Annons

Mörkrums utröstning. TITTA HIT!

Produkter
(logga in för att koppla)

ted662

Medlem
Jag skulle vilja lära mig lite om att frammkalla själv. Vad behövs igentligen i en mörkrums utröstning. hur går det till.
 
Gå en kurs i svartvit fotografering så får du lära dig att framkalla och kopiera själv. När du vet hur det går till är det lättare att leta prylar, det är ju rätt mkt pryttlar man ska skaffa för att man ska få till det.

Jag har gått Medborgarskolans kurs den var jättebra, men det finns ju fler organisationer tex Studiefrämjandet, ABF etc.

mvh Charlott
 
Vill du framkalla själv så är det som Charlott säger, en kurs som gäller. Böcker är också bra och det finns säkert info på nätet. Kanske det finns något i forumen här på fotosidan eller i artiklarna om att Lära också?
Hälsn, Nils.
 
För filmframkalning behövs:
-en framkalningsdosa (finns i plast och i rostfritt)
-mätglas och tillbringare för att mäta upp vätskorna i. Helst 3 st tillbringare för framkallare, stoppbad och fix.
-Stoppur eller en klocka
-Filmklämmor
-Termometer för att mäta vätskornas temperatur.

Tror inte jag har glömnt något livsviktigt förutom exponerad film och kemikalierna.

För att kopiera behövs:
-Ett mörkt rum (jag använder badrummet)
-Förstoringsapparat med objektiv
-Exponeringsur till förstoringsapparaten är bra att ha men ej helt nödvändigt.
-Baljor att ha vätskorna i, minst 3 st för framkallare, stoppbad och fix.
-Någonting att skölja kopiorna i
-Mörkrumsbelysning
-Pincetter eller vad det kallas för, för att flytta kopierna mellan baden.
-En klocka för att hålla reda på tiden i baden

Det är nog det viktigaste i alla fall.

Lycka till!!
 
johanu skrev:
För filmframkalning behövs:
-en framkalningsdosa (finns i plast och i rostfritt)
-mätglas och tillbringare för att mäta upp vätskorna i. Helst 3 st tillbringare för framkallare, stoppbad och fix.
-Stoppur eller en klocka
-Filmklämmor
-Termometer för att mäta vätskornas temperatur.

Tror inte jag har glömnt något livsviktigt förutom exponerad film och kemikalierna.
Jo, spiraler är nog ganska nödvändigt..

Jag har aldrig gått någon kurs. Fotosidans forum har gett mig alla svar och några websidor till (Ottingius sida som nämnts ovan och en till som är nerlagd). Sen är det bara att testa på filmsnuttar när man är osäker. Det är enkelt att framkalla.

Bra böcker finns också på biblioteket..
 
Jo spiraler behövs men det brukar väl alltid följa med en till plastdosorna. Till de rostfria måste man köpa spiralerna för sig.

Jag har heller aldrig gått någon kurs utan lånat böcker på bibloteket. FS med flera fanns ju inte då jag började. I och för sig blir man väll aldrig fulllärd så nu för tiden använder jag nätet flitigt. ;-)

Mitt största problemet är dammet.
 
Graal skrev:
Alla behöver inte vara lika duktiga som dig på att stava. Finns annat man kan skämta om tycker jag.

Äh, ta det inte så allvarligt..ett harmlöst skämt bara, kunde inte låta bli..ordet fick ju en helt annan betydelse :)

Jag menade absolut inget illa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.