liknar Dropbox, som jag använder ofta.

Uppskattar tipsen, tack!

Vad har du för specifikationer på din Mac? Om den inte klarar av D800 filer så känner jag att marginalerna är för dåliga. Jobbar ofta mycket med lager i Photoshop så mina 21 mpix filer blir ändå ganska tunga.

Hmm, 2.26ghz, 8gb och en hybriddisk. (16gb ssd, 750 snurr)
Lite osäker på processorn. Ska kolla när jag kommer hem.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto