Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrumspaket och filmladdare

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Photax har ett erbjudande om ett mörkrumspaket, är det något att satsa på eller skall man försöka få tag på ett begagnat?

Det finns även ett filmladdarpaket på samma sida där det medföljer 30,5 meter film.
Hur många rullar film, 24 eller 36 bilder, får man ut på lite drygt 30 meter film?
 
Hur lång är en negativruta ?

Det enkla svaret är : 20 filmer, eftersom en 36-rulle är ca 1.5 meter lång (37mm x 36 exp + start och slut). Vinsten för att rulla själv är minimal. Däremot är det ju bra om man vill ha kortare rullar t.ex.
 
Jeppe skrev:
Vinsten för att rulla själv är minimal.

Hur räknar du då? Jämför billigaste styckepris för t.ex KB 100 och vad priset blir om du rullar själv! Du sparar 8:75 per rulle. Istället för 22 kr betalar du 13:25 för en egenrullad 36-bilders film. Och priset för laddare och kasetter är ju engångskostnader som är insparade ganska fort. Men givetvis måste man sätta priset i relation till hur många rullar man förbrukar. Tar man typ 5-10 rullar per år är det kanske inte så stor vinst? Själv har jag använt filmladdare sedan jag började med foto på allvar kring 1980 då jag köpte en sådan (har den kvar fortfarande den funkar perfekt än) och jag har säkert sparat tusenlappar på detta.

När det gäller plastkasetter (som följer med i Photax paket) så har jag själv dåliga erfarenheter av sådana. De jag använt (inköpta på Photax för ca 15-20 år sedan) har ofta repat filmen. Mina metallkasetter (återanvända Ilfordkasetter) har däremot fungerat utan anmärkning så nu använder jag bara sådana.
 
Senast ändrad:
metallkassetter

Hur öppnar och återförslutar man (standard)-metallkassetter. Har aldrig lyckats öppna en utan att skada ena gaveln och att stänga dem igen kräver ju stålnypor ? Eller hur gör man ?
 
Ilfords (i alla fall de gamla, vet inte hur de nyare ser ut) metallkasetter är det inga problem med att lossa eller sätta dit gavellocket på. Man behöver inte någon större kraft, bara lite teknik. Lite lätt tryck inåt (mellan tummen och pekfingret) vid öppning och samma vid stängning. Jag har inte lyckats deformera någon av de jag har trots flera års användning. Dessa är avsedda för återanvändning men en standard metallkasett är ju inte avsedd att återanvändas (Kodaks t.ex) och då är det ju omöjligt att öppna den utan att den blir förstörd.
 
T-Max 100 kostar i 30,5m (20x36 exp) 465:-
T-Max 100 20-pack (Pro-Pack) 550:-

Det innebär en besparing på 85:- / 20 rullar, eller 4,25:- / rulle.. Men du måste plåta ungefär 100 rullar innan själva laddningsdosan är betald..
 
Ja de filmer som går att få i Pro-pack kanske inte ger så stor besparing. Men är din filmkonsumtion hög lönar det sig ändå med filmladdare.
 
Goddag!

Jag ska åka till USA i sommar och tänker då inhandla en del film. Just råfilm/bulk film är riktigt billigt. Men jag har aldrig rullat film själv och har därför några funderingar.

Om vi börjar med filmladdaren. Det verkar finnas två typer, typ 1 och typ 2. Dessa skiljer sig en del i pris. Typ 1 kan köpas billigare än typ 2. Vad är skillnaden rent praktiskt dem emellan? Är det värt prisskillnaden? Typ 2 har jag förstått går att använda i dagsljus, kan man det även med typ 1?

Vidare till kasetterna. Metall eller plast? Enligt tidigare inlägg av Nils kan plastkasetter repa filmen men han har inte upplevt detta med metallkassetter. Fördel metall. Men på photax hemsida står det att plastkassetterna kan användas flera gånger utan problem men att man måste vara försiktig med metallkassetterna. Fördel plast.
Frågorna som dyker upp är; Vad är det i plastkassetterna som repar filmen,som inte finns i metallkasseterna? Hur försiktig behöver man vara för att inte metallkassetterna ska ta skada?

Till slut, är det svårt att rulla film själv?

/Jonas
 
Det är skillnad på metallkasetter och metallkasetter. Ilfords är av mycket hög kvalitét och har inte repat mina filmer. Filmen glider lätt. Jag har även någon gång köpt en påse metallkasetter av okänt fabrikat, dessa var för tajta i skåran, filmen gick trögt och de repade filmerna. Även de plastkasetter jag köpt har repat filmerna men det kanske finns olika fabrikat av olika kvalitét? De Ilford metallkasetter jag använder är original som jag fick när tidningen Kronobergaren lade ner sin lokalredaktion här i byn för ca 15-20 år sedan. De fungerar fortfarande felfritt. Men man får vara noga med att använda teknik och inte kraft när man öppnar och stänger dom.

Typ 1 filmladdare är också av dagsljustyp, jag har nämligen en av den typen och den funkar utmärkt. Och det är mycket lätt att ladda (men jag har ju gjort det ett antal gånger). Dock kan det vara lite pilligt att få in den stora rullens ände genom öppningen till laddningsutrymmet (på rätt sida av hjulet med filmframmatningsskuggarna) men man lär sig med övning. Typ 2 har jag ingen erfarenhet av.
 
Tack för ditt svar Nils! Du är bra att ha till hands här i forumet lite då och då.

Jag gör så att jag skaffar den billigare typen av filmladdare och så hoppas jag att de metallkassetter jag köper inte repar filmen..


/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.