Lars Johnsson
Aktiv medlem
Flera gånger har jag haft liknande mörka fläckar. En ordentlig blåsning och de har försvunnit.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
TorO skrev:
...Nu var jag dock ute och fotade i rejäl blåst igår och bytte optik under pågående manöver. Jag noterade att bilderna tagna efter optikbytet hade ett par små störande fläckar, och har konstaterat att jag väl lyckats få in det som satt längre ut hela vägen...
niklasm skrev:
Tyvärr är det skrattretande enkelt att få in damm på sensorn vid objektivbyte.
Jag tycker jag är relativt snabb och försiktig (man kan ju inte vara hur försiktig som helst, det skall ju gå att använda kameran också), men det är väldigt ofta man får in skit på sensorn.
Jag brukar testa med att köra "sensor clean" och blåsa lite och hoppas på det bästa. Det brukar funka, men inte alltid.
Nu sitter det var ett par korn och jag tänkte ta och köra med tops (försiktigt). Är detta dumt? Jag menar, hur känslig kan sensorn vara?
Är det ngn skillnad på vanliga tops och "fototops" (som någon skrev om tidigare i tråden)?
Iom att detta händer rätt ofta känns det som om det är bra att få in en bra rutin på hur det skall hanteras för det är ju bra irriterande när man varit ute och plåtat en dag och kommer tillbaka med fläckar på bilderna. Visst går de att ta bort i PS men det är ju "meck"...
Tips?
gerhardp skrev:
Själv använder jag, med mycket gott resultat, gummispatlar som jag kan byta duk på. Det blir billigast i längden och t ex min 1Ds måste rengöras OFTA då den är en riktig damm-magnet.
...
Till detta använder jag sk PecPad-duk
...
/G