Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Perlindqvist

Aktiv medlem
Hejsan, helt ny på forumet bara så alla vet!
Köpte min första system kamera för några dagar sedan, faktiskt min första kamera ja någonsin äger.

Iaf efter att tatt en hel del kort och lekt massa med kameran, så blir alla mina kort när det är mörkt ute skit dåliga. antingen för mörka eller oskarpa. Lyckas knappt ta ett kort i vanligt rum med lite mörkare belysning. När jag använder blixten blir det så fult och starkt ljus, så bilderna blir fula!

Några som har tips på hur man ställer in kameran någorlunda och tar kort i mörka miljöer?
Om det spelar någon roll är det en D70 med orginal 18-70 onjektib.
 
Har testat det, kört på nästan högsta. blir inte mycket bättre! men kan bara ställa ison till 1600, ska man inte kunna ha den högre?
 
okej, men om man inte har det och vill ta hyfsade bilder? Mest vanliga sociala foton med kompisar osv.

Kommer inköpa stativ och extern blixt, men det får vänta ett tag.
 
Perlindqvist skrev:
okej, men om man inte har det och vill ta hyfsade bilder? Mest vanliga sociala foton med kompisar osv.

Kommer inköpa stativ och extern blixt, men det får vänta ett tag.

Om det är dåligt ljus och man vill ta sådana bilder så är blixt + lång slutartid ett vanligt sätt.
 
Men lång slutartid och människor brukar oftast inte passa, oavsett du använder stativ eller ej (om du inte använder blixt, men då är ju stativet onödigt). Lösningen är då en ljusstark optik som oftast är dyr, men det är i så fall enda alternativet för att kunna få tillräckligt korta slutartider. Din 18-70 gissar jag har ljusstyrka 3,5-4,5. Ljusstyrka 1,4 gör 3 hela steg mot det. Där du förut fick tider på 1/8 som snabbast kan du med bl. 1,4 få tider på 1/60 sek vilket betyder att du undviker både skakningsoskärpa bättre samt rörelseoskärpa från motivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.