** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Mörka bilder med ny blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat en extern blixt till min Canon 350D. Blixten heter 430 EX.
Eftersom jag aldrig har använt en extern blixt förut så är det mycket möjligt att jag har missat något.
Jag har bara skruvat på blixten på kameran. Sätter kameran i autoläge (P) och startar blixten. Resultatet av bilderna ser ni nedan. Visst ser det det knasigt mörkt ut..?
Är det det vita väggen bakom som lurar kameran eller ska jag ställa in kameran på något sätt?
Denna bild är blixten vinklad snett upp i taket, ca: 240 cm i höjd och vitt tak.

Bilagor

• mork.jpg
    mork.jpg
    61.3 KB · Visningar: 337
Denna bild är tagen med blixten riktad rakt fram på mig. Bilderna är helt obehandlade i efterhand, jag har bara beskurit och ändrat storlek. Exif ska finnas kvar också hoppas jag.
Tacksam för hjälp!

Bilagor

• mork1.jpg
    mork1.jpg
    53.9 KB · Visningar: 330
ETTL

Poteta skrev:
Denna bild är tagen med blixten riktad rakt fram på mig. Bilderna är helt obehandlade i efterhand, jag har bara beskurit och ändrat storlek. Exif ska finnas kvar också hoppas jag.
Tacksam för hjälp!

Nej- Så får det inte se ut. Du har nog råkat ställa in blixten på manuellt läge. Det skall stå ETTL i displayen längst uppe till vänster. Om det står et "M" lite ner men fortf längst til vänster har du manuellt läge. Du kan även ha råkat ställa in exponeringskompensation. Då ser du en lite svat symbol med en blixt i och +/-.
Ev. kan du ha reducerad effekt. Då ser du en "1/4" eller "1/8" osv. Betyder att du har en fjärdedel effekt eller en åttondel. Och då kör du manuellt.

Tyvärr finns bara en sak att göra: läs instruktionsboken så du vet säkert att du har ställt in på automatisk exponering (ETTL läge)!

/tibor

Jag har redan läst bruksanvisningen men tack för tipset ändå. ;)
Det står följande i blixtens meny:

ETTL Zoom 50 mm (Sedan en figur som visar att blixten och kameran är kompatibel med varandra, typ två fyrkanter ihop).

När jag väljer exponeringskompensation och ställer den på +1 (inte +1/3) så blir bilderna ok. Likaså om jag väljer M-läget och ställer in efter bästa förmåga.

Kan den vara kass? Verkar som att den inte vill funka i automatikläge ju... :(

Blixten slår för att normalexponera efter den mätmetod som är inställd i kameran. Sätt kameran på utsnittsmätning så borde det bli bättre.
Som helhet är nog bilden normalexponerad men den vita väggen tar överhanden och gör ansiktet mörkt.
Kör på M, 1/200 F/5,6 och utsnittsmätning och se vad som händer.

Generellt upplever jag att Canons TTL-system slår av vid minsta risk för utfrätning. Och om du ställer dig framför en vit vägg, innebär det att du kommer att bli ganska mörk i ansiktet. Däremot blir bilderna av något outgrundligt skäl betydligt vettigare om man använder blixtlås (dvs kör en förblixt för mätningen). På

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

finns det mycket att läsa om Canons blixtsystem.

mvh

Bent

Tack för att ni tar er tid, det uppskattas verkligen! =)
Jag testade (om jag fattade det rätt) kameran i läge M, 1/200 F/5,6 och utsnittsmätning. Lika mörkt. Ställer jag däremot blixten i manuellt läge med inställningarna så blir bilden kritvit... Nåja, jag ska testa mer lite senare, nu väntar Idol på TV4.

Motivet nära en vit vägg är en klassiskt svår blixtsituation. Prova med att flytta ut personen en bit från väggen och mät sedan med centrum- eller spotmätning så att kameran koncentrerar sig på att få ansiktet rätt exponerat (och flyttar du ut personen lite från väggen, så bör denna inte heller bli helt utfrätt när ansiktet blir OK exponerat).

Nu har jag testat lite mer och det verkar faktiskt som att kamerans automatik blir lurad av den vita väggen. Flyttar jag mig ut från väggen (som Jörgen skriver) så blir jag mycket ljusare. Tar jag kort med en annan bakgrund, bokhyllan t ex. så ser det helt ok ut.
Där ser man, ytterligare en morot till att lära sig fota manuellt!

Poteta skrev:
Jag har precis skaffat en extern blixt till min Canon 350D. Blixten heter 430 EX.
Eftersom jag aldrig har använt en extern blixt förut så är det mycket möjligt att jag har missat något.
Jag har bara skruvat på blixten på kameran. Sätter kameran i autoläge (P) och startar blixten. Resultatet av bilderna ser ni nedan. Visst ser det det knasigt mörkt ut..?
Är det det vita väggen bakom som lurar kameran eller ska jag ställa in kameran på något sätt?
Denna bild är blixten vinklad snett upp i taket, ca: 240 cm i höjd och vitt tak.
Mycket märkligt med tanke på att du slagit blixten i taket. då borde bilden blivit perfekt trots den vita bakgrunden. Själv är jag nogrann med bländartalet och iso eftersom det kan vara bidragande faktorer till underexponering. Blixt i tak kräver ofta ca iso 250 och bl 5,6 för att få ljuset att räcka till. Jag använder då en kraftigare blixt än din 430 (SB 800). Till saken hör att jag fotar med bouncer, som visserligen drar ner effekten en del men å andra sidan riktar en del av ljuset framåt. Min kompis har en 430 ex till sin 350D och jag upplever att den lyser ut motiven väldigt bra. Testa lite till med varierande bländare och testa att skruva upp iso lite. Jag tycker nog att dina bilder verkar skumt underexponerade, du har ju trots allt ställt kameran på P, vilket borde borga för korrekt mängd ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar