Jonas Eldred
Aktiv medlem
Håller med dig i det du skriver, men det som avgör i vad för datorkraft trådstartaren "behöver" beror ju såklart på hur stora råfiler och hur han jobbar med bildfilerna i Photoshop och Lightroom. Jag kan bara ge exempel på hur det ser ut i mitt arbetsflöde med bilder från en D800. Råfilerna ligger runt 40MB styck och det blir en del väntande när LR ska behandla alla bilder som blir importerade.
Sen har jag märkt att när man exporterar ut JPG från en stor samling samtidigt så har LR en viss tendens att sluka minne och inte alltid ger tillbaka till Mac OS X, detta är såklart en bugg.
En kommentar på Lightninginterfacet, det är helt rätt att Lightning är snabbare än USB 3, men det som begränsar är egentligen de fysiska diskar som sitter i. I princip är det bara de största, snabbaste och dyraste solid state diskarna som klarar av att fylla bandbredden på USB 3.
Ja just nu sitter jag med två Canon 7D och kommer antagligen till nästa säsong att skaffa en 5D III.
Arbetsflödet ser oftast ut så här: Jag fotograferar i raw och importerar till LR. Jag tror att jag har valt att LR ska skapa stora bilder på än gång, men ofta får jag ändå vänta när jag zoomar in på en bild för att kolla detaljer. Jag fixar profiler, brus, exponering, kontrast och färger på nån bild, så att den ser bra ut och synar sedan andra bilder som är tagna med samma inställningar. Sedan går jag in på varje bild och finjusterar. Jag småstäder det som går med lagningspensel? ( minns inte vad den kallas i LR) och drar bara över bilden till photoshop om jag måste.
När bilderna ser bra ut gör jag ett webbgalleri och lägger upp på min server. Sedan skickas länken till kund och de kan välja ut bilder.
När kunden valt vilka bilder de vill ha går jag genom de bilderna en gång till, för att se att jag inte missat något. Sedan exporteras de, säkerhetskopieras, bränns och skickas.
/Jonas