Annons

Mörka bilder från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Satt just och skruvade på en riktigt mörk bild i Lightroom. Exporterade den till jpg (sRGB) för att ha på skrivbordet men där är den nästan svart.

Bilden blir alltså mörkare vid exporten från LR.

Beror det på LR eller att jag gör fel?
Eller på att jag går från RAW till JPG?
Eller att jag förminskar den med ca 50%?
 
Jag skjulle ju använda bilden som skrivbordsunderlägg i win XP, det var då jag såg att den var tokmörk.
Har ochså kollat i IrfanView som jag brukar ha för att snabbkolla bilder, lika mörkt där.
Kan det ha någon betydelse vilket program man använder?
 
Vissa program hanterar färgprofiler, vissa inte. Exportera din bild till sRGB o kolla om de blir bättre.
 
ChiPs skrev:
Vissa program hanterar färgprofiler, vissa inte. Exportera din bild till sRGB o kolla om de blir bättre.

Jag exporterade ju bilden till sRGB och det var då den blev mörk.
Jag upplever det som att LR ändrar ljusheten vid exporten.

Ingen annan som upplevt detta???
 
zuukit skrev:

Eller att jag förminskar den med ca 50%?
Löste problemet själv. Ganska självklart när jag väl kom på det.
Bilden är som sagt väldigt mörk, den domineras helt av svarta pixlar, vid förminskningen gör det att dom ljusa pixlarna blir ännu färre och bilden blir för mörk.
 
Snor denna tråd lite.
Varför tar det typ 10 sekunder innan en vanlig jpeg fil ser bra ut i lightroom, innan den ser bra ut ser det ut som världens sämsta jpeg kompression.
 
Jpg och Raw bilder uppfyller standarden TIFF vilken har stöd för att lagra en mindre bild för förhandsgransking utan att behöva processa hela bilden.

Det är denna lilla miniatyr som Lightroom visar först till den genererar en preview bild, vilket tar ett litet tag då hela bilden måste processas.

Det är detta jag tror du upplever.

Lite extra info:

Denna miniatyrbilds upplösning är inte fast utan varierar från kamera till kamera (eller bildprogramvara)

När jag programmerade en Raw parser i C# noterade jag att Canon 30D miniatyrerna hade mycket lägre upplösning