Annons

Mac eller Pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör Linux själv. Är det något som inte finns i Linux, som t.ex. Photoshop, så kör jag det i en virtuell Windows dator inne i min Linux (Ubuntu). Fungerar alldeles utmärkt. Vad det gäller "användarvänligheten" så hade Mac ett klart försprång för 20 årsedan. Men idag är Windows och t.o.m. Linux lika användarvänligt som Mac OS-X.

Enligt mina egna erfarenheter så kan Mac vara trevlig att använda, men är på tok alldeles för onödigt dyr. Köper du en PC (med Windows eller Linux) så får du en betydligt snabbare CPU, snabbare grafik, mer minne och större hårddisk, jämfört mot vad du får från Apple med motsvarande summa pengar. Man betalar alltså mer för själva märket, än vad man får tillbaka i prestanda. Det går mycket mode i Mac också, vilket innebär att andrahandsvärdet kan vara rejält dåligt ifall man vill byta upp sig.

Sedan rekommenderar jag inte bärbara datorer för att använda till att redigera bilder i. Dessa är optimerade för att vara batterisnåla och har därför "slöare" processorer och grafik. Det är alltså batterilivslängden som är viktig i denna kategori. Dessutom kan den bli rätt så varm om den skall tugga med avancerad bildhantering osv. Tänk också på att kommande versioner av Photoshop kommer att stödja NVIDIAs grafikkretsar (med CUDA) på så sätt att dessa kan användas till att utföra beräkningar och därmed snabba upp bildhanteringen. Vet inte om och när detta kommer att stödjas i Mac. Oftast får man med en del intressanta program + drivrutiner när man köper en kamera. Vet inte hur många av dessa stödjer Mac. Vet att vissa tillverkare av digitala videokameror har slutat stödja Mac, vilket kan vara surt.

Jag har gjort så här:
Jag köpte en äldre och billig begagnad bärbar PC som jag har med mig när jag fotograferar. Denna använder jag bara för att lagrta och tömma mina minneskort i samt att granska tagna bilder ute på fält. Den lilla displayen på digitalkameran går inte att ha till något mer än att bara få en överblick. Sedan har jag en stationär dator hemma med rätt så snabb processor, stor hårddisk, stort RAM minne samt snabb grafik. Denna användare jag till att redigera mina bilder och videofilmer i. En oslagbar kombination, där jag har fått två datorer till ett billigare pris än om jag hade köpt en enda Mac.

Men allt är självklart en smaksak.
 
Senast ändrad:
Men man har inte kul... livet ska va gôtt att leva och är alldeles för kort för att trilskas med PC

Om du menar att PC strular så känner jag inte igen mig, jag jobbar med min dator varje dag och den trilskas aldrig, om jag vill ha extra kul så spelar jag nått spel på den också, utbudet där är ju mycket större än till mac ;-)

Mvh Mattias
 
Om du menar att PC strular så känner jag inte igen mig, jag jobbar med min dator varje dag och den trilskas aldrig, om jag vill ha extra kul så spelar jag nått spel på den också, utbudet där är ju mycket större än till mac ;-)

Oavsett om PC strular eller inte så blir ingen lycklig av att sitta framför en sådan. Alla ser glada ut framför en Mac. Macägare skrattar mer och lever längre. Är man spelberoende så går det utmärkt att köra pc-spel i Mac också.
 
Nya Macar är väl också PC numera...

Ordet "PC" har inget med operativsystemet att göra. Det är snarare en hårdvarustandard. Sitter éxakt samma kretsar och CPU i Apples datorer som i en "vanlig" PC numera. Enda skillnaden är att en PC från Apple har en liten specialkrets som gör att OS-X skall acceptera att hårdvaran kommer från Apple och inte nån annanstans. Apple vill alltså inte att OS-X skall installeras på vanliga PC för då kan dom inte tjäna pengar på att sälja hårdvaran. Trots detta så finns det folk som har lyckats hacka OS-X så att det struntar i att leta efter den där lilla specialkretsen och därmed även godkänner en "vanlig" PC som en genuin Apple PC. Det går att installera både Windows och Linux på Apple PC. Men inte tvärtom, om man inte hackar OS-X.

Så vad "diskussionen" egentligen handlar om, är "Windows eller OS-X" (och kanske även Linux). Hårdvaran är som sagt densamma. Enda skillnaden är att Apple tar mer betalt för exakt samma kretsar och hårdvara.
 
Japp.

Mac innehåller antioxidanter och minst 11 livsviktiga vitaminer!

PC är orsaken till all ungdomsbrottslighet och allt knark!!

Nää men skämt å sido, jag tycker nog annorlunda än de flesta.

Först hade jag ett gäng Windowsdatorer men trivdes aldrig riktigt. Det slutade med att jag blev så ovän med XP att jag tröttnade och köpte en Macbook pro och var jättenöjd! Tyvärr köpte jag en halvgammal beg, så jag behövde uppgradera rätt snart.

På grund av att en Mac kostar nästan 3 ggr mer än motsvarande PC (inte riktigt jämförbart, Mac är visst mer effektivt med prestandan?), så blev det en Sony Vaio laptop med Vista, och jag kommer fatiskt riktigt bra överens med Vista och Office 2007 måste jag säga! XP och tidigare Office klarar jag fortfarande inte av. De flesta andra jag pratat med gillar XP och ogillar Vista. Sen är Vista också ett vansinnigt slöseri med prestanda och kräver bortåt 4 gb ram för att funka bra!

Nästa dator blir nog en Macbook pro ändå tror jag...

En annan grej är ju att Windows går att installera på en nyare Mac men inte tvärtom!
 
Alldeles på pricken - om man vill ha en dator som går att laga, så är det en som går sönder man vill ha - en PC.

Jag har ägt runt 25 macar sedan min första 1984 - av dem har en ( Lombard ) gått sönder för att jag tappat den i backen, en ( beige G3 ) varit felkonstruerad och bara jäklats och en ( PB Alu 15 ) "tappat bort" en minnesplats. I övrigt har de bara tuffat och gått tills jag avyttrat dem.

Jag har haft en säger en HD-krasch under 25 år med Mac, innan jag definitivt portade IBM ( Hitachi ) och jag tror att det var ett tillverkningsfel på den HDn.

Grattis !

Jag tror du var först. Med att börja kasta pajer alltså !
 
Mac för f-n

Har 3 PC och en Mac. Förutom den överlägsna designen på macen och att man helt slipper ett sega program som jagar virus så är snabbheten hos Macen överlägsen.

Från det att jag trycker på startknappen till min Mac och till att jag är ute på internet tar det 12-13 sekunder. På motsvarande tid har startskärmen på mina PC växlat från Svart till blå. 3 minuter senare håller fortfarande timglasen på och snurrar och laddar in en massa förbannade virusprogram och skit som tar systemresurser.

Så var det sagt - Claes
 
Från det att jag trycker på startknappen till min Mac och till att jag är ute på internet tar det 12-13 sekunder.
Startknappen? Intressant! Själv använder jag aldrig den. Mina macar är alltid på. När jag inte använder dem sätter jag dem i vila. Omstart nån gång i månaden, t ex när jag gjort automatiska systemuppdateringar.
 
Gäsp... Once you go Mac, you don't go back. ;)

Det finns ett enkelt svar här. Om budget är max 7000 kr och begagnat inte är på tapeten så är valet enkelt. Då blir det en Windows-maskin. Du fr dessutom mer dator för pengarna på så vis. Men du får även Windows och inte OSX. Köper du en Mac så får du möjlighet att köra både windows och mac (snälla kom inte dragande med x486-projektet, för detta kräver en hel del tweaking och speciella komponenter). Problemet med vissa mac-ägare tror att just bara för att det står Apple på produkten så betingar detta ett begagnatpris på runt 70-80% av nypriset.

Men det är ett riktigt bra operativsystem som man slipper underhålla. Jag har tre maskiner hemma och kan inte tänka mig att använda windows mer än på jobbet där jag är så illa tvungen.
 
Jag kör själv PC med Linux så jag är utanför diskutionen. Mac är bättre - trevligare, snyggare, coolare och mer genomtänkt. M$ PC är billigare för samma prestanda, struligare, fulare, buggigare, men går att få fungera med mer program då det är mer mainstream.

Lite som att välja emelan Lexus och Kia. Lexus är bättre, men onödigt dyr - Kia är trist, ful, äcklig, men gör jobbet på ett prisvärt om än otilfredställande sätt.

Lite bättre lär det bli för M$ efter 2009-10-22, men innan dess... tja... har man ont om pengar(så att man inte har råd med mac) och inte gillar Linux så är antagligen en billig no-name PC med VIZZTA höME det bästa valet.

Också kommer okunnigheten in här och talar. =)
Det är inte lönt att starta dessa trådar egentligen. Bäst är att bara åka till elektronikaffärer och testa de och känna efter själv vad man tycker.
 
Jag har både Windows XP och Mac OS X. Båda datorerna fungerar lika bra men jag trivs bättre med Mac. Nackdelen med Mac är att datorerna är omotiverat dyra. Har man en snål budget är det inte att fundera på en Mac.

Den billigaste stationära Mac-datorn kostar strax under 7000 kr.
 
Har man en snål budget är det inte att fundera på en Mac.

Den billigaste stationära Mac-datorn kostar strax under 7000 kr.

Egentligen äre så att jag inte har så snål budget utan en prioritets fråga. Är bara 16 har jobbat som ett svin 2 jobb den här månaden så kommer tjäna 16 000 ett fotojobb och de vanliga så då får jag ju egentligen en bra dator men Objektiven ligger högre i prio just nu. så avsätter runt 7000 och köper ett objektiv för resten lr så sparar jag lite till :) / Gustav
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.