Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrum i Umeå?

Produkter
(logga in för att koppla)

JBagge

Ny medlem
Jag är nyinflyttad student i Umeå och funderar på om det finns något mörkrum i stan som man kan få tillgång till? Finns det något klubb eller liknade som har ett?
 
När jag läste på Umeå Universitet för ett par år sedan fanns det en foto-förening med ett mörkrum inne på Universitetsområdet. Vet dock ej om den finns kvar.
 
Finns en Umeå fotoklubb, hemsidan såg jag här för ett tag sen, sök på googl. De har inget eget labb men tilgång till ett på sjukhusområdet, om jag inte missminner mig.
 
Jag tror att om man går med i Humlans fotoförening har man tillgång till mörkrum.. har själv inte kommit mig för att kolla upp det men du kanske gör det =)
 
Om du är medlem i Umeå studentkår så gå till deras expedition och hör dig för. För de har två mörkrum på Ålidhem(tror jag det var) som man kan få låna för en depositionsavgift på 500 kronor. Depositionsavgiftyen får man då tillbaka då inget gått sönder.
Märk väl att det är bara labbet du lånar, kemikalier står du för själv.
 
Hej Johan,
Umeå fotoklubb har web-adress
http://www.umeafotoklubb.net/
och vi brukar träffas och prata/titta på foton en tisdag per månad, välkommen! (t ex till årsmöte den 18 jan)
Medlavg är 100:-/år för stud och då har du tillgång till labbet på sjukhuset. (men jag kör digitalt)
mvh/Kalle
 
Jag har funderat över det där med fotoklubben men jag vet inte om jag törs gå dit ;)

Får man något slags intro till hur det funkar i fotolabbet på sjukhuset om man skulle vilja prova framkalla själv?
Får man ta med kemikalier själv då också eller?

Therese - som ser fram emot Kalles kursstart =)
 
theresef skrev:
Jag har funderat över det där med fotoklubben men jag vet inte om jag törs gå dit ;)
:). De är mycket snälla och det finns t ex några unga tjejer som labbar. Våra möten är normalt i hamnmagasinet men ev flyttar vi till våren - kolla programmet innan. Bara ett fåtal av oss sysslar med digitalfoto så du är i gott sällskap...

Får man något slags intro till hur det funkar i fotolabbet på sjukhuset om man skulle vilja prova framkalla själv?
Får man ta med kemikalier själv då också eller?
- Jag skulle tro det finns gott om hjälp och kanske att man delar kemikalier men jag vet inte så noga; ta gärna kontakt med Calle Johansson ( [email protected] ) som vet mycket mer.

Therese - som ser fram emot Kalles kursstart =)
-tack, det var snällt sagt :). Välkommen! Jag tror det blir en bra digitalfotokurs
http://www.tfe.umu.se/Utbildning/Elektronik/elea50.html
och det blir ca 50 studenter och 30 är i kö..just nu funderar jag på PhotoShop CS eller om det kommer en CS 2 i mars (enligt rykten) som vi borde vänta in..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.