ANNONS
Annons

Mörkare bild från .psd till .jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

fholmboe

Medlem
Hej

Jag har råkat ut för något nu som jag inte har råkat ut för tidigare och det är att bilder blir mörkare när jag sparar ner dem i .jpeg-format efter att ha bildbehandlat dem i Photoshop. Jag är inte speciellt duktig men har ändå gjort det här några gånger och undrar om jag har pillat på någon inställning som ger ett sådant här resultat utan att veta om det...??

Tacksam för svar!

MVH

Fredrik

Hej! Har du fått någon klarhet i detta? Jag har nämligen samma problem (också oerfaren) med att bilderna blir mörkare än de ser ut i ps (eller lightroom). Någon som har någon idé vad som blir fel?

mvh/

Ola

Hej! Har du fått någon klarhet i detta? Jag har nämligen samma problem (också oerfaren) med att bilderna blir mörkare än de ser ut i ps (eller lightroom). Någon som har någon idé vad som blir fel?

mvh/

Ola

Skulle tro att det beror på vilket bildvisningsprogram ni använder. De flesta program utanför PS, Lightroom, etc. klarar inte att visa bilden med den profil ni använt i PS, därför kan resultatet bli ett annat när de visas i t.ex ett vanligt bildvisningsprogram.

Edit: stavfel

Senast ändrad:
Kontrollera detta

Tja jag har hjälpt en kompis som hade detta problem och jag bad honom kolla följande, vilken färgrymd använder du i kameran och vilken har du i LR eller PS? Behandlar ni era bilder i PS/LR i 16 bitars .tiff?

Det var här som det verkar bli problem med "tiffen" när den sedan koverteras ned till 8 bitars och sparas om till jpg så blir det andra färger och ljus.

Stämmer det något med det ni gör så kan problemet kanske fixas i något av dessa steg,
Själv fotar jag i raw och tar in dessa i PS3 och konverterar till .dng och har inte detta problem.

/Chrille

Hej jag fotar också i raw. Rawbehandlar i lightroom och öppnar sedan som psd i ps. Där är färgrymden sRGB (eftersom det verkar vara det bästa för webben).

I både bildvisningsprogram och i webläsaren blir bilderna mörkare. Ser även ut att få lite överdriven kontrast på köpet.

Har precis börjat sätta mig in i det här med bildbehandling men börjar bli lite smått tokig på det här problemet :).

8 bit är inställningen i ps.

Ps

Om du öppnar dem i PS som är intställt på sRGB så betyder det inte att dina bilder konverterats om du inte ställt in det så.
titta längst ner till vänster,, troligen får du in AdobeRGB och sparar ner som sådant och då får du stor skillnad till JPG när du sparar ner och tittar på dem.
Se till att gå in och konvertera till profil och föreslår den då SRgb så har du AdobeRGB när du sedan har den i Srgb så blir det bättre..

Hej!

Vad jag menade var att jag konverterat bilderna till sRGB i ps. Problemet kvarstår oförändrat efter det.

Mvh/

Ola

Du är säker på att du konverterat och inte tilldelat färgprofil?

Prova att återställa PS färginställningar på skift+ctrl + k och åll ner alt när du är över avbryt. Förutsatt att du kör med Pc vill säga. Hur man gör med Mac vet jag inte.
Hoppas att det löser sig!

Jepp! Jag har konverterat till sRGB. Bilden ser bra ut i både ps och lightroom men när jag sparar till jpeg ser den mörkare ut (samt även mer kontrast och mättnad ser det ut som) i windows visningsprogram och i webläsaren. Tittar jag på jpeg.bilden i ps ser den bra ut igen.

Jag sliter mitt hår. Någon som har fler tips?

mvh/

Ola

Och nu ser det plötsligt bra ut utan att jag vet vad jag gjort. Suck! I windows visningsprogram ser det fortfarande mörkt ut men den klarar väl inte av att hantera profiler på samma sätt antar jag. Andra jpeg-bilder som inte är konverterade från rawfiler ser bra ut i och för sig.

På min andra dator ser det fortfarande mörkt ut även i firefox men den skärmen är inte kalibrerad alls (om det nu kan göra en så stor skillnad som det är?)

Det är en djungel detta. En tät och snårig djungel.

Även i explorer blir bilden fel. Det enda stället bilden visas rätt på i nuläget är i firefox och då bara på den datorn bilden ligger på. (Har kollat på flera datorer).

Ingen som har något mer att tillägga till mitt problem? :)

Mvh/

Ola

Hej igen!

