Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Will3

Aktiv medlem
Köpte en Nikon D80 igår och skulle testa fota med mitt Tamron 300mm 1:5.6 men alla bilderna blir bara helt mörka vad ska jag göra?

Tamron 300/5,6 låter som ett manuellt objektiv. Stämmer det?

D80 ger ingen ljusmätning med manuella objektiv. Du kan alltså inte använda någon form av automatik utan måste ställa in kameran på M och får inte ens då hjälp av kamerans ljusmätare. Exponeringen ställer du då in med hjälp av antingen en lös ljusmätare eller med testskott och titt på bildskärmen. Jag rekommenderar att du börjar med att använda högdagerblink och eventuellt senare kompletterar med att använda histogrammet eller RGB-histogrammet om D80 har ett sånt.

Tamron 300mm 1:5.6 BBAR MULTI C, för att vara mer exakt, det är autofokus men det fungerar inte på D80, testar ändra lite i inställningarna, såhär blev det, ingen höjdare med tanke på att det är lysrörsbelysning och riktigt ljust i verkligheten.

Bilagor

• dsc_0002.jpg
    dsc_0002.jpg
    27.7 KB · Visningar: 212
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar