Annons

Mörka hörn med 5D - varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igjen Madeleine!
jag kan ge dig goda råd till 20D, men inte til 5D tyvärr. Sjekk digitaloutback.com och fredmirenda.com. Les vad 5D ägare säjer og valg av objektiv. Jag kör ofta Sigma 70-200 f2.8 APO DG på min 20D; fenomenal till halv pris. Sjekk om någon har ärfarenhet med den på 5D. Till problemet är löst, kan du jo fixe det med en crop i PS, så blir det jo som 20D `s lilla sensor.
Good luck; I`ll keep an eye on your pics.
Erik
 
Tidningen Foto

Jag läste också om Foto´s test och såg att dom inte märkte någon skillnad. Det tycker jag är lite konstigt när ALLA andra tester visar ganska stora skillnader . Sen har det ju alltid funnits vinjettering men det är ju betydligt tydligare nu än med Tex.20D, det kan väl knappast vara något som dom övriga hittar på eller "fejkar" fram. En stor sensor är ju kanon på mkt. men på vissa punkter kan det ju vara att föredra med dom något mindre sensorerna (Tex. med vidvinkel o stor bländare).Det finns ju som bekant för o nackdelar med det mesta.
 
Re: Tidningen Foto

Staffan Zetterlund skrev:
Jag läste också om Foto´s test och såg att dom inte märkte någon skillnad. Det tycker jag är lite konstigt när ALLA andra tester visar ganska stora skillnader . Sen har det ju alltid funnits vinjettering men det är ju betydligt tydligare nu än med Tex.20D, det kan väl knappast vara något som dom övriga hittar på eller "fejkar" fram. En stor sensor är ju kanon på mkt. men på vissa punkter kan det ju vara att föredra med dom något mindre sensorerna (Tex. med vidvinkel o stor bländare).Det finns ju som bekant för o nackdelar med det mesta.

Har inte sett så många tester som jämför sensor i småbildsformat med film i 24x36mm faktiskt. Har nog bara sett Fotos test gällande det. Däremot finns det ju en drös tester som jämför sensor i småbildformat med 1,5-1,6 sensorer, men det är ju inte det det här handlar om riktigt.
 
Japp det var menat som ett allmänt test. Något svårlästa diagram med tanke på att man inte anger ljusbortfallet i hörnen som antalet bländarsteg i förhållande till centrum.. vilket har varit brukligt i t ex tidningen foto....
Men det är åtminstone illustrerat på ett bra sätt :)
 
Hej igen Jesper och alla ni andra,

Var inne pa att kopa 24-105IS, men aven det objektivet ger visst vinjettering pa 5D. Stammer det? Vilken annan normalzoom kan ni rekommendera for 5D som inte ger irriterande morka horn.

Jag ar standigt ute och reser, och kameran foljer med. Daremot orkar mina axlar inte med ett 28-300 och jag kan inte slapa pa en mangd fasta objektiv da jag inte reser i forsta hand for att fotografera... Jag kan max ha tva hus med vardera objektiv.

70-200 ar kanns inte som ett bra alternativ till ett allroundobjektiv for det jag gor. Jag har en 20D som andra hus dar jag antingen kan ha Canon EF 100/2,8 USM Macro eller 55-200 som jag ocksa gillar, men som ar uselt pa 5D.

Alltsa, det jag soker ar ett allroundobjektiv med lite vidvinkel och upp till 100-105-135 som jag kan anvanda pa 5D och hoppas att ni kan komma med forslag. Tack pa forhand.

Madeleine
 
Tror inte det finns några riktigt bra zoomar som når ända upp till 135. Men jag kan varmt rekomendera Canon EF28-70/2.8L som jag själv har alternativt den nyare men också dyrare 24-70/2.8L.
 
Senast ändrad:
hailstorm skrev:
och dessa vinjetterar svinmycket på FF...

Ok, har ju bara min 20D att jämnföra med. Har inte testat något av dom på 5D vilket du tydlgen har. Men dom var ju givna i pressfotografens väska då dom använde analoga Eos 1n och man tycker att det brode vara samma grej..
 
lagus skrev:
Ok, har ju bara min 20D att jämnföra med. Har inte testat något av dom på 5D vilket du tydlgen har. Men dom var ju givna i pressfotografens väska då dom använde analoga Eos 1n och man tycker att det brode vara samma grej..

nej... jag har inte testat... däremot har mikael risedal visat mig... så jag vet :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.