Annons

macbook pro 15 - köpa fullspecad eller uppgradera själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanV

Aktiv medlem
Frågan kan kanske besvaras genom att pussla ihop info från ett stort antal diskussioner här på FS.
Jag skulle ändå vara tacksam om jag kan få hjälp i denna tråd.

Jag står i begrepp att köpa en MBP 15, med SSD 256 och 8GB RAM samt högupplöst skärm.

Lönar det sig att köpa datorn med lägre spec (4GB + mekanisk hårddisk) för att köpa extra minne och SSD separat och montera in själv?
Hur svårt är detta rent praktiskt, samt med avseende på ominstallation mm?
Hur funkar det med garantier?

Vilken skärm skall jag välja?
Blank eller antireflex?

Något annat att tänka på?

/ Jan
 
Frågan kan kanske besvaras genom att pussla ihop info från ett stort antal diskussioner här på FS.
Jag skulle ändå vara tacksam om jag kan få hjälp i denna tråd.

Jag står i begrepp att köpa en MBP 15, med SSD 256 och 8GB RAM samt högupplöst skärm.

Lönar det sig att köpa datorn med lägre spec (4GB + mekanisk hårddisk) för att köpa extra minne och SSD separat och montera in själv?
Hur svårt är detta rent praktiskt, samt med avseende på ominstallation mm?
Hur funkar det med garantier?

Vilken skärm skall jag välja?
Blank eller antireflex?

Något annat att tänka på?

/ Jan

Är inte expert på Mac men allmänt sett så brukar det löna sig att köpa en färdigspecad dator om man hittar en som fyller kraven. Särskillt om man vill få den levererad ihopsatt.
Gäller deffinitivt DELL.
 
RAM byter du själv! Kolla bara priset så ser du varför.
Jag uppgraderade min MBP från 4GB RAM till 8GB (dvs jag köpte 2*4 GB och plockade ur de 2*2 som sitter i från start). Kostade 495:-. Tar max en kvart att fixa.

Det finns mkt bra guider att hitta på nätet, tex är: http://support.apple.com/kb/ht1270

Byta HD är troligen aningen krångligare men borde gå ganska enkelt det också. Du får kolla priserna och bedöma vad som lönar sig.

Garantin kan nog bli problematisk, men det är ngt man får bedöma själv om man bryr sig om.
 
Det lönar sig absolut inte att köpa den "fullspecad" . Har själv den nyaste modellen av 15" och köpte till 8gb minne själv. Gick på 400:- istället för 1800:-. Det tar inte ens 10 min att byta minnena själv och det påverkar inte garantin, samma gäller hårddisken.

Mitt batteri gick sönder så har redan lämnat in den på lagning med de nya minnena och det var inga problem även fast de till och med hittade fel på minnena så satte de i 2gb ram (inget de hade skyldighet att göra) så det gick att använda datorn. Sedan gav dom mig de andra minnena i en antistatpåse. Skickade tillbaka de 8gb som jag köpte från Inet och fick de utbytta.

HÄR lätt är det att byta minnen
 
Jag tog den högupplösta blanka. Men det är ju en smaksak. Ångrar mig inte, den har så stark ljusstyrka på skärmen så jag har aldrig haft problem med reflektioner. Har dock inte provat den ute i starkaste solljus, men det är inget jag kommer sitta och jobba i så spelar ingen roll för mig.
 
Vad säger ni om valet av skärm?
Blank eller matt?
Har visserligen aldrig provat den matta skärmen, men skulle gärna ha något annat än den högblanka jag har på min MBP13. Det är en jättebra skärm, men om det skärmen visar (t ex bilder) är mörk blir det reflektioner nästan oavsett miljö. (Sen är folk givetvis olika känsliga för detta, Rajmo tycker uppenbarligen inte att det gör något.)

Den matta har också lite högre upplösning än den vanliga blanka...
Finns högupplöst blank också, som faktiskt är ett par hundringar billigare än den matta.
 
Lönar sig absolut att byta själv. En 256GB SSD-disk är ca 1000 spänn billigare på Dustin (kanske finns ännu billigare..). Vare sig minnen eller HDD är, precis som sagts ovan, inga som helst problem att byta för den normalhändige.

Två tips; Se till att du har exakt rätt skruvmejslar. På jobbet använder vi dom här. Inte jättebilliga men dom håller. Billiga verktyg är ofta bara skit, antingen går verktyget sönder eller så sabbar man skruvarna

http://www.dustinhome.se/felo-esd-skruvmejselset-6st/product/5010116255?
intcmp=searchProvider_dacsa

Och, tänka på statisk elektricitet. Innan du börjar fippla med minnen eller HDD, ta tag i vattenkranen eller skaffa ett billigt antistatband och sätt på handleden. Kostar inte många kronor.

Därefter, häll upp en kall öl, ta god tid på dig och meka dit grejerna! :)

Lycka till!
//Per
 
Tack igen för alla goda svar.
Det blir till att ta en sväng förbi lämplig Mac-butik för att försöka bestämma vilken skärm det skall bli.
 
