Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac Air vs Mac Mini ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej på er..

Jag skulle behöva lite hjälp, jag tittar på en ny dator och dom 2 jag står och väljer/velar mellan är en ny Air eller en mini.

har hört att folk generellt tycker att air inte är den bästa burken för bildbehandling.

båda skall kopplas till extern skärm men fördelen med air är att man kan jobba på resande fot givetvis.

att jag inte kollar på macbook pro är priset.

Jag bytte system förra sommaren och övergav PC efter 30 år. Jag hade även ledsnat på att ha både stationär dator och en laptop, så mitt val blev en MacBook Air. Jag använder Photoshop Elements. Planen var att ha alla mina bilder på en Time Capsule, men det visade sig att det gick långsamt att jobba med bilderna på det sättet, vilket de också sa till mig i butiken när jag köpta min Mac. Så efter någon vecka köpte jag en 2,5" portabel 1 GB USB-disk där alla bilder ligger. Jag har ytterligare en 3,5" portabel USB-disk dit alla bilder säkerhetskopieras.

Jag är en normal hobby fotograf inbillar jag mig och tar högst några hundra bilder per vecka om det är en bra vecka. Bildbehandlingen inskränker sig till beskärning, ljus/skuggor, nivåer, kontrast och skärpa. Så den lösningen jag har täcker mer än väl mina behov. Enledningen till att jag valde bort MacBook Pro berodde på att den var för klumpig.

Det du kanske behöver fundera på är hur viktigt en portabel lösning är för dig.

Jag har en Mac mini, 2,6 GHz Intel Core i7, och har maxat minnet till 16Gb och 1Tb hårddisk. Enklare med en stationär än bärbar som det inte finns dock station till. Macbook Air kan max ha 8Gb RAM och 256 Gb hårddisk, man kan ju använda externa diskar. Jag använder en iPad 64Gb när jag reser etc.
Extern skärm är naturligtvis bättre än air och iPad skärmar. Så allt beror på du prioriterar.

Jag har en Mac mini, 2,6 GHz Intel Core i7, och har maxat minnet till 16Gb och 1Tb hårddisk. Enklare med en stationär än bärbar som det inte finns dock station till. Macbook Air kan max ha 8Gb RAM och 256 Gb hårddisk, man kan ju använda externa diskar. Jag använder en iPad 64Gb när jag reser etc.
Extern skärm är naturligtvis bättre än air och iPad skärmar. Så allt beror på du prioriterar.

klarar man sig på 8Gb RAM för photshop och lightroom ?

det är väl nackdelen att Air bara klarar 8GB RAM men kanske räcker ?

Jag bytte system förra sommaren och övergav PC efter 30 år. Jag hade även ledsnat på att ha både stationär dator och en laptop, så mitt val blev en MacBook Air. Jag använder Photoshop Elements. Planen var att ha alla mina bilder på en Time Capsule, men det visade sig att det gick långsamt att jobba med bilderna på det sättet, vilket de också sa till mig i butiken när jag köpta min Mac. Så efter någon vecka köpte jag en 2,5" portabel 1 GB USB-disk där alla bilder ligger. Jag har ytterligare en 3,5" portabel USB-disk dit alla bilder säkerhetskopieras.

Jag är en normal hobby fotograf inbillar jag mig och tar högst några hundra bilder per vecka om det är en bra vecka. Bildbehandlingen inskränker sig till beskärning, ljus/skuggor, nivåer, kontrast och skärpa. Så den lösningen jag har täcker mer än väl mina behov. Enledningen till att jag valde bort MacBook Pro berodde på att den var för klumpig.

Det du kanske behöver fundera på är hur viktigt en portabel lösning är för dig.

att datorn bör vara portabel beror mest på att jag reser mycket i mitt jobb men jag kan likaväl vänta med redigering tills jag kommer hem..har inte med mig kameran så ofta ändå.

Jag klarar mig utmärkt med 8 MG RAM. Har du inte behov av en laptop så välj Mac Mini. Jag satte upp en Mini åt min bror för 2 veckor sedan. Liten smidig sak och mycket praktiskt med det trådlösa tangentbordet och musen. Den är ju också billigare än en Air.

Mac Mini duger långt

Sen min gamla 17" bärbara börjat tröttna skaffade jag i höstas en Mac Mini för att ha på landet. Sitter vid den nu.

En basmodell. Processor 2,5 Ghz Intel Core i5. 4 GB minne. Dellskärm för 2400:-, Mac tangentbord, DVD-spelare och ett par backupenheter gav totalt sett en fullt OK lösning till ett ganska måttligt pris. En för mig bra lösning.

Funkar bra för surfning på Fotosidan, fotoredigering med Photoshop CS6 mm. Jag ska väl sätta i lite mer minne vad det lider men det känns inte akut.

Den tar obetydligt mer plats än den 24" iMac jag har hemma och har den stora fördelen att man kan byta en komponent i taget då det behövs så småningom.

Om jag direkt behövt en bärbar hade det väl blivit en sån - nu har jag den gamla som reserv.

Mac Air vs Mac Mini

Jag har en Mini och är helt nöjd med den. Jag har graderat upp RAM minnet till 8 gb. Gör inte så mkt redigeringsarbeten utan det blir med en fråga om enklare saker. En del program för redigering har jag köpt men använder dom knappt. Ett program som jag använder är Snapheal. Här kan jag göra enklare redigeringsarbeten.

Skall tillägga att jag köpte Minin förra sommaren. Köpte även till Apple support för en liten slant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar