Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<M> snabbare än <P>?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej,

I går när jag låg i sängen och försökte sova så slog det mig att det manuella läget på kameran borde vara snabbare än t.ex. programläget som måste mäta ljuset för att fastslå bländare och slutartid. Sätter man dessa manuellt så behöver kameran inte "tänka" utan det räcker att den koncentrerar sig på att fokusera på motivet för att sedan bränna av bilden.

Stämmer detta? :)

Hälsar,
Daniel

Visst, det är säkert någon mikrosekund snabbare. Men knappast nåt som spelar nån roll i verkligheten. Varför inte testa och jämföra själv?

På många kameror försöker man hålla samma reaktionstid för alla funktioner för att fotografen ska kunna lära sig kamerans reaktionstid och öva upp sin tajming.

Oavsett läge så går kameran igenom en låg rad kontrollpunkter vid varje exponering. Den ska kolla saker som att slutaren är redo, om blixten är på, finns det tillräckligt med batteri osv.

Sen kanske man inte ska kalla M för ett manuellt läge nuförtiden. Du har ju som regel blixtautomatik i M-läge. Dessutom kan man ofta köra auto-ISO. M betyder helt enkelt att man ställer in tid och bländare själv.

På många kameror försöker man hålla samma reaktionstid för alla funktioner för att fotografen ska kunna lära sig kamerans reaktionstid och öva upp sin tajming.

Oavsett läge så går kameran igenom en låg rad kontrollpunkter vid varje exponering. Den ska kolla saker som att slutaren är redo, om blixten är på, finns det tillräckligt med batteri osv.

Sen kanske man inte ska kalla M för ett manuellt läge nuförtiden. Du har ju som regel blixtautomatik i M-läge. Dessutom kan man ofta köra auto-ISO. M betyder helt enkelt att man ställer in tid och bländare själv.

Visst är det så att Canon 5D Mark II inte har auto iso? Det saknar jag verkligen med den..

Hej,

I går när jag låg i sängen och försökte sova så slog det mig att det manuella läget på kameran borde vara snabbare än t.ex. programläget som måste mäta ljuset för att fastslå bländare och slutartid. Sätter man dessa manuellt så behöver kameran inte "tänka" utan det räcker att den koncentrerar sig på att fokusera på motivet för att sedan bränna av bilden.

Hälsar,
Daniel

Det tror jag inte, mätningen görs fram till du tar bilden, allt är serverat för ditt avtryck.

Det som kan orsaka fördröjning är om du kör i S-läge för fokus, gör inte det om du vill kunna ta bilder snabbt.

Det låter ju både logiskt och självklart. Tack för förklaringen. :)
Visst är det så att Canon 5D Mark II inte har auto iso? Det saknar jag verkligen med den..
Min mkII har auto iso. :)

Nu kan jag fortsätta ta bilder utan att behöva oroa mig om jag valt fel förvalsinställning på kameran! Tack för alla svar!

Det låter ju både logiskt och självklart. Tack för förklaringen. :) Min mkII har auto iso. :)

Nu kan jag fortsätta ta bilder utan att behöva oroa mig om jag valt fel förvalsinställning på kameran! Tack för alla svar!

Har den det i M-läget också?? Min har ju det i P Tv Av :) Men hade varit smidigt att ställa slutare och bländare och sen låta ISO sköta exponeringen :)

Har den det i M-läget också?? Min har ju det i P Tv Av :) Men hade varit smidigt att ställa slutare och bländare och sen låta ISO sköta exponeringen :)
Trodde du menade generellt! Men när jag slår på <M> så kan jag ställa ISO på Auto men den blir ändå alltid ISO400, verkar inte justeras beroende på vilken bländare eller slutare jag ställer. Så auto verkar ju vara ganska låst till 400. Åtminstone för mig. Har ni andra erfarenheter?

Trodde du menade generellt! Men när jag slår på <M> så kan jag ställa ISO på Auto men den blir ändå alltid ISO400, verkar inte justeras beroende på vilken bländare eller slutare jag ställer. Så auto verkar ju vara ganska låst till 400. Åtminstone för mig. Har ni andra erfarenheter?

Har du blixt på så blir det alltid iso400 om auto är påslaget.

Hej,

Hälsar,
Daniel

Sköna sängtankar du har ;-)

froderberg är nog dessvärre rätt ute - kameran mäter oavsett läge (du får exponeringsindikation även i M).

Däremot finns några saker som faktiskt påverkar snabbheten vid avtryck:
-Manuell fokus istället för autofokus (beroende på fokusprioritet).
-Manuell blixt eller A-läge istället för TTL.

Särskilt den senare gör stor skillnad.

Detta varierar mellan olika modeller bland de olika kameratillverkarna.

Vad jag på rak arm minns att jag stött på är följande huvudvarianter:

1) Ingen Auto-ISO alls.
2) Auto-ISO i P, A och S-lägena (eller motsvarande), men inte i M-läget.
3) Auto-ISO även i M-läge.

Väljer man på programknappen ett Auto-läge (grönt fält), så blir det alltid Auto-ISO, vilket (med undantag från några kameramodeller) tyvärr inte går att koppla ur.

Till sist, ifall kameran i något Auto-ISO väljer enbart ISO 400 så är det förstås inget autoläge, helt oberoende av om någon tillverkare skulle välja att kalla det så i kamerans menyer.
.

När det gäller blixtfotografering är det allra viktigaste att koppla ur Röda-ögon reduceringen, eftersom den introducerar en avsevärd fördröjning.

Därnäst gäller det att inte välja något blixtläge som använder sig av förblixt för exponeringsmätningen.

I manuellt blixtläge kan man vara säker på att förblixt ej används. Ifall man nu inte redan är van vid detta, så är det faktiskt inte så svårt att lära sig. De flesta fotografer har genom åren inte haft tillgång till något annat än manuell blixt, och det har ju funkat alldeles utmärkt! Man behöver bara få en liten känsla för på vilka avstånd man behöver använda en viss bländare (vid ett visst ISO). Snabbast får man väl denna känsla genom att lära sig vad ledtal är, och hur det används.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar