Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mörkt, sjukt

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
alltså jag förstår inte riktigt det här... har jag förstått det fel om det är bara slutartiden, bländaren och ISO talet som kan påverka hur ljus bilder blir?
har nyligen köpt en DSLR (k-m 5d)
jag har märkt att bilderna blir alltid ljusare om jag har aouto läge på...
så jag testade en bild på auto och kameran ställde in bländare 3,5 och slutartid 1/13 sekund... ISO var auto...
sedan bytte jag till manuellt läge och valde samma värden, 3,5 bländare och 1/13 s och sedan auto ISO, men resultatet blev betydligt mörkare, jag förstår inte detta, vill ju inte gå runt och ta med auto läge för att få ljusare bilder, finns det någonting jag kan ha missat?

jag testade flera gånger

det var stor skillnad på ljuset, kan det vara någon inställning som jag gjort på det manuella läget som klantat till det?
fick samma resultat på kanske 3 bilder av varje läge...

Är det inte så att bilden "behandlas" mer i kameran när du kör i autoläge? Alltså mer kontrast, mättnad, ljus? Om du ställt inställningarna för detta neutralt, så kanske det bara gäller vid lägena för bländar- respektive tidsautomatik, samt manuellt läge, och i auto så "trollar" kameran lite med resultaten för att man ska slippa det i efterhand.

ANNONS