ANNONS
Annons

MacBook Air och LightRoom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Essen

Aktiv medlem
Är på jakt efter en liten och nätt bärbar för lagring, enklare bearbetning och gallring på bl.a. resor, och undrar då om någon har erfarenhet av kombinationen i rubriken och har lust att dela med sig av sina erfarenheter gällande arbetsflödet. Försöker bilda mig en uppfattning om MBA räcker till eller om man ska sikta på något kraftigare.

Om jag inte har helt fel så är det 2GB arbetsminne i den och det är lite klent. Jag har kört på 4GB i ca. ett års tid men uppgraderade häromdan eftersom jag tyckte att datorn gick ganska trögt emellanåt.

Jag tror inte minnet går att uppgradera i MBA...

Om jag inte har helt fel så är det 2GB arbetsminne i den och det är lite klent. Jag har kört på 4GB i ca. ett års tid men uppgraderade häromdan eftersom jag tyckte att datorn gick ganska trögt emellanåt.

MBA skall enligt de tekniska specifikationerna kunna ha upp till 4GB så jag utgår från att det går att uppgradera. Kör du LR3och vad har du för dator som uppgraderades till vaddå?

MBA skall enligt de tekniska specifikationerna kunna ha upp till 4GB så jag utgår från att det går att uppgradera. Kör du LR3och vad har du för dator som uppgraderades till vaddå?

Jag kollade upp det och mycket riktigt, 4GB finns som tillval. Men jag tror inte att du kan uppgradera i efterhand.

Min dator är en Macbook Pro 13" som är köpt slutet av 2009. Den hade från start 2,26 Ghz Core 2 Duo med 2GB ram och 160GB HD. Nu har jag 8GB ram och 500GB HD.

Jag kollade upp det och mycket riktigt, 4GB finns som tillval. Men jag tror inte att du kan uppgradera i efterhand.

Min dator är en Macbook Pro 13" som är köpt slutet av 2009. Den hade från start 2,26 Ghz Core 2 Duo med 2GB ram och 160GB HD. Nu har jag 8GB ram och 500GB HD.

Men när minnet inte räcker till så får väl datorn jobba mot disken istället? Eller? Isåfall borde ju minnet inte vara lika viktig i en mba eftersom den har flashminne istället för hårddisk. Kör på 4gb iaf. Har också hört att det inte går att uppgradera i efterhand

MacBook Air vs MacBook Pro

Intressant tråd. Själv ska jag snart inhandla en bärbar Apple dator.

Står i valet mellan den nya kommande MacBook Air och nuvarande MacBook Pro!

Fördelar och nackdelar. Kommer att bli min andra dator, att ha med mig på resor.

Carpe Diem / Jan-Olof

Funderade själv på en ny MBP men jag bytte ut min HD mot en SSD från Vertex. Kan bara säga att det var som att köpa nytt. Den känns tom snabbare än min iMac i7.

Följer denna tråd med intresse.
Skall bli intressant att höra hur lite "tyngre" bildbehandlingsprogram fungerar på MBA:n.
Har själv en MBA 11.6" med 4Gb/128Gb. Valde den snabbare processorn (1.6 GHz).
Kör hittills bara Elements ver.9 och Canons Digital Photo Professional. Bägge tuffar på riktigt bra (subjektiv uppfattning givetvis) men dessa program är väl kanske inte så krävande.

Senaste MBA går att få med 4GB RAM, dock måste beställa den med det. Det gäller i princip oxå för hddn - läste dock något om uppgraderingskit för hhdn. Som du är inne på går det inte
att uppgradera själv i efterhand. Tror inte ens att man kan lämna i den. En lite rolig grej med nya MBA är att os:et inte levereras med den sedvanliga DVDn, utan snarare på USB-sticka.

Följer denna tråd med intresse.
Skall bli intressant att höra hur lite "tyngre" bildbehandlingsprogram fungerar på MBA:n.
Har själv en MBA 11.6" med 4Gb/128Gb. Valde den snabbare processorn (1.6 GHz).
Kör hittills bara Elements ver.9 och Canons Digital Photo Professional. Bägge tuffar på riktigt bra (subjektiv uppfattning givetvis) men dessa program är väl kanske inte så krävande.
Intressant, jag har samma konfiguration men den långsammare processorn. P-shop ska jag inte ha i min Air, men ska tanka ned Aperture framöver och se hur den fixar det.

Men använder du LightRoom 3? Det jag försöker utröna är hur väl MBA är att arbeta på.

Ok, och det gick lite trögt med 2GB? MBA är dessutom lite långsammare fast med samma processor. Hmm...

Får jag fråga på vilket sätt det var segt? Med vetskapen du har idag, anser du att det "fungerar" med 2GB eller är MBP den lägsta nivån man ska läggas sig på?

Ok, och det gick lite trögt med 2GB? MBA är dessutom lite långsammare fast med samma processor. Hmm...

Får jag fråga på vilket sätt det var segt? Med vetskapen du har idag, anser du att det "fungerar" med 2GB eller är MBP den lägsta nivån man ska läggas sig på?

Jag anser att 4GB är en lägstanivå om du ska köra Lightroom 3 på den. I Aktivitetskontroll kan jag se hur LR roffar åt sig ca. 1,5GB och ligger där och pendlar. Det blir inte mycket över till annat då.

Just nu, med Safari, Mail, Spotify, Adium, Förhandsgranskning och en Twitterklient igång är 1,34GB "ledigt". Men då är 4GB "oanvänt". Jag är ingen datanörd per definition så jag vet inte exakt hur man ska tolka siffrorna.

Nu upplever jag datorn som väldigt rapp. Jag kan köra igång vad som helst och det startar direkt. Förut, med 4GB, så märktes det helt klart att minnet var tvunget skyfflas om.

Intressant, jag har samma konfiguration men den långsammare processorn. P-shop ska jag inte ha i min Air, men ska tanka ned Aperture framöver och se hur den fixar det.

Eftersom det var just Aperture jag också hade i tankarna så vore det mycket intressant om du kan dela med dig av erfarenheterna när du testat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar