ANNONS
Annons

Mörka utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

byCina

Avslutat medlemskap
Jag har precis köpt en Epson Stylus Photo 1400. Nu har jag problem med att få utskrifterna att stämma överens med det jag ser på skärmen. Jag har justerat inställningarna för skärmen, men ändå blir utskrifterna väldigt mörka. T.o.m. när jag drar ner ljusstyrkan på skärmen till det lägsta, och jobbar med bilden efter de förutsättningarna, blir utskriften mörkare (eller rättare sagt är högdagrarna nertonade).

Dessa skrivarinställningar använder jag mig av:
Color management: Document
Color handling: Photoshop manages colors
Rendering intent: Perceptual

Vad sjutton gör jag för fel? Har provat alla möjliga inställningar och varianter.

Jag har precis köpt en Epson Stylus Photo 1400. Nu har jag problem med att få utskrifterna att stämma överens med det jag ser på skärmen. Jag har justerat inställningarna för skärmen, men ändå blir utskrifterna väldigt mörka. T.o.m. när jag drar ner ljusstyrkan på skärmen till det lägsta, och jobbar med bilden efter de förutsättningarna, blir utskriften mörkare (eller rättare sagt är högdagrarna nertonade).

Dessa skrivarinställningar använder jag mig av:
Color management: Document
Color handling: Photoshop manages colors
Rendering intent: Perceptual

Vad sjutton gör jag för fel? Har provat alla möjliga inställningar och varianter.

Vad använder du för papper? Vilken profil väljer du i Photoshops utskriftsdialogruta? Har du avaktiverat färghanteringen i skrivardrivrutinen?

Många frågor :)

Stefan

Vad använder du för papper? Vilken profil väljer du i Photoshops utskriftsdialogruta? Har du avaktiverat färghanteringen i skrivardrivrutinen?

Många frågor :)

Stefan

Jag har Epson archival matte paper. Under Printer profile har jag valt Epson stylus photo 1400. Eftersom jag inte vill slösa på mina fotopapper, testar jag på vanliga a4-papper och anpassar skrivarinställningarna efter det så länge. Det är ett svartvitt foto jag ska skriva ut, och jag har varit tvungen att välja grayscale i skrivardrivrutinen för att bilden inte ska bli rödaktig. Om jag avaktiverar färghanteringen kan jag inte välja grayscale.

Jag har Epson archival matte paper. Under Printer profile har jag valt Epson stylus photo 1400. Eftersom jag inte vill slösa på mina fotopapper, testar jag på vanliga a4-papper och anpassar skrivarinställningarna efter det så länge. Det är ett svartvitt foto jag ska skriva ut, och jag har varit tvungen att välja grayscale i skrivardrivrutinen för att bilden inte ska bli rödaktig. Om jag avaktiverar färghanteringen kan jag inte välja grayscale.

Stefan är proffs på det här så han kommer nog att lotsa dig på rätt spår. Men till att börja med kan du inte testa dig fram på vanliga a-4. Testa på rätt papper. Sen tror jag att fotopapperet du valt är anpassat för pigmentbaserat bläck, din skrivare använder dye ink. När du har ett papper anpassat för din skrivare måste du installera den ICC profil som hör till papperet och välja in den när du skriver ut.

Micke.

Stefan är proffs på det här så han kommer nog att lotsa dig på rätt spår. Men till att börja med kan du inte testa dig fram på vanliga a-4. Testa på rätt papper. Sen tror jag att fotopapperet du valt är anpassat för pigmentbaserat bläck, din skrivare använder dye ink. När du har ett papper anpassat för din skrivare måste du installera den ICC profil som hör till papperet och välja in den när du skriver ut.

Micke.

Tack för dina tips! Herregud, detta är ju en hel vetenskap! Då får jag köpa rätt sorts papper. Hur installerar man en ICC-profil?

Tack för dina tips! Herregud, detta är ju en hel vetenskap! Då får jag köpa rätt sorts papper. Hur installerar man en ICC-profil?

Jepp, det är precis vad det är - en hel vetenskap. För att slippa den vetenskapen och kunna koncentrera mig på arbetet med bilderna, så fixar dem på en HP icke-kalibrerad 13" laptop- där jag lärt mig hur skärmen funkar i de miljöer där jag arbetar med PS - och skickar filerna för utskrift till Crimson. Billigt. Snabbt. Och det jag ser på min skärm är det som Crimson levererar. Att någon utom superduperproffs eller riktiga amatörutskriftsnördar ids hålla på med egna utskrifter är för mig ett mysterium. Därmed inget ont sagt om dig; jag vet ju inte varför du väljer att skriva ut hemma ...

/ mvh FiCa1

Att någon utom superduperproffs eller riktiga amatörutskriftsnördar ids hålla på med egna utskrifter är för mig ett mysterium.

Jag tillhör den "mystiska" gruppen av glada amatörer som skriver ut i egen regi. :) Visst är det en hel vetenskap att få till bra utskrifter men med lite grundläggande koll kan man i alla fall få till det någorlunda hyfsat.

För min del ger det en tillfredsställelse att se bilden växa fram ur skrivaren, klämma in den i en ram från Clas Olsson och slutligen hänga den på väggen och stolt konstatera "Det här har jag gjort - från ax till limpa".

Nörd eller inte - ensam är jag inte i alla fall! :)

Till trådksaparen, som sagt, du kan inte prova på vanligt papper, det säger ingenting. Jag brukar försöka ha 10 x 15 av samma papper som jag också har i A4 och A3 så jag kan testa lite smått innan jag skriver ut stort.

Om du köper ett Epson papper tror jag att de skall finnas förinstallerade. Använder du windows xp såskall den ligga i C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color
Det är möjligt att det gå att högerklicka och använda "installera"
Det är en liten tröskel att komma över innan innan man fått till alla inställningar. Men sen är det väldigt roligt att kunna skriva ut sina bilder själv.

Micke.

Som flera har sagt, man kan inte använda vanligt A4 och testa på. Du måste använda samma papper som du sedan ska skriva ut på. Standardrekommendationen är ju att du väljer den profil som beskriver den skrivare och det papper du använder. Du kan alltså inte bara välja Epson Stylus Photo 1400, utan den ska också heta något med Archival Matte. Sedan ska du avaktivera färghanteringen.

Men eftersom du ska skriva ut svartvita bilder kan det bli ett färgstick om du jobbar så, om din profil inte är perfekt är det kanske bättre att du avaktiverar färghanteringen i Photoshop (välj att skrivaren ska hantera färger) och sedan välja gråskala i i skrivardrivrutinen.

Stefan

Det låter som att ni har mer erfarenhet av detta än jag. Tack för alla svar! Ni har rätt i att det blev nåt helt annat när jag testade på mina fotopapper. Då ställde jag även in att det var på Archival matte som skrivaren skulle använda. Bättre skärpa men fortfarande mörkt. Men så upptäckte jag att man kunde ändra inställningen för gamma. När jag ändrade från 1,8 till 1,5 blev det perfekt ljushetsmässigt! Sänker man bildkvalitén om man ändrar gammainställningen? Jag tyckte det blev bra, men det kanske inte funkar på alla typer av utskrifter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar