Annons

Mac: MagSafe -> Mag Safe 3 adapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Jag har en ny Mac Book Pro med den nya Mag Safe kontakten för laddning och är på jakt efter en adapter för att kunna använda laddare för Mac med gamla Mag Safe kontakten. Någon med samma behov som lyckats hitta en sådan?
 
Senast ändrad:
Det finns tre olika Magsafe-kontakter: version 1, 2 och 3. Är det så att du vill ladda en ny Macbook (ver 3) med en ver 2? Eller en ver 1?
 
Jag har två laddare till en gammal Mac Book Pro 15" från 2015 så jag hade tydligen fel vad gäller versioner. Den gamla har tydligen Mag Safe Ver 2 och då ska adaptern vara från version 2 till version 3.
 
Det är inte bara kontakten som skiljer, magsafe 2 och magsafe 3 använder helt olika protokoll. Så det skulle inte fungera även om det fannas en adapter för kontakten.
 
Ja, Sara har rätt svar. Kontakten kan verka simpel, den har fem stift med tre olika funktioner. Mittenstiftet som styr vilken spänning datorn kan ta emot och två par av positiv spänning och "noll".

Den delen är identisk mellan alla tre magsafe kontakterna. Men version ett och två använder ett väldigt simpelt protokoll, jag kan ha fel men det verkar i princip bara vara ett motstånd som avgör vilken spänning som strömadaptern ska mata ut till datorn.

Magsafe 3 verkar vara baserad på USB PD standarden så det är ett mycket mer sofistikerat protokoll. Det är en hel del elektronik i kabelns kontakt.

Det är såklart inget som säger att det absolut inte går göra en adapter från Magsafe 2 till 3. Men det är ett mycket mer komplext jobb än den enkla mekaniska adaptern som finns mellan magsafe 1 och 2.
 
Det låter som en sådan adapter skulle bli dyrare än en extra laddare plus Mag Safe 3 sladd
 
Jag har en ny Mac Book Pro med den nya Mag Safe kontakten för laddning och är på jakt efter en adapter för att kunna använda laddare för Mac med gamla Mag Safe kontakten. Någon med samma behov som lyckats hitta en sådan?
Du kan ju ladda den med en vanlig USB-c-sladd också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.