** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mörkläggning

Produkter
(logga in för att koppla)

KatarinaFlina

Ny medlem
Är det någon som har några smarta och billiga !! tips på hur man kan mörklägga en tillfällig studiolokal där man inte vill lägga ner alltför mycket pengar på en temporär lösning ?? Tacksam för alla tips och ideer ! Katarina

Wellpapp-kartonger och en massa gaffatejp?
Några rullgardiner kanske… tjocka presenningar… t ex. (har aldrig gjort det själv)

Svarta sopsäckar.
Om man skär upp dem så täcker de rätt mycket men det blir inte riktigt kolsvart vilket kan kanske vara en fördel om proppen går...

Skär man inte upp dem kan de ju återanvändas till det de var tänkta att användas till.

Tejpa med frys- eller maskeringstejp eller skjut fast med häftpistol.
Det senare kanske dock inte lämpar sej om det är en elegantare lokal.

Solskyddsfilm som man har till bilrutor, 89kr på biltema i måtten 50 X 300 cm. Smacka upp och spraya på med lite färg.

Jag har inte provat det själv men sista tipset får mig att fundera på om du har fönster så kanske du kan måla dem med svart väggfärg, nån tjockare färg som inte fäster så bra, så kan man kanske dra av färgen el tvätta bort den när den skall väck.

Men köp målarpapp på rulle som man har som skydd när man målar och tejpa upp den, den borde vara näst intill ogenomskinlig.

om det är fönster som behöver täckas så kan jag rekommendera två lager vanligt brunt omslagspapper med ett lager hushållsfolie mellan
bara att tejpa ihop runtom . . och sen öppnar man förnstret och ställer in pappskivan mellan rutorna
förutsätter ju förståss öppningsbara tvåglasfönster
använde det förut när jag hade mörkrum i badrummet
//rob

Hej och kanon med alla svar!

tack för engagemang det uppskattas - problemet med denna lokal är att den även används av andra.Har inte lokalen själv utan folk bokar upp sig olika dagar för olika ändamål... så lösningen måste var portabel som man helst kan använda igen på ett smidigt sätt. Antar att ett tyg är det bästa men det brukar vara så dyrt - ingen som har tips på något bra i den vägen utan att köpa just mörkläggningstyg ?

Jag skaffade ett mörkt tyg, ett sådant man använder till rullgardiner, vek det dubbelt och häftade ihop. Sedan satte jag elastiska band på strategiska ställen runtom och fäste banden i tavelkrokar på väggen. Det blev garanterat becksvart och dessutom lätt att ta bort efter varje gång. Priset för det tyget som täckte ett normalt köksfönster, blev ca. 400 kr.

PS
Jag glömde att för att vara på den absolut säkra sidan, ska man nog fodra rullgardinstyget med exempelvis tidningspapper eller något. Lyser solen precis rakt på fönstret, kan det annar sippra in lite ljus ändå. DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar