Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrumsmusik

Produkter
(logga in för att koppla)
Brukar vara lite blandat, mest jazz då förstås.. :)


tex. Eric Dolphy Ornette Coleman

Och även lite Blues om man vill "vila" öronen lite..

Tex.
Howlin Wolf och Son House

Annars är ju P1 trevligt att lyssna på om man vill få lite omväxling.

Vad lyssnar du på själv?
 
Brukar nu för tiden mest lyssna på blues, R.L Burnside, Mississippi John Hurt, Howlin Wolf mm.
Emellanåt kan lite Neil Young, 16 Horsepower snurra plus alla möjliga rockband från 70-talet Sir Lord Baltimore, Moxy, Krokodil, Pussy, Mahogany Rush bl a i en salig blandning. Alltid trevligt att knåpa ihop lite blandskivor.
 
Ganska varierat,
Beror nog lite om man är där själv eller där samtidigt som andra.
Sara McLachlan och U2 funkar ofta.
16 Horsepower och White Stripes blir det väl ibland.
 
Lite off topic...

...men jag kan inte låta bli att undra: kör ni "analoga" LP eller digitala CD i mörkrummet...? ;-)

/Janne
 
Ingetdera faktiskt.. Utan något så uråldrigt som kassettband. :)
Det finns bara en gammal kassettbandspelare i mörkrummet på fotoklubben som jag är med i.
Annars hade det nog blivit cd.. :)
Fast det funkar ju med kassettband också. Helanalogt!

Fast utan musik går det ju inte kopiera några bilder. Ett måste!
 
det beror på.
har man lite bråttom kan man behöva lite snabb och stressig musik för att hålla igång..har inget bra exempel men nånting snabbt.

har man ingen press på sig är det skön stämning med bob dylan eller liknande
 
Joni Mitchells 70-talsskivor och äldre, sedan är det rätt avkopplande att enbart lyssna till radioprat (ej ungdomskanalernas ständiga prat om bakfylla dock).

Är det föresten någon som vet var jag får tag i Ansel Adams' trilogi som talböcker? ;o)
 
Det som har gått mest är nog Alice Cooper, Metallica, Slayer, Sepultura, Cradle of Filth och liknande.
Aldrig radio, alltid CD eller MP3 (beroende om det är analogt mörkrum eller digitalt).

Greven / Som alltid måste ha musik runt sig för att överleva, det är som en respirator.
 
Det blir mest radio i mörkrummet. P1 på dagarna och P3 på kvällarna. I övrigt väljs musiken efter humöret. Jag är väl en musikalisk allätare så länge musiken är engagerad (eller hur jag nu ska förklara vad jag tycker om). Musiken grundar sig väl mycket i det jag växte upp med. Skivor från Mute, 4AD, Beggars Banquet, MNW under sista halvan av 80-talet. Därefter har samlingen spritt sig i flera olika riktningar.
 
Senast ändrad:
"Fast As A Shark" med det gamla hederliga heavy metalbandet Accept är en rysare! Lira den och det blir garanterat....hmmm....snabba bilder...! :-D
 
har endast mitt digitala mörkrum ps och jag lyssnar alltid på "äkta" skivor dvs skulle aldrig någonsin få för mig att ha en bränd skiva i min samling!

det jag lyssnar mest på just nu är the libertines, kings of leon, sugarplum fairy, mando diao, the soundtrack of our lives, ed harcourt, bloc party, interpol, the (international) noise conspiracy, muse m.m
 
Blir ju inte så mycket mörkrum nuförtiden. Men när jag jobbar med bilderna på datorn brukar jag lyssna på SR Sverige i webbradion. Annars blir det mest jazz, Jan Garbarek t ex.
 
Den bästa tiden att labba är 22-24 på söndagkvällar. Då sänder P2 Delta, med helt underbara långa mixar av en massa olika musik.

Annars blir det mycket P1. Eller Reggae.
 
MattiasL skrev:
Den bästa tiden att labba är 22-24 på söndagkvällar. Då sänder P2 Delta, med helt underbara långa mixar av en massa olika musik.

Både Delta och Klingan (programmet med skarp musik) kan man höra närsomhelst via sr:s webbradio, så man måste inte labba söndag kväll...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.