Annons

Mörka bilder med SB-800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Kan man misslyckas med en SB-800 när man bara tar en bild rakt upp och ner utan några konstnärliga krav? Om jag har bländare 11 eller mindre blir bilderna mörka. Den är inställd på TTF, vad mer måste ställas in om jag skjuter den från blixtskon på kameran mot ett motiv? Borde inte blixten palla att lysa upp ett motiv 3 meter ifrån med en mindre bländare och med ett ISO 200?

Tommy
 
Blixten lyser väldigt kort tid. Ju mindre bländare desto mindre blixtljus kommer att nå sensorn.

Dessutom avtar ljusstyrkan med kvadraten på avståndet.

Ställ upp bländaren så ska du se....
 
Men med större bländare minskar skärpedjupet

och om blixten bara lyser i 1/60 sekund räcker det. Jag tycker att man ska kunna kräva mer av en SB-800.
Tommy
 
Tommy Törnquist skrev:
Kan man misslyckas med en SB-800 när man bara tar en bild rakt upp och ner utan några konstnärliga krav?
Ja, men det är inte lätt. :)
Om jag har bländare 11 eller mindre blir bilderna mörka. Den är inställd på TTF, vad mer måste ställas in om jag skjuter den från blixtskon på kameran mot ett motiv? Borde inte blixten palla att lysa upp ett motiv 3 meter ifrån med en mindre bländare och med ett ISO 200?
Nikon själva skriver
Guide number (ISO 100, m/ft.) 38 / 125 (at 35mm) to 56 / 184 (at 105mm)

och alltså är det precis som du säger. 38/11 = 3.4meters räckvidd fullt utzoomad. Fäller du upp diffusorn eller använder bouncern minskar naturligtvis räckvidden.
 
Re: Men med större bländare minskar skärpedjupet

Tommy Törnquist skrev:
Men med större bländare minskar skärpedjupet och om blixten bara lyser i 1/60 sekund räcker det. Jag tycker att man ska kunna kräva mer av en SB-800.
Tommy
Nja... tre påståenden, tre kommentarer...

1) Större bländartal = mindre bländare (= mindre bländaröppåning, alltså)

2) Ingen blixt lyser 1/60 s. Långt mindre än 1/1000 s, och mycket mindre än kortaste synktid på kameran.

3) Om du inte är nöjd med ledtal 38 fullt utzoomad så lär du få leta länge efter något bättre...

Edit: snyggade till lite formuleringar.
 
Ooops.. ISO 200, sade du. Då har du ju ytterligare ett bländarsteg. Men det kanske du förlorade på studs i tak, diffusor eller liknande?
 
Så här blev det!

Jag skulle ta en gruppbild på personalen och sköt några bilder innan mot väggen. Jag använde bländare 11 och en bouncer med 60 graders studs. Jag står 3 meter ifrån. Borde jag vara nöjd med ljuset?
Ärligt talat har jag inte plöjt igenom alla 100 sidor i bruksanvisningen, ännu. Jag har bara haft blixten i ett par veckor.
Tommy
 

Bilagor

  • dsc_0003mini.jpg
    dsc_0003mini.jpg
    80.3 KB · Visningar: 515
Har du kollat batterierna och att blixten laddade upp ordentligt.

Fick själv märkliga resultat när jag tog bilder med min SB800, efter lite dubbelkoll så såg jag att den laddade upp väldigt sakta och att den inte nåde full effekt när jag knäppte bilden.

Sedan är det ju lätt att justera nått skumt i menyerna på blixten som ger lägre effekt eller osynkad blixt. Kolla i manualen om hur man återställer alla alternativ till standard.
 
Varför måste du använda bländare 11 ?

Låter väldigt "overkill" för en gruppbild, speciellt innomhus, jag förstår faktiskt inte varför du använder en så liten bländare på en blixtbild innomhus ?

/kent.
 
Är långt ifrån någon expert på det här med blixtar, fick min SB800 igår så jag är i inlärningsfasen.
Tyckte dock ljuset på din bild med glasögonvägen
påminner om några bilder jag fyrade av igår när jag hade råkat ställa in blixten på TTL/BL(upplättnadsblixt?).
Säkerligen inte det du gör fel men man vet aldrig, ibland kan det vara dom små grejorna man inte tänker på.
 
Jag tar det igen:

Guide number (ISO 100, m/ft.) 38 / 125 (at 35mm) to 56 / 184 (at 105mm)

38/11 = 3.4meters räckvidd fullt utzoomad. Fäller du upp diffusorn eller använder bouncern minskar naturligtvis räckvidden.
 
Hej. Har jag fel om jag skriver att bilden underexponeras pga den vita väggen (?) bakom glasögonen i ex. ovan.

Riktar jag kameran med TTL mot en vit vägg luras ju mätaren och stryper effekten tidigare än önskat, liksom en traditionell underexponering i ex. skidbacken, varpå jag måste kompensera vilket jag gör direkt i kameran med +1 EV.

Har heller inte fattat allt kring blixtfoto - verkar bara som övning ger färdighet :)
/K
 
Krippa skrev:
Hej. Har jag fel om jag skriver att bilden underexponeras pga den vita väggen (?) bakom glasögonen i ex. ovan.

Riktar jag kameran med TTL mot en vit vägg luras ju mätaren och stryper effekten tidigare än önskat, liksom en traditionell underexponering i ex. skidbacken, varpå jag måste kompensera vilket jag gör direkt i kameran med +1 EV.

Har heller inte fattat allt kring blixtfoto - verkar bara som övning ger färdighet :)
/K

Den vita väggen ser väldigt träfärgad ut...

Om den hade varit vit, och om blixten hade varit starkare (alltså större tillgänglig blixtstyrka) hade du nog haft rätt.

I just det här fallet verkar det dock helt enkelt vara så att blixtens maxeffekt inte räcker till, av två anledningar. För det första är bländaröppningen liten (f/11) och för det andra slås blixten i taket vilket stjäl en del ljus.
 
Re: Så här blev det!

Tommy Törnquist skrev:
Jag skulle ta en gruppbild på personalen och sköt några bilder innan mot väggen. Jag använde bländare 11 och en bouncer med 60 graders studs. Jag står 3 meter ifrån. Borde jag vara nöjd med ljuset?
Ärligt talat har jag inte plöjt igenom alla 100 sidor i bruksanvisningen, ännu. Jag har bara haft blixten i ett par veckor.
Tommy

Ja, du borde vara nöjd med ljuset! Bengt Johansson har redan svarat på det med lite enkel mattematik.
Med bouncer och bländare 11, iso 200 visar displayen på blixten att den lyser upp mellan 0,6-2 meter om du har blixten rakt fram. Studsar du i taket är det runt 6-7 m till motivet. Man kan inte räkna med bättre resultat än blixten klarar av.
Bouncern stjäl ljus som sagts tidigare (1,7 bländarstegsteg motsvarar att du kör med bländare 20 rent ljusmässigt)
Bländare 11 lär väl ge skärpedjup mellan 1 m och oändligt någonstans. Vinklar du blixten uppåt är det overkill med boncern, använd en vita reflektorskivan istället som du drar upp ur blixten (skjut ner ljusspridaren igen, den behövs bara mellan brännvidd 17-24 mm)
Även om du använder en större bländare så får du skärpedjup som räcker för personalen hos en normalbefolkad optiker :)
Du behöver inte läsa bruksanvisningen för den är tråkig och ger inte så mycket mer än tråkig teknisk fakta. Läs någon rolig blixtfotobok istället eller artikeln om blixtfoto här på fotosidan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.