Annons

Mac-program för import av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

divander

Aktiv medlem
Har letat ett tag efter ett Mac-program för överföring av bilder från minneskortet till datorn. Eftersom jag förmodligen är långt ifrån ensam om behovet och att ett sådant program borde vara enkelt att göra så antog jag att det skulle finnas flera alternativ som alla skulle klara det jag ville ha. Så verkar det dock inte vara. Jag har hittat flera program som kommer nära, men inget som når ända fram.

Det jag vill ha är att...

... det är ett litet, snabbt och enkelt program.
... det skapar mappar och sorterar bilderna efter datumet då bilden är tagen.
... den klarar att överföra både JPEG- och RAW-filer.
... det går att lägga till ITPC-taggar.
... den gärna även lägger RAW och JPEG i olika mappar.



Jag har testat Iview, DIM, ImageIngester, Photomechanic, m.m. men ingen av dem klarade det jag önskade. Har någon något annat förslag, eller har jag missat att något av de här programmen faktiskt klarar det jag önskar? Jag borde väl inte vara helt ensam om de här önskemålen?
 
divander skrev:

Jag har testat Iview, DIM, ImageIngester, Photomechanic, m.m. men ingen av dem klarade det jag önskade.

ImageIngester använder jag och tycker att det uppfyller de flesta av dina krav.

... det är ett litet, snabbt och enkelt program.

Ja, dessutom billigt (gratis)

... det skapar mappar och sorterar bilderna efter datumet då bilden är tagen.

Ja, om du vill så gör den det.

... den klarar att överföra både JPEG- och RAW-filer.

Ja, och programmet kontrollerar dessutom dessa filer för att se efter om de läsbara.

... det går att lägga till ITPC-taggar.

Ja, med hjälp av Photoshops filinformation och metadatamallar gör den det.


... den gärna även lägger RAW och JPEG i olika mappar.

Nej, det har jag inte sett att den gör. Beror kanske på att jag aldrig tar Raw + jpeg.

Stefan
 
ImageIngester var nog det program av de jag testade som kom närmast mina behov. Det jag hakade upp mig på var att jag inte lyckades välja bort att den lägger en kopia av bilderna i en backup-mapp. Det kanske går att välja bort, men att jag missat hur?
 
Med Capture One lyckas jag inte få bilderna sorterade i mappar efter datum. Lyckas inte heller välja att lägga bilderna i någon annan mapp än i någon av programmets egna. Hittar heller inte hur jag automatiskt kan lägga in ITPC-taggar.
 
Finessen med Bildinsamling är att man relativt enkelt kan koppla ihop det med AppleScript eller andra program för att uppnå mer, specialanpassad, funktionalitet, ex. via menyn 'Automatic Task', eller genom ett Automator-flöde.

Sortering i mappar efter datum är väl ganska pang på att ordna via valfritt scriptspråk. IPTC-taggar kan man redigera från AppleScript med Image Events.

Kort sagt kan man uppnå en hel del genom att sätta ihop små, väl fungerande program till ett större flöde, istället för att leta reda på ett program som i sig gör allt det man vill.

Har man ingen erfarenhet av sånt här verkar det naturligtvis vara en krånglig lösning, men varför inte lägga ut en förfrågan om någon har något liknande till hands? Kan även vara värt att försöka på www.99mac.se. (Nej, tyvärr har jag inte själv något till hands; använder Aperture och är mycket nöjd med projekthanteringen där.)
 
Spot skrev:
Finessen med Bildinsamling är att man relativt enkelt kan koppla ihop det med AppleScript eller andra program för att uppnå mer, specialanpassad, funktionalitet, ex. via menyn 'Automatic Task', eller genom ett Automator-flöde.

Sortering i mappar efter datum är väl ganska pang på att ordna via valfritt scriptspråk. IPTC-taggar kan man redigera från AppleScript med Image Events.

Kort sagt kan man uppnå en hel del genom att sätta ihop små, väl fungerande program till ett större flöde, istället för att leta reda på ett program som i sig gör allt det man vill.

Har man ingen erfarenhet av sånt här verkar det naturligtvis vara en krånglig lösning, men varför inte lägga ut en förfrågan om någon har något liknande till hands? Kan även vara värt att försöka på www.99mac.se. (Nej, tyvärr har jag inte själv något till hands; använder Aperture och är mycket nöjd med projekthanteringen där.)

Jag har förstått att man kan göra en hel del med Automator. Har däremot inte förstått hur man gör. Jag har försökt några gånger att starta Automator men har inte kommit längre än så då det verkar rätt krångligt. Vet man hur det funkar är det säker betydligt lättare. Tänkte att det borde vara enklare att hitta ett program som klarar det jag vill. Får kanske göra ett nytt försök.
 
divander skrev:
Det jag vill ha är att...

... det är ett litet, snabbt och enkelt program.
... det skapar mappar och sorterar bilderna efter datumet då bilden är tagen.
... den klarar att överföra både JPEG- och RAW-filer.
... det går att lägga till ITPC-taggar.
... den gärna även lägger RAW och JPEG i olika mappar.

Du skrev att du testat iView Media, men är du medveten om att den efter import enkelt kan döpa om alla filerna baserat på datum och tid, i valfri kombination? (Action/Batch rename)

Det innebär att den klarar allt du nämner utom att skapa och flytta bilder till olika mappar, vilket du får göra manuellt (men fortfarande i iView).

// mvh Petter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.