Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkare på skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Thvall

Medlem
Hej, vet inte om det är ett problem, men ska bilden vara mörkare på displayen än i viewfindern? När jag fotar ibland så ser det ljust och bra ut i viewfindern men bilden är mörk när jag kollar på displayen. Har en Canon eos 700d med standardobjektivet 18-55.

Lita inte på displayen på kameran. Mitt tips är att lära dig kolla ditt histogram.
Med det kommer du väldigt långt =)

Om bilden är underexponerad blir den mörkare på skärmen eftersom det du ser i sökaren är en inspegling av "verkligheten"

Okej, och vad är ett histogram om jag får fråga?

Jaha, jag visste inte det! Är ganska så nybörjare på det här så...

När nu reboot81 länkar till moderskeppet så föreslår jag att du tittar igenom de gratisfilmer om grundläggande kamerahantering de har och sen köper du en månad för 99kr och ser på de andra grundläggande filmerna.

Om din kamera har Live view så testa slå på den, där ser du direkt hur ljus eller mörk bilden blir.
Annars föreslår jag att du lär dig använda ljusmätaren.

Hur ser bilderna ut när du kollar på datorn?

Ljusstyrkan på LCD-skärmen kanske är svag.

Annars så håller jag med om att kolla på histogrammet och exponeringsindikatorn. Har du koll på hur slutartid, bländare och ISO samverkar, om inte så är det bra att kunna.

I en optisk sökare visas bilden med största möjliga bländare och där finns ingen möjlighet att simulera effekten av olika slutartider och ISO-tal.

På vänster sida av din kamera, nära objektivfattningen, har du en knapp som kan användas för att visa bilden med den valda bländaren, bilden _kan_ då bli mörkare och du ser det skärpedjup bilden kommer att ha, men det är inte en exponeringssimulation.

Det enda sättet att få en exponeringssimulation är att använda LiveView.

Dock, är det så att du upplever att bilderna generellt blir för mörka så kan du ställa in exponeringskompensation. Läs i handboken hur du gör det och utvärdera resultatet noga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar