Annons

macbook pro 15 - köpa fullspecad eller uppgradera själv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tyckte det var ett stort lyft att gå från blank till högupplöst matt. SSD-disk och nya minnen klämde jag enkelt i själv.

/K

Jag säger samma sak. Min stationära skärm är blank och MBP är matt. Förutom skillnader i skärmteknik mellan den stationära och den bärbara ger den blanka ytan lite mer "pow" åt färgerna. Men det är också enkelt att justera sin fasta arbetsplats så att reflektioner undviks - vilket kanske kan vara svårare med en bärbar om man bytar miljö ofta.

En liten detalj till är att ramen på den blanka varianten är svart medan det på den matta är aluminium - om det rent estetiskt spelar någon roll för dig,

Du blir inte besviken med någon av dem.
 
Allt är ju frivilligt

Nu skall vi inte överdriva...
Det är bra att ha en ESD-säkrad miljö men man måste inte ha det.

Självklart måste man ej ha ESD-säkrad miljö, dvs finns inga lagar och förordningar.
Men, risken är överhängande att man skadar t ex minnes kretsar om man inte har det.
Att säga något annat avfärdar jag som ren okunskap.
Jag har jobbat med dessa frågor och sett resultat av skador som uppkommer av dessa urladdningar.
 
Det brukar oftast räcka med enkla försiktighetsåtgärder, som att inte promenera med gummisulor på en syntetmatta strax innan man ska meka elektronik, t.ex.

Dessutom bör man leda bort eventuell statisk laddning man har byggt upp genom att ta i ett värmeelement innan man börjar skruva i datorn. Att förbinda sig själv med datorchassit med en sladd runt handleden skadar inte heller.
 
Hur ny är nuvarande MacBook PRO? Funderar på att beställa en idag alt imorgon för att ha den innan helgen så jag ska till fjällen, vore kul att ha en bärbar då att tömma bilder i. Behöver en bärbar innan våren också. Men det känns samtidigt lite tråkigt att lägga pengarna på en om det kommer en ny om två månader. Hur ofta byter de ut den? Förstått att man ska uppgradera minne själv, sparar man tillräckligt mycket om man köper ssd själv? 910:- kostar den extra om man väljer 128gb. Är 17" jag ska ha, antireflexskärm. 8gb ram och minst 120gb ssd.
 
Hur ny är nuvarande MacBook PRO? Funderar på att beställa en idag alt imorgon för att ha den innan helgen så jag ska till fjällen, vore kul att ha en bärbar då att tömma bilder i. Behöver en bärbar innan våren också. Men det känns samtidigt lite tråkigt att lägga pengarna på en om det kommer en ny om två månader. Hur ofta byter de ut den? Förstått att man ska uppgradera minne själv, sparar man tillräckligt mycket om man köper ssd själv? 910:- kostar den extra om man väljer 128gb. Är 17" jag ska ha, antireflexskärm. 8gb ram och minst 120gb ssd.


Det är 83 dagar sedan den uppdaterades.
http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

De uppgraderar den ca mellan 240-320 dagars mellanrum.

Angående SSD disken så får du kolla runt själv och se vad du tycker, men rent spontant låter det inte överdrivet dyrt.
 
Förstått att man ska uppgradera minne själv, sparar man tillräckligt mycket om man köper ssd själv? 910:- kostar den extra om man väljer 128gb.
Nej, du får nog svårt att tjäna något på att byta till ssd själv. Å andra sidan skulle jag inte byta ut en traditionell hd på 750 GB mot en ssd på 128 MB, det är alldeles för lite utrymme. Fast det är ju inte jag som ska ha datorn.
 
Enkelt att byta själv.

Vill bara passa på att det är enkelt att byta själv.
Köpte billigaste MBP #13 för några månader sedan.

Med datorn följde instruktioner för bytet av minnet (hårddisken också har jag för mig).
Båda är enkelt att byta, och det påverkar inte garanting.
(Däremot så gäller inte garantin på de delar du sätter in själv).
 
Den sista meningen kan missförstås. Apple ger givetvis ingen garanti på delar man har stoppat i datorn själv, men tillverkaren av dessa delar har högst troligen garanti på dem, och den blir inte ogiltig om man använder delarna.
 
Nej, du får nog svårt att tjäna något på att byta till ssd själv. Å andra sidan skulle jag inte byta ut en traditionell hd på 750 GB mot en ssd på 128 MB, det är alldeles för lite utrymme. Fast det är ju inte jag som ska ha datorn.

Ang. liten ssd vs större hdd, självklart är det lite men till min användning räcker det. Kommer behöva tömma den ganska ofta under högsäsong (fotar hus åt mäklare) men jag tycker inte att det är värt priset för en stor, för att komma upp i liknande storlek i ssd disken kostar det 10k extra via Apple, då får du 512 gb ssd. 900:- för 128gb låter mer humant, datorn går mycket snabbare och du har plats, inte skit mycket men tillräckligt för system, program och lite bilder. Resten har jag på extern disk.
 
Ett alternativ är att köpa en Macbook med stor snurrdisk och sen skaffa en Optibay. Man tar ur snurrdisken och sätter den i Optibay:en som sen placeras där DVD-läsaren sitter. DVD-läsaren får hamna i en extern låda.

Sen sätter man en SSD där snurrdisken satt.

Då får man en dator med både snabb SSD och en snurrdisk med stor kapacitet. DVD-läsaren använder åtminstone jag extremt sällan så det gör ingenting att den sitter en en extern låda.
(Jag har inte gjort den här ombyggnaden, men är rätt pigg på att göra det snart.)
 
Senast ändrad:
Ett alternativ är att köpa en Macbook med stor snurrdisk och sen skaffa en Optibay. Man tar ur snurrdisken och sätter den i Optibay:en som sen placeras där DVD-läsaren sitter. DVD-läsaren får hamna i en extern låda.

Sen sätter man en SSD där snurrdisken satt.

Då får man en dator med både snabb SSD och en snurrdisk med stor kapacitet. DVD-läsaren använder åtminstone jag extremt sällan så det gör ingenting att den sitter en en extern låda.
(Jag har inte gjort den här ombyggnaden, men är rätt pigg på att göra det snart.)

Jag är också sugen på optibay i MBP. Det jag undrar över är om det finns några problem med den lösningen. Tex. påverkar det batteritiden? Kan det leda till oönskade vibrationer och värmeutveckling pga av optibayen?

En nackdel som jag ser är om man blir tvungen att reklamera något då är man tvungen att ta ut optbayen och sätta in dvd-driven igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.