ESD säkerhet

Tänk bara på att du måste ha en ESD säker miljö när du byter minnena, i annat fall riskerar du att försöra dessa samt andra känsliga komponenter i datorn.
ESD= Electro static device.
Elektrostatiska urladdningar innehåller otroligt höga spänningar som förstör elektroniska komponenter, det är även så att det kan verka som att det gått bra för att sedan faliera efter en tids användning.
För att skydda känsliga komponenter kommer de levererade i t ex en metall färgad påse som skyddar mot detta. Vid montage bör man ha en avledad arbetsplats samt se till så man är avledad skälv.
 
Byta minne & hd kan man göra på en Apple utan att bryta garantin. Instruktioner finns på Apples hemsida.
Apple tar bra betalt för dessa komponenter så det är smart att uppgradera själv.
 
Har OS X TRIM-support numera, så att man kan stoppa dit en tredjeparts-SSD utan att riskera prestandaförsämringar med tiden?

(RAM ska man absolut inte köpa av Apple. De tar orimligt hutlöst betalt för det.)
 
Har OS X TRIM-support numera, så att man kan stoppa dit en tredjeparts-SSD utan att riskera prestandaförsämringar med tiden?

(RAM ska man absolut inte köpa av Apple. De tar orimligt hutlöst betalt för det.)

Med Lion är det inga problem att slå på TRIM för tredjepartsdiskar. Det är dock inte igång från början.
 
Frågan kan kanske besvaras genom att pussla ihop info från ett stort antal diskussioner här på FS.
Jag skulle ändå vara tacksam om jag kan få hjälp i denna tråd.

Jag står i begrepp att köpa en MBP 15, med SSD 256 och 8GB RAM samt högupplöst skärm.

Lönar det sig att köpa datorn med lägre spec (4GB + mekanisk hårddisk) för att köpa extra minne och SSD separat och montera in själv?
Hur svårt är detta rent praktiskt, samt med avseende på ominstallation mm?
Hur funkar det med garantier?

Vilken skärm skall jag välja?
Blank eller antireflex?

Något annat att tänka på?

/ Jan



Håller med övriga som rekommenderar dig att själv pilla in minne och större disk. Apple tar lite för bra betalt för sitt minne och diskarna får du både större och framförallt snabbare från andra leverantörer.

Själv valde jag en MBP 15 med 4GB RAM och 500GB mekanisk disk samt högupplöst matt skärm. Bestyckade sen med 8GB Ram, 240 GB SSD och en Optibay som gör att 500GB-disken tar DVD-läsarens plats och har på så sätt en större lagringsdisk och en snabb SSD med alla aktuella jobbfiler. Funkar klockrent.

Allt är lätt att montera förutom Optibayen som kanske kräver lite mer datormekvana (man blir tvungen att lyfta på fler komponenter i MBP). Ram-minne och disk sitter dock direkt under locket och är en barnlek att byta själv.
 
Håller med övriga som rekommenderar dig att själv pilla in minne och större disk. Apple tar lite för bra betalt för sitt minne och diskarna får du både större och framförallt snabbare från andra leverantörer.

Själv valde jag en MBP 15 med 4GB RAM och 500GB mekanisk disk samt högupplöst matt skärm. Bestyckade sen med 8GB Ram, 240 GB SSD och en Optibay som gör att 500GB-disken tar DVD-läsarens plats och har på så sätt en större lagringsdisk och en snabb SSD med alla aktuella jobbfiler. Funkar klockrent.

Allt är lätt att montera förutom Optibayen som kanske kräver lite mer datormekvana (man blir tvungen att lyfta på fler komponenter i MBP). Ram-minne och disk sitter dock direkt under locket och är en barnlek att byta själv.

funderar på att göra samma sak om jag köper den senaste mbp 15 med matt skärm men vad händer med garantin om tex moderkortet pajar? har en mbp från 2007 där moderkortet fick byttas ut samt trackpad allt blev åtgärdat när jag hävdade reklamationsrätten.
 
Mbp uppgradering

Har köpt flera modifierade macar av en macåf de senaste åren. De byter och monterar alla sorters komponenter med utgångsläge från den enklaste konfigurationen. Du får inbytespris det som byts, bra pris på både original och 3:e partsdelar och hyfsat pris på jobbet. Allt funkar när du får hem datorn och garantin gäller fullt ut. Maila mig på [email protected] så ska du få namnet på dem.
Håkan
 
funderar på att göra samma sak om jag köper den senaste mbp 15 med matt skärm men vad händer med garantin om tex moderkortet pajar? har en mbp från 2007 där moderkortet fick byttas ut samt trackpad allt blev åtgärdat när jag hävdade reklamationsrätten.

Jag vet fakiskt inte vad gäler monterandet av optibay. Det jag däremot har fått klart för mig är att det är helt ok att byta minne och hårddisk själv. Det finns instruktioner för detta både i manual och på Apple hemsida och inga större ingrepp görs i datorn. Däremot kan Apple vägra att ersätta dina tredjepartskomponenter (vilket är logiskt).

Gör man ingreppet med DVD och byter till en extra docka med HD får man nog vackert chansa, alternativt behålla originalgrejjerna och byta tillbaka om man behöver nyttja garantin - där har jag inget svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.