När jag nu sitter och jämför bilder på webben mellan två datorer och mellan visningsprogrammet och firefox + lightroom & PS märker jag följande:

Det är rätt uppenbart att där färgen blir fel är i Lightroom, PS och firefox. I explorer och windows visningsprogram ser mina gamla jpeg samt andras bilder bra ut medans de blir dassiga och lite konstiga färger i ovanstående program.

Vad är det då som är problemet?

Mvh/

Ola

Det är rätt uppenbart att där färgen blir fel är i Lightroom, PS och firefox. I explorer och windows visningsprogram ser mina gamla jpeg samt andras bilder bra ut medans de blir dassiga och lite konstiga färger i ovanstående program.
Du har då antagligen en dålig skärmprofil. De program som ger dig bilder med »felaktigt« utseende använder sig av din skärmprofil för att korrigera bilderna. Är inte denna korrekt så blir bildernas färg felaktig.

Stefan

Du har då antagligen en dålig skärmprofil. De program som ger dig bilder med »felaktigt« utseende använder sig av din skärmprofil för att korrigera bilderna. Är inte denna korrekt så blir bildernas färg felaktig.

Stefan

Jag har försökt ställa in profilen med Adobe gamma. Dock behöver jag göra om det efter varje gång datorn startats om. Verkar som om någonting inte lagras ordentligt. Min profil står kvar som standard men färgerna är inte som jag har ställt in utan jag måste gå in och göra om det för att det skall bli bra.

Mvh/

Ola

Jag har försökt ställa in profilen med Adobe gamma. Dock behöver jag göra om det efter varje gång datorn startats om. Verkar som om någonting inte lagras ordentligt. Min profil står kvar som standard men färgerna är inte som jag har ställt in utan jag måste gå in och göra om det för att det skall bli bra.

Mvh/

Ola
Har du en vanlig platt skärm är Adobe Gamma ett mycket trubbigt verktyg för att kalibrera en skärm. En skärmkalibrator är egentligen den enda möjligheten att få en vettig skärmprofil. Sedan låter det som du har Vista, eller?

Stefan

Har du en vanlig platt skärm är Adobe Gamma ett mycket trubbigt verktyg för att kalibrera en skärm. En skärmkalibrator är egentligen den enda möjligheten att få en vettig skärmprofil. Sedan låter det som du har Vista, eller?

Stefan

Jag har en vanlig skärm (Compaq 9500) och XP.

Det låter ju illa om jag skall behöva en kalibrator för att komma tillrätta med detta även om det såklart vore bra.

Mvh/

Ola

Sedan jag installerade Adobe gamma och försökte kalibrera med det så blir det skräp. Även om jag väljer den gamla skärmprofilen så blir det fel färger i firefox, PS & Lightroom.

De felen blir det inte på andra skärmar som inte är kalibrerade alls.

Finns det något sätt att nollställa allt igen. Är det adobe gamma som på något sätt ändrat som blir kvar oberoende av icc-profil?

Mvh/

Ola

Sedan jag installerade Adobe gamma och försökte kalibrera med det så blir det skräp. Även om jag väljer den gamla skärmprofilen så blir det fel färger i firefox, PS & Lightroom.

De felen blir det inte på andra skärmar som inte är kalibrerade alls.

Finns det något sätt att nollställa allt igen. Är det adobe gamma som på något sätt ändrat som blir kvar oberoende av icc-profil?

Mvh/

Ola

Ta bort Adobe Gamma Loader, eller vad nu programmet heter numera, från startmenyn. Sedan är Adobe Gamma rätt värdelöst som kalibreringsprogram idag med platta skärmar. Det finns bara en metod, en skärmkalibrator.

Stefan

Ta bort Adobe Gamma Loader, eller vad nu programmet heter numera, från startmenyn. Sedan är Adobe Gamma rätt värdelöst som kalibreringsprogram idag med platta skärmar. Det finns bara en metod, en skärmkalibrator.

Stefan

Ok! Jag har iofs inte en plattskärm men detta verkar ju värdelöst ändå. Skall testa att plocka bort programmet och hoppas på att det blir bättre. Sedan får jag väl köra okalibrerat tills jag tagit mig råd att köpa en kalibrator.

Tack för hjälpen!

mvh/

Ola

Stefan

Det fanns ingen Loader i autostart. Däremot en HP Digital Imaging Monitor som jag flyttade.

Nu ser det likadant ut i alla program vilket känns bra i alla fall. Dock måste jag ha skärmtemperaturen på 9300 K. Om jag ställer den på 6500 K vilket rekommenderas överallt får jag ett kraftigt gulstick.

Detta är väl tyvärr det bästa jag kan göra i nuläget. Det var verkligen knivigt detta.

mvh/

Ola

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar