Annons

Mac och ljusbord

Produkter
(logga in för att koppla)

Tridentphoto

Aktiv medlem
Hej

Ni som använder macintosh

vilka program anänder Ni
främst var det för att kolla /sortera ut
bilder som jag har behov av nu

kom med råd och förslag
 
iView Media Pro

Kolla in och hämta trial (fullversion 21 dagar) via denna länken om du vill kolla in det. Toppenbra att sålla i, kategorisera, fixa bildspel, söka i arkivet mm..
 
Håller med om iView Media Pro. Det är mitt nav.

Har du en snabb maskin och mer pengar kan Apple Aperture vara värt att kolla in.

En nackdel med Aperture är att liksom iPhoto så försvinner bildern in i programmets egen struktur och jag vill ha min egen.

Och så mina två regler för bildlagringsprogram:
1. Det ska följa IPTC-standard.
2. Det ska gå att skriva ner alla taggar i bildfilerna.
Du kommer att vara mycket lyklig om tio år om du följer dessa regler. Annars kommer du att vara mycket olycklig...
 
Jag använder Aperture och som sagt är det ibland lite segt på min dator som precis klarar minimikraven (en G5 iMac). Dock måste jag säga att sorterings, katalogiserings och sökningfunktionerna är mycket bra. Faktum är att jag är helt såld på programmet och det passar mig perfekt eftersom jag har alldeles för lite tid (och lust) att hålla på med uppmärkning mm. Med Aperture går det så snabbt och smidigt man kan tänka sig och dessutom kan men göra de viktigaste redigeringarna i programmet direkt i raw. Så endast bilder som skall tryckas eller behöver mer avancerad hantering går till PS numer.

Sedan jag fick Aperture lägger jag knappt hälften så mycket tid på katalogisering och bildbehandling men hinner ändå med att fixa iordning 10ggr fler bilder. Förut var det bara de allra bästa bilderna jag orkade jobba med, nu hinner jag fixa alla utom de sämsta till ett hyfsat skick.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.