ANNONS
Annons

Mörka bilder i fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper33

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har gjort två böcker hos Pixopolis. Den första är jag nöjd med men jag upplever att bilderna blev mörka och tappade färg med den andra. En skillnad var att jag hade svart bakgrund men jag anser inte att bilderna i sig skall bli mörkare för det. Jag tycker det är en märkbar skillnad mellan bilderna på skärmen och i boken.

Varför blir det så?

Mvh
Jesper

Är det inte bättre att du tar upp det med Pixopolis, som kan gå igenom dina filer och se vad som eventuellt skiljer / gått fel?

Det är ju fullständigt omöjligt för oss här (om ingen råkar jobba för pixopolis) att gissa om orsaker. Framför allt eftersom vi inte har en aning om vad du gjort med bilderna, specifikationer, vilka färgrymder du använt, om modellerna av bok du beställt skiljer i tillverkning - eller nånting annat heller för den delen.

Ta kontakt med dem och säg vad du upplever. Om de är snälla kanske du kan få en ny version av den du är missnöjd med? Om inget annat kan de säkert säga exakt vad som skiljer - OM det skiljer något.
Lycka till!

Gjorde du två kopior av samma bok, eller två olika böcker?

Ofta blir ju bilderna mörkare i tryck eftersom skärmen är bakgrundsbelyst till skillnad från pappret i böckerna.
Är skärmen kalibrerad och ljusheten inställd ordentligt? Tror även att det finns (vet inte med just dem men det brukar finnas) någon form av profil för att softproofa boken innan den trycks, där kan man få lite bättre uppfattning av hur det blir.

Att sidorna är printade med svart runtom bilderna ska ju inte påverka hur ljusheten i själva bilderna trycks (antar jag?). Färgerna däremot kan ju bero på vilken färgrymd du ställt in. Jag vet att många fotobokstillverkare som främst riktar sig till privatpersoner gärna tar emot bilder i sRGB och sedan konverterar dem själva. Men däri kan du ju få någon form av färgmättnads-påverkan.

Det påverkar ju också mycket i vilket ljus du tittar på boken, om jag bara får spekulera nu så kan jag tänka mig att svart runt om (om det är ganska mycket) gör att mindre ljus reflekteras, och den upplevs lite mörkare, men å andra sidan så borde ju ljusa partier sticka ut mer och synas bättre.

Bra service på Fotobok.com, Pixopolis Sverige

Jag kontaktade dem och fick tala med Volker som äger företaget. Jag fick den bästa kundservice jag kan minnas.

Han förklarade en del hur färgerna och ljusheten kan förändras beroende på vilken maskin och tryckare som gör dem. Man kan gå över till mer pålitliga tekniker på äkta fotopapper, boklinjen heter Brilliant.

Jag tror jag skall prova det och vill passa på att varmt rekommendera fotobok.com/ Pixopolis Sverige för deras utomordentliga service.

Jesper

Hej!
Volker svarar nog snart på tråden.. Men så länge...
Dina svarta bakgrunder har inget med det att göra.
Antar att du tryckt dessa vid två helt olika tillfällen.
De böcker du gjort är tryckta i en HP indigo vilket mer än 90% av alla kommersiella fotoböcker trycks av. Pixopolis gör nog säkert allt dom kan för att få trycket ska hålla sig på samma "nivå" genom att göra kallibreringar ofta och hålla maskinen i topp trim. Indigon är i särklass den bästa digitala tryckmaskinen på marknaden men det är väldigt svårt att få trycket att stämma exakt från gång till gång. Pixopolis har säker flera olika maskiner också vilket också kan göra skillnad om den en boken trycks på en och den andra på en annan (en nyare maskin först och en äldre andra gången). Indigons inbyggda färgkallibreringssystem godkänner trycktes kvalité från den exakta kurvan med +-3% på varje färg CMYK vilket betyder att det faktiskt kan bli ganska så olika om man inte gör någon mer kontroll av färgerna/trycket, vet inte om dom gör det på pixopolis. Volker kan nog svara på detta och han hjälper dig så att du kommer bli nöjd. Maila eller ring han!

Vet inte om jag ens lyckades svara på tråden ;) men nu vet ni lite mer om trycket...

// Tomas
fotoklok.se

...Volker kan nog svara på detta och han hjälper dig så att du kommer bli nöjd. Maila eller ring han!

Vet inte om jag ens lyckades svara på tråden ;) men nu vet ni lite mer om trycket...

// Tomas
fotoklok.se

Jag har varit i kontakt med Volker och som beskrivits ovan fått en service i toppklass.

Mvh
Jesper

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar