Annons

M42-adapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

wowtip

Aktiv medlem
God kväll,

Jag upptäckte precis att Cyberphoto har höjy priset på Pentax egen M42-adapter till 875 kronor. Det känns lite i överkant för en metallring.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=30120

Någon som vet något bra alternativ? Pentax egna som är billigare eller 3:e-part som inte fastnar i kameran.

Kaffebrus har en M42 -> P/K för 169:- ... undrar om den kan vara något?

//Johan
 
Det finns ju ingen bild på adaptern på Kaffebrus. Möjligen kan den vara gjord i billigare metall, och det framgår ju inte ens om det finns mekanism för nedbländningen. Kanske bäst att kolla upp det, genom att kontakta Kaffebrus. Det är mitt råd. Sedan är ju frågan hur bra det funkar att ställa in skärpan i kameran med den gamla M-42-optiken. Det lär du själv komma underfund med. Hoppas mitt råd kunde vara till någon nytta.
 
Det finns ju ingen bild på adaptern på Kaffebrus. Möjligen kan den vara gjord i billigare metall, och det framgår ju inte ens om det finns mekanism för nedbländningen. Kanske bäst att kolla upp det, genom att kontakta Kaffebrus. Det är mitt råd. Sedan är ju frågan hur bra det funkar att ställa in skärpan i kameran med den gamla M-42-optiken. Det lär du själv komma underfund med. Hoppas mitt råd kunde vara till någon nytta.



På Pentax orginaladapter finns det ingen mekanism för nedbländning - adaptern består av en rund metallbit som har M42-gängan på insidan och K-bajonett-formen på utsidan, och så finns det ett litet metallbleck som låser fast ringen när man vrider fast den i kamerahuset (ringen sticker inte ut ur kamerahuset utan är i samma nivå som bajonettfattningen, så den vanliga knappen/spärren för att lossa objektiv från bajonetten kan inte användas, utan man tar en penna och trycker till på rätt ställe och vrider ut adaptorn. Man sätter alltså i adaptorn först, och skruvar i objektiven efteråt).



Jag betalade 200kr för min hos lokala fotohandlaren, jag kan absolut hålla med om att 875kr (plus frakt?) är alldeles för högt.


Jag har aldrig sett någon "piratadapter" på nära håll, men det enda jag kan tänka mig skulle vara sämre med en sådan är kanske om deras toleranser i mått vid tillverkningen är högre och därmed passformen sämre?



Allt man gör med skruvoptiken är manuellt, dvs. ingen automatisk nedbländning - man får ställa in fokus med största bländare, och sedan blända ned manuellt på objektivet innan man tar bilden. Man kan dock använda gröna knappen för att mäta ljuset när man har bländat ned till den bländaren man ska använda när bilden tas.

Jag tycker det är kul att skruva på nåt gammalt loppisfynd och ta bilder med det :)



Mvh

Patrik
 

Bilagor

  • PentaxKAdapter.jpg
    PentaxKAdapter.jpg
    13.6 KB · Visningar: 314
Det finns adaptrar som sticker ut ca en mm ur huset när man skruvat i dem. Jag har en sådan till min bälg och där är det bara en fördel att kameran kommer ut en smula från fästplattan. Men tillsammans med ett objektiv innebär en sådan adapter att objektivet inte kan fokusera på oändligt avstånd.

En annan adapter av den tunna sorten har jag skruvat fast för gott på ett Takumar 85 mm 1:1,8 och borrat en liten fördjupning i objektivet så att det funkar som om det hade K-bajonett. Dvs man måste trycka på knappen för att ta bort gluggen.

Jag köpte ytterligare en adapter för ca 150 kr + frakt för ett tag sedan på Tradera, så de finns billigare att få tag i.
 
Jag har två originaladaptrar som fungerar oklanderligt enligt beskrivning ovan.
Sen har jag en pirat - ser exakt likadan ut som originalet men är inte lika smidig. Den vill gärna protestera när man ska lossa den från kamerahuset, den lilla fjädern är svår att få grepp på med fingrar som verktyg. Därför blir det lite "jag-får-aldrig-bort-den-här"-panik över det hela.
Originalet hanteras med lätthet med bara fingrarna.

När Pentax shop på den dåvarande svenska hemsidan såg ut att försvinna så köpte jag på mig en extra adapter vilket jag är mycket nöjd över. Med fortsatt prisökningstakt på dessa små metallringar så kommer jag att bli rik!
 
Tack för feedback!

Jag har redan två original-adaptrar som jag köpte nya för 150 - 200 kr ca. De fungerar utmärkt, men jag gillar av ren lathet att lämna på dem på skruvobjektiven. Tänkte därför köpa in ett par till, men med dessa priser så får man väl antingen nöja sig med de man har, fråga / testa kaffebrus, eller hålla ögonen på tradera. :)

...Eller starta egen tillverkning av Pentax-kopior och sälja dem för 400 kr. Kanske lukrativt.

//Johan
 
Om M42 adaptern ligger slätt med bajonettfattningen på det K-fattade kamerahuset när den är monterad fungerar det att fokusera till oändligt. Samma mått från anliggningsytan för optiken på kamerahuset till sensor/filmplan på M42 och K-fattning.

Att blända ner en M42 optik med K-fattningens nedbländningsmekanism fungerar inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.