Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka .NEF bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Ska bilder tagna i råformatet .NEF bli så mörka när man tagit hem dem via Elements 4. Får gaina exponeringen rejält - fast de ser okej ut i displayen.

/Fredde

Hur ser histogrammet ut? Ser det bra ut, dvs oftast väl centrerat i en normalljus bild, ska det se ok ut på datorn också. Men man ska inte lita på displayen eftersom hur man uppfattar exponeringen på den beror mycket på betrakningsljuset. T ex utomhus på dagen brukar rätt exponerade bilder se för mörka ut och inomhus på kvällen kan rätt exponerade bilder se för ljusa ut. Så är det på min D200 i alla fall.

//Johan

Så här ligger det till:

När jag kör med Nikon NEF PP importör-pluginen för Photoshop elements så blir bilderna helt okej redan från början. Väljer jag däremot att köra med Photoshop Elements NEF-plugin (som är standard annars, men som Nikon övertar med sin plugin) - så blir allting så mörkt. Photoshops importör är mycket snabbare, trevligare och har mer inställningar - så det är den jag vill köra med.

Var ligger problemet tror ni?

Mvh
Fredrik

Har du rätt version (senaste) av pluginen då? Adobes alltså. Kanske kan vara värt att kolla om det finns några uppdateringar...

nifo skrev:
Ska bilder tagna i råformatet .NEF bli så mörka när man tagit hem dem via Elements 4. Får gaina exponeringen rejält - fast de ser okej ut i displayen.

/Fredde

Hur menar du?

Är bilderna tagna i rawformat och rätt exponerade men presenteras senare som mörka i Elements 4???

Mikael

Just så.

Precis exakt så är det. När bilden kommer fram i "mellanfönstret" där man kan ställa in bilden, så är det urmörk från första början med "auto" på alla reglage. Kör jag däremot med Nikons plugin så ser bilden finfin ut redan från början. Får ta och kolla det där med uppdateringar, men jag är osäker om detta har med saken att göra faktiskt. =/ Tack för tipset ändå! =)

Har nu kollat detta med uppdateringar och det finns inga för Elements 4 vad jag kan se, vare sig för programmet eller för någon plugin är jag rädd.

Mvh
/Fredrik

nifo skrev:
Var ligger problemet tror ni?
Automatiken. Jag håller inte alltid med om vad Adobes rawkonverterare vill använda för automatiska inställningar utan brukar använda manuella inställningar vid rawkonverteringen.

Med Nikons plugin är väl standardinställningen att konvertera bilden med "kamerans" inställningar, dvs den försöker inte göra något smart. Automatik är bra men kan inte hantera alla situationer som alla vill ha det.

Det låter mer som om Elements inte kan tolka taggningen som följer med rawfilen angående exponering etc och genererar en för mörk jpg preview bild.
Hur ser bilden ut om du tar upp den i fullformat i elements?

Automatik är bra i de bilder som har en given svart , grå eller vitpunkt, då fungerar automatik väl vad det gäller vitbalans, finns det både given svart och vitpunkt så fungerar även exponering oftast utmärkt.
Under förutsättning att man vill ha bilden framkallad efter dagsljustemperatur, och det vill man kanske inte , detta beroende på motivets art, kvällsbild etc etc
mikael

Senast ändrad:
maxzomborszki skrev:
Automatiken. Jag håller inte alltid med om vad Adobes rawkonverterare vill använda för automatiska inställningar utan brukar använda manuella inställningar vid rawkonverteringen.
Håller med. Kör man på "auto" på allt så räcker det med att man har lite motljus så blir bilden kolmörk, eftersom histogrammet annars får en rejäl spik i toppen, vilket ibland är oundvikligt.
Jag brukar utgå från en inställning som är neutral, dvs där alla värden har noll (utom brightness och någon mer där 50 är opåverkat), och sen utgår jag från det och kollar vad som händer med auto för respektive inställning samt drar i reglarna efter behag.

Edit: Vad jag menar är att Nikons programvara kanske är "intelligentare", så att t ex en lampa inte gör att RAW-konverteraren vill underexponera hela bilden om den ljusaste delen är väldigt liten till ytan.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Håller med. Kör man på "auto" på allt så räcker det med att man har lite motljus så blir bilden kolmörk, eftersom histogrammet annars får en rejäl spik i toppen, vilket ibland är oundvikligt.
Jag brukar utgå från en inställning som är neutral, dvs där alla värden har noll (utom brightness och någon mer där 50 är opåverkat), och sen utgår jag från det och kollar vad som händer med auto för respektive inställning samt drar i reglarna efter behag.

Edit: Vad jag menar är att Nikons programvara kanske är "intelligentare", så att t ex en lampa inte gör att RAW-konverteraren vill underexponera hela bilden om den ljusaste delen är väldigt liten till ytan.

Nikons programvara är garanterat inte smartare, men möjligen annorlunda skrivet vad det gäller beräkning av högdager/skuggor och inlagda kurvor.
Nikons programvaror har en tendens att klippa lågdager mer än andra.Så har det varit med scannerprogrammen och även med Nikon capture
Mikael

När du använder Nikons programvara så följer alla kamera inställningar med rawfilen och bilden visas som den skulle sett ut om du tagit den i jpg.

När du använder andra tillverkares Raw-konverterare så är det bara exponering och vitbalans som följer med bilden från kameran, resten visas inte, dvs, kontrast, brightness, färgmättnad mm. då är det normalläget i den konverteraren du använder som visas.

kent.

Zoso skrev:
När du använder Nikons programvara så följer alla kamera inställningar med rawfilen och bilden visas som den skulle sett ut om du tagit den i jpg.

När du använder andra tillverkares Raw-konverterare så är det bara exponering och vitbalans som följer med bilden från kameran, resten visas inte, dvs, kontrast, brightness, färgmättnad mm. då är det normalläget i den konverteraren du använder som visas.

kent.

Okej. Då förstår jag. Jag trodde nämligen att Nikons plugin skötte jobbet bättre på något sätt. Men kan man på något sätt göra så att när man öppnar en NEF genom Adobes plugin, att denna då ser lika dan ut från början som om jag hade kört med Nikons plugin. Oftast ser de från Nikonpluggen som sagt helt okej ut. =)

/Fredrik

johanu skrev:
Hur ser histogrammet ut? Ser det bra ut, dvs oftast väl centrerat i en normalljus bild, ska det se ok ut på datorn också. Men man ska inte lita på displayen eftersom hur man uppfattar exponeringen på den beror mycket på betrakningsljuset. T ex utomhus på dagen brukar rätt exponerade bilder se för mörka ut och inomhus på kvällen kan rätt exponerade bilder se för ljusa ut. Så är det på min D200 i alla fall.

//Johan

Som jag förstått det så baseras histogramet på den Jpeg-bild som alltid bäddas in i NEF-filen. (Histogrammet beror alltså på kamerainställningar, vilka inte påverkar NEF-filen). I Camera Raw "skapar" man sedan det histogram man anser att bilden ska ha - så bra som NEF-filen tillåter. Nedanstående länk, 4-sidig PDF, från Adobes hemsida förklarar det väldigt enkelt och bra, med tips om hur man bör exponera m.m. Den gav i allafall mig några aha-upplevelser.

http://www.adobe.com/se/products/photoshop/pdfs/linear_gamma.pdf

Till skillnad från trådskaparen blir mina NEF-bilder i regel alldeles för ljusa med Camera Raws auto-lägen! Det kanske beror på motivtyp etc? Vi verkar överens om att auto-lägena sällan fungerar bra. Även Camera Raws fasta vitbalansvärdena är enligt min erfarenhet mindre bra - de blir för varma och röda. För exempelvis dagsljus har Camera Raw inställningen 5500 K och tint +10, medan D50 inställning för solljus har 5350 K och tint -16, vilket jag upplever är närmare verkligheten. Jag har inget gråkort att mäta mot, vilket innebär att jag kan sitta i 5 minuter och dra vitbalansreglagen fram och tillbaka...

Nu har jag rensat datorn på allt som heter Nikon och allt som heter Photoshop Elements. Jag tog och ominstallerade Elements 4, men har inte installerat Nikon mjukvaran ännu - är det något i denna, utöver Picture Projekt som installeras och som jag behöver ha? Annars hoppar jag gärna installationen av Picture Project - ett slöare program för jag leta efter, precis som deras NEF plugin (i alla fall i jämförelse med snabbheten hos Adobes).

Det känns som att det går åt så mycket onödig tid till att korra varje enskild NEF-bild innan den öppnas.

Jag trodde att "auto" lägena var inställningen för hur kameran tagit bilden (med rätt exponering osv). Är det verkligen inte så? =/

Ska kolla de där sidorna när jag har tid. =) Tack för tipset, och kom gärna med flera! =)

Mvh
Fredrik

Löst!

"Save new camera raw defaults" fixade biffen i Elements 4. Nu minns den hur jag ville ha bilden och kommer även ihåg detta för nyöppnade NEF-bilder. =)

Tack för alla svar, och tack för länken till PDF:en!

Mvh
/Fredrik

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto