Annons

mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

Strangelove

Medlem
Hej har kikat lite på olika förstoringsapparater på nätet. vilka förstoringsapparat skulle ni rekommendera för S/V? o en annan dum fråga, vad hos förstoringsapparaten bestämmer hur stora foton man kan framkalla?

En faktor är hur långt ut från pelaren optiklen sitter. ifall huvudet är vridbart så att man kan prijicera neget horisontellt istället för vertikalt så är inte heller pelaren en faktor, snarare hur stort rummet är och hur kraftig lampa man har (ljusstyrkan avtar med kvadraten på avståndet mellan optik och papper). Med en vidvinklig optik behöver man inte lika stora avstånd och därmed klarar man sig med en lite klenare lampa.

Sedna är ju hur stora kärl man har för vätskan en faktor att tänka på.

De flesta apparater går att svänga så att man kan projicera på golvet eller mot en vägg. Själv har jag sällan nyttjat möjligheten.

Vad gäller val av apparat är det begagnat som gäller. Meopta (Axomat eller Opemus) eller Durst brukar man kunna få till en billig peng, några hundralappar. Nya är det tusenlappar vi pratar om. Andrahandsvärdet är snart nere på noll. Har själv sett många billiga apparater på second hand-affärer.

Var bor du? Är det en småbildsapparat du behöver eller en mellanformatare? Frågar eftersom det gör det lättare att tipsa om hur du kan få tag på något som passar dig.

tack!

hej tack för svaren. Jag bor i Solna/ sthlm.
jag har kollat på en annons är det här något o fundera på ? personen vill ha 4000 kr för ALLT.

Förstoringsapparat, Durst M 370 BW (5.795:)

Förstoringsoptik, Nikon EL-Nikkor 50mm f/2,8 (2.395:)

Exponeringsur, Baeuerle 30sek. (795:)

Avmaskningsram, Kaiser 20x25 cm (595:)

Skärpeinställningslupp (395:)

Framkallningsdosa för 2 spiraler, Paterson (325:)

Spiral, Paterson (125:)

Mörkrumslampa (85:)

Sprittermometer, Paterson (245:)

Gummivals (395:)

Framkallningsskålar, Paterson
-20x25 cm, 3 st (150:)
-25x30 cm, 3 st (150:)
-30x40 cm, 4 st (420:)

Mätglas 500 ml, Paterson (110:)

Kannor, rostfria, 1 liter, 2 st (198:)

Plastpincetter, 2 st. (okänt pris)

Kodak sköljsifon för sköljning av kopior i skål. Sifonen håller kopiorna i rörelse och håller vattnet på konstant nivå. Slangen trycks på en vanlig vattenkran. (DeVille’s kopia kostar 850:)

Dubbelsidig torkpress, Heinrichs, för torkning av två fiberpapper, max 25x30 cm. Ansluts till 220V. (okänt pris)

Glansplåtar till ovanstående torkpress, 24x30 cm, 2 st (minst 600:)

Massor med fotopapper (8,5 kg !!!) i varierande storlekar (från 9x13 till 50x60) , olika fabrikat (Agfa, Ilford, Scanfors, Palpaper, ) och kvalitet.

Hej

Stora förstoringar gjorde vi alltid på golvet med byggplast under pappret.
Sedan får du arbeta med kemin direkt på golvet med svamp utan att behöva köpa stora skålar.

Begränsningen på förstoringen är enligt min mening själva negativet.

Calle

Utrustningen är väl någorlunda komplett.Inget dumt val av utrustning om det är en småbildspparat du vill ha.

Jämfört med nypris är det väl inte dyrt, men med tanke på att det inte är någon rusning efter mörkrumsprylar skulle jag försöka pruta rejält eller avvakta. Att bjuda 2000 är kanske ett skambud, men med tanke på att många skänker bort sina utrustningar så tycker jag ändå att det vore rimligt.

Om du tror dig vilja jobba med mellanformat någon gång är det lika bra att försöka få tag i en annan utrustning med t ex en Durst 601, 605 eller 670 där negativhållare för både småbild och 6x6 ingår, samt både 50 och 80 mm optik.

