Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Hej

Försöker skriva ut en bild från Photoshop men oavsett vilka inställning jag gör blir bilden för mörk. Har prövat både "printer manages color" , "photoshop manages color och stängt av color managment. När printern fick bestämma blev det bäst men fortfarande alldeles för mörkt. Minst ett bländarsteg för att jämföra med något.
Jag har kalibrerad bildskärm så det är inte problemet. Bilden ser även bra ut på många andra skärmar jag kollat på. Printern är en Epson Stylus Photo 895.
Det verkar som om photoshop vill använda samma profil som skärmen? Kan det vara felet och hur ändrar man i så fall? Jag har en Pantone Huey Pro kalibrator för skärmen om det spelar roll.
Tacksam för hjälp då det inte är så kul att slösa dyrt bläck på massa testutskrifter...

/Johan
 
Hej

Försöker skriva ut en bild från Photoshop men oavsett vilka inställning jag gör blir bilden för mörk. Har prövat både "printer manages color" , "photoshop manages color och stängt av color managment. När printern fick bestämma blev det bäst men fortfarande alldeles för mörkt. Minst ett bländarsteg för att jämföra med något.
Jag har kalibrerad bildskärm så det är inte problemet. Bilden ser även bra ut på många andra skärmar jag kollat på. Printern är en Epson Stylus Photo 895.
Det verkar som om photoshop vill använda samma profil som skärmen? Kan det vara felet och hur ändrar man i så fall? Jag har en Pantone Huey Pro kalibrator för skärmen om det spelar roll.
Tacksam för hjälp då det inte är så kul att slösa dyrt bläck på massa testutskrifter...

/Johan

Hej !

Det vanliga när utskriften är för mörk är att skärmen är alldeles för ljus.

Utan att vara vetenskaplig ( sök lite, det finns ett antal trådar om detta, börjar vi en ny
så får vi nog veckans termos )
så bör ett vitt papper i betraktningsljuset se ungefär lika ljust ut
som ett en vit bakrund på skärmen.
Om inte så ändra.

Tänk på att betraktningsljuset ska vara rätt starkt
---------------

Om nu detta är ok, prova att skriva ut från operativet, dvs högerklicka och skriv ut,
hur man gör på Mac vet jag inte, men även där bör det gå.
Får du då någon annan ljushet så blir det till att leta.

-----------------

Man får nog räkna med att det går åt ett antal testuskrifter innan det blir som man tänkt sej,
i varje fall i början, sen lär man sej hur man borde gjort.

I de bästa av världar så blir utskriften som skärmbilden, det vanligaste är nog
mer eller mindre nästan, och med lite erfarenhet systemet så blir det bra.

//MW
 
Hej

Försöker skriva ut en bild från Photoshop men oavsett vilka inställning jag gör blir bilden för mörk. Har prövat både "printer manages color" , "photoshop manages color och stängt av color managment. När printern fick bestämma blev det bäst men fortfarande alldeles för mörkt. Minst ett bländarsteg för att jämföra med något.
Jag har kalibrerad bildskärm så det är inte problemet. Bilden ser även bra ut på många andra skärmar jag kollat på. Printern är en Epson Stylus Photo 895.
Det verkar som om photoshop vill använda samma profil som skärmen? Kan det vara felet och hur ändrar man i så fall? Jag har en Pantone Huey Pro kalibrator för skärmen om det spelar roll.
Tacksam för hjälp då det inte är så kul att slösa dyrt bläck på massa testutskrifter...

/Johan


Huey låter dig ju inte kalibrera luminansen på skärmen, så jag säger som föregående talare: Din skärm är troligen på tok för ljus för att jämföras med ett reflektivt media som papper.

Om du orkar göra ett test till, lägg på ett justeringslager för nivåer och ändra gamma till cirka 1,4 det brukar ge en bra matching mellan "normalt inomhusljus" och utskrift även om dessa ser "för ljusa ut" i fullt dagsljus eller under ett betraktningsljus. Jag kör som regel med gamma 1,2, men återigen, jag har gissningsvis en skärm som är mörkare än din (profilerad mot en luminans på 100cd/m²)
 
Tackar så mycket för tipsen. Jag testade att sätta gamma i "levels" till 1,4 och kollade sen på utskriften under akvariebelysningen (metallhalogen, dagsljusfärg) och nu blev den nästan för ljust.
Gissar att gamma 1,2-1,3 blir lagom.
Trodde faktiskt att Huey justerade ljuset korrekt också. Den har en inställning för Gamma som står på 2,2 och skärmen blir mycket mörkare när man kalibrerat den än innan kalibreringen.
Man lär sig något nytt varje dag...

/Johan
 
Ett rätt så smidigt sätt är att skriva ut en bild, och sen ställa in skärmen så den blir så lik bilden som möjligt.
Ingen proffskalibrering kanske, men du kommer ganska långt med en sån amatörmetod.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.