Advertisement

Annons

Mörka fläckar

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom att jag har några relaterade frågor, tänkte jag blåsa liv i tråden igen.

Av någon anledning har jag fått in en mindre damsugarpåse i min 300D. Då det hittills hållit sig på matteringsskivan och spegeln har det inte varit nån panik (har gjort några mindre bra försök till rengöring innan jag insåg att så ska man inte göra, tack och lov så resulterade det inte i värre än mer skit). Nu var jag dock ute och fotade i rejäl blåst igår och bytte optik under pågående manöver. Jag noterade att bilderna tagna efter optikbytet hade ett par små störande fläckar, och har konstaterat att jag väl lyckats få in det som satt längre ut hela vägen.

Nog med bakgrund, över till frågorna:
1. Nån säger att en rejäl blåsning fixar sensorrengöringen. Menar ni med lungorna då, eller med nån form av verktyg? Om det tidigare är fallet gäller det väl att spotta ut snusen innan :)
2. Enligt manualen ska man använda en "blåspipett" eller vad det nu heter. Jag har kollat lite på Scandinavian och Cyberphoto, men enbart funnit blåsborstar (vilka enligt 300D-manualen INTE ska användas för sensorrengöring). Frågan är nu; var hittar jag en blåsborste utan borst?
 
TorO skrev:
...Nu var jag dock ute och fotade i rejäl blåst igår och bytte optik under pågående manöver. Jag noterade att bilderna tagna efter optikbytet hade ett par små störande fläckar, och har konstaterat att jag väl lyckats få in det som satt längre ut hela vägen...

Hur gick det för dej?
Jag var ute i fuktigt, blåsigt väder (segelbåt) häromdagen med EOS10D och konstaterar att jag efter objektivbyten har en liknande fläck, ganska stor, ca 60 pix diameter, mitt i plåten. Nu funderar jag på om jag ska ge mej på en rengöring. Kan det bero på fukt? Men isåfall, hur kan "stänket" ta sig förbi slutarridån?

mvh
Peter
 
Hur det gick? Några dagare senare var jag ute i nytt blåsväder vid samma kust, och det verkar som om objektivbyte denna gång ledde till att smutsen blåste iväg nån annanstans. Sen dess har jag inte sett till några störningar på mina bilder.

Däremot är matteringsskivan full med smuts, inte minst efter ett misslyckat rengöringsförsök med en mindre ren pensel. Även försök med blåsborste har misslyckats.
 
EOS 300d Sensor Clean

Tyvärr är det skrattretande enkelt att få in damm på sensorn vid objektivbyte.

Jag tycker jag är relativt snabb och försiktig (man kan ju inte vara hur försiktig som helst, det skall ju gå att använda kameran också), men det är väldigt ofta man får in skit på sensorn.

Jag brukar testa med att köra "sensor clean" och blåsa lite och hoppas på det bästa. Det brukar funka, men inte alltid.

Nu sitter det var ett par korn och jag tänkte ta och köra med tops (försiktigt). Är detta dumt? Jag menar, hur känslig kan sensorn vara?

Är det ngn skillnad på vanliga tops och "fototops" (som någon skrev om tidigare i tråden)?

Iom att detta händer rätt ofta känns det som om det är bra att få in en bra rutin på hur det skall hanteras för det är ju bra irriterande när man varit ute och plåtat en dag och kommer tillbaka med fläckar på bilderna. Visst går de att ta bort i PS men det är ju "meck"...

Tips?
 
Re: EOS 300d Sensor Clean

niklasm skrev:
Tyvärr är det skrattretande enkelt att få in damm på sensorn vid objektivbyte.

Jag tycker jag är relativt snabb och försiktig (man kan ju inte vara hur försiktig som helst, det skall ju gå att använda kameran också), men det är väldigt ofta man får in skit på sensorn.

Jag brukar testa med att köra "sensor clean" och blåsa lite och hoppas på det bästa. Det brukar funka, men inte alltid.

Nu sitter det var ett par korn och jag tänkte ta och köra med tops (försiktigt). Är detta dumt? Jag menar, hur känslig kan sensorn vara?

Är det ngn skillnad på vanliga tops och "fototops" (som någon skrev om tidigare i tråden)?

Iom att detta händer rätt ofta känns det som om det är bra att få in en bra rutin på hur det skall hanteras för det är ju bra irriterande när man varit ute och plåtat en dag och kommer tillbaka med fläckar på bilderna. Visst går de att ta bort i PS men det är ju "meck"...

Tips?

Niklas,
Funkade det med topsen eller hur gjorde du? Har just upptäckt att jag fått in mer damm i eländet och förr eller senare måste göra nåt åt det.

Sen funderar jag på hur man på bästa sätt rengör matteringsskivan, min ser förskräcklig ut.
 
Jag har faktiskt inte orkat ta tag i problemet ännu. Jag har precis spenderat 2v på Sardinien (Sol, Bad, Snorkling) med kameran och kanske tagit ca 500 bilder (semester) och fläckarna syns enbart på en handfull bilder beroende på motiv.

Jag skall ta och försöka göra ren kameran vid tillfälle och tänkte då försöka med vanliga tops utan några som helst kemikalier och se vad som händer. Det känns liksom inte som om fläckarna kan sitta allt för hårt där inne utan att det mest borde röra sig om någon sorts damm.

Jag återkommer med info om hur det gick...
 
Jag lackade ur och lämnade in den. Ren och fin blev den! Jag lämnade in den på AE Fotoservice på Storgatan i Göteborg. Kostade typ 350 eller liknande. Det var det värt. Inte bara att det blev bra, gött att slippa mecka (inte min pryl eg.)....
 
Helt klart dammkorn elelr annan smuts på sensorn som syns. Vid bländare 32 är det omöjligt att gömma dessa. Det finns alltid lite damm på sensorn, för det är knappast stå att världen är ett renrum.

Visst är det en brist att roblematiken med damm inte är löst, så att rengöring kan ske enkelt, riskfritt och helst automatiskt. Många megapixel är värdelöst om de skyms av damm..

Olympus i sin digitala systemkamera har byggt in en tvättinrättning för sensorn. Genom att sända högfrekvent ljud skakas smutsen bort. Förhoppningvis är detat kombinerat med en klibbremsa nedanför sensorn.

/Roland - som inser att det dröjer många år innan kamerorna är fältmässiga.
 
Jag har också ett par störande fläckar liknande bilden i första inlägget som bara syns vid mycket små bländare (typ f/22 eller mindre). Vad jag inte riktigt förstår är varför det skulle vara damm på CCD:n som orsakar detta - där skall ju alltid bilden vara skarp och det borde väl inte spela någon roll i så fall vilken bländare man använder? Är objektivet däremot skitigt förstår jag att skärpedjupet har stor betydelse för om dammet skall synas eller ej. Någon som kan förklara? (i morgon skall jag prova om de blir fläckar på samma ställen med olika objektiv - har faktiskt inte tänkt på det...)
 
gerhardp skrev:
Själv använder jag, med mycket gott resultat, gummispatlar som jag kan byta duk på. Det blir billigast i längden och t ex min 1Ds måste rengöras OFTA då den är en riktig damm-magnet.

...

Till detta använder jag sk PecPad-duk

...
/G

Jag är inne på samma spår och har själv fixat till en gummispatel. Finns det något ställe i Sverige där man kan köpa både Eclipse och PecPads? Jag såg att Scandinavian hade Eclipse.

Butiker i EU som skeppar till Sverige funkar också.
 
Läser om era dammproblem. Tror jag är för hyper för minsta pyttesak jag ser. Nästan så man börjar "tro" för mycket att det är något där. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.