Jag har för mig att 370-apparaten går att bygga ut till mellanformat, men det blir dyrare och svårare att lösa problemet den vägen. Då kan det vara lättare att köpa en apparat till, men har du plats i mörkrummet för två? Ja, det är ytterst dina behov och dina pengar det handlar om.

Multigradefilter saknas i utrustningen ovan. Det bör du skaffa omgående, om inte annat för framtida bruk. Jag misstänker att du behöver en annan mörkrumslampa för multigradepapper) också, eftersom den tidgare ägaren tydligen använt graderat papper. Det papper som medföljer kan vara av skiftande kvalité, en del kan vara oanvändbart.
Timern är ett tillbehör som är värt lite extra när du handlar. Det talar för köp.
Det borde vara lätt att ragga upp en utrustning i Stockholmstrakten. Varför inte annonsera här på fotosidan. Folk har väl garderoberna full med fotoprylar de inte behöver. Själv har jag en Meopta Axomat V, dvs en småbildsapparat stående till någon behövande. Men jag bor ju i Skåne.

Skulle påstå att det inte är lönt.
Enskede fotoklubb ligger väl några minuter ifrån ditt hem.

Ta kontakt med dem och du skall se att de säkert har vad du behöver via medlemsavgiften. Sedan får du trevligt sällskap med massor av kunskap på köpet.

Är beredd att hålla med om att en fotoklubb kan vara ett bra alternativ, om man inte bor som jag, på landet, och p g a av barn ed har ett behov av att kunna jobba hemma. Själv har jag ju alla grejer redan, så för mig är valet enkelt även om jag är medlem i Hässleholms fotoklubb.

mellanformat?

hej tack för alla fina svar. så förstoringsapparaten fungerar endast till småbildsframkallning? o vad menas egentligen med mellanformat hur ser proportionerna ut och vad är skillnaden mellan mindre? en fotoklubb är uteslutet då av tidsbrist o pressat schema inte kommer o kunna åka dit, vill gärna ha mörkrummet hemma till mitt forfogande så jag kan använda det när jag har tid, o det kommer bli väldigt sent (efter midnatt). kunskapen får jag väl ta o pränta in med tiden.

Hej

Småbild är 35mm film, vilket är det mest vanliga format till alla vanliga kamror.
Stärre format är exv 60x60mm film betkn. 6x6.
Sedan finns det en hel massa andra större format samt ett mindre.

Med småbildsformat(135 film) kommer du väldigt långt.

Calle

Jag kan inte säga hur du fungerar Nima men jag förespråkar att mörkrummet inte ligger i ens eget hus, om det är möjligt.

Jag har lyckosamt 5 min cykelavstånd till mitt mörkrum. Jag har gratis 16-20m2 och lokalerna får en nattvakt.

Fördelen är att jag slipper att känna allt det där som man borde göra hemma. Utan man lämnar alla de där hemmajobben och får vara ifred från barn, renoveringar, räkningar...

Jag tror inte riktigt på det där mad att det är smidigt att ha det i källaren. Visst transportsträckan är kort, bara trappan ner, men tiden i mörkrummet blir inte kortare för det.

Men vi är ju alla olika.
Jag slår vad om en krona att du får ut mest av din tid om du går med i klubben.

Sedan kommer du också att upptäcka att vissa saker funkar bättre än andra i mörkrummet. Då är det inte så dumt att man inte köper på sig utrustning som man egentligen inte tycker om.

Men nu har du en viss erfarenhet så du gör kanske rätt val från början.

Personligen anser jag att du gör en bättre investering i en gammal mellanformatare och går till klubben för att låna mörkrum. Det tar mindre plats också.

Men detta är vad jag tycker.
Hoppas att du hittar en lösning som fungerar för dig.
Lycka till
/Erik

Jag håller med om att fotoklubben betyder mer för den personliga utvecklingen än utrustning, böcker, fototidningar osv. Att visa sina bilder, och titta på andras innebär att man får personlig vägledning. Om man klarar att bli bedömd av andra... Risken finns ju att man blir sågad av någon som utrycker sig klumpigt och onyanserat...

Jag håller med Erik om att det inte är så lätt att ta sig in i mörkrummet trots att man har det hemma... Jag känner igen det där med familjen, renoveringar osv. Det är svårt att slå sig loss!
Dessutom tar det tid att plocka fram allt som man kanske inte kan ha framme för jämnan. För min del är det nattarbete som gäller i labbet. Inte så bra när man har familj. Glöm det där med att sova på morgonen.

Komplett mörkrumsutrustning.
Svart-vit förstoringsapparat Durst M605.
El-Nikkor 50 mm 1:2,8
Philips timerklocka.
Stora och små skålar. Lampor. Behållare för vätskor, klämmor, trattar, mätglas.
Avmaskningsram.
Fotostatkopie-hållare.
Filmframkallningsdosa.

Snubben vill ha 2000:-
Något att hänga i gran'? Tack för svar!
Mvh//F

Ännu en fråga :)

Förtoringsapparat fujimoto G-90 svartvit tar upp till 6x9 cm neg. med componon-s 105 mm optik samt componon-s 80/5.6

Nybörjare som jag är fattar jag inte mycket av vad allt är... och vad borde man ge?

Tackar!

Hej

Det är en väldigt fin apparat. Brännvidden som uppges 105mm behövs för negativ 6x9cm, 80mm klarar du 6x6 med. För 135 format räcker det med 50mm. Du kan använda 105 an till 135 film men du kan inte använda ett 50mm till 6x6.
Hoppas du blev klokare.
ps, nybörjare är du bara 1 timma.

Calle

Jag kan inte säga vad grejorna är värda, men Fujimoton är toppen och optiken likaså, så får du ett bra pris, så slå till!

Själv gav jag 400 kr för en Durst 659 med Componon 50/4. Den är fantastisk och tar upp till 6,5x9 bladfilm. Tror den är från 60-talet. Har man tålamod kan man göra fynd. En fotograf jag jobbar lite för köpte en Durst 801 (har jag för mig att den heter), som tar upp till 6x9, plus fem gluggar, för en tusenlapp från pressens bild.

Igen

Vad borde du ge?
Jag tycker att en sådan apparat med den optiken är värd många tussenlappar.
Men idag finns det hur många apparater som helst som bara väntar på en intresserad ägare som pysslar om den.

Säg att säljaren ex.vis vill ha 1500 för den, så köp den bara.
I och med att det finns så många begagnade så bör du välja en bra apparat, dom är ändå så billiga nu.
Detta är en bra apparat.

Calle

Valet av förstoringsapparat är personligt. Vad har du för kamera? Kör man bara småbild finns det mycket att välja på. Många små och nätta apparater, som går att stuva undan. (PS: Har själv en Durst m305 och Axomat som jag inte behöver...)

Tänk på: En småbildsapparat ska i princip ha glaslös negativhållare och filterlåda för Multigradefilter.

Durst M605 är mycket bra, men det är egentligen en 6x6 apparat, som tar mera plats. Det ska helst medfölja två negativhållare, både för 6x6 och småbild om det ska vara intressant samt två objektiv (50 och 80 mm) så att man kan köra både småbild och mellanformat.

Timer är det dyraste tillbehöret. Bör alltså medfölja. 2000 kr är å ena sidan mycket pengar för en hel utrustning, det borde gå att pruta. Men är det en helt komplett utrustning, med alla tillbehör man behöver, är det å andra sidan inte dyrt. Varenda pryl som man måste köpa till kostar, så paketpris är alltid att föredra, framför en billig apparat utan tillbehör.

Tackar!
Har kollat lite mer annonser så jag är en del alternativ...

jag har en Konica AutoreflexT4 från 79 :) tycker om det retro! 55mm.. tar gärna SV i både "vanligt" format men vissa saker förstorar jag, gärna 20x30

Vad är fördelaktigt i mitt läga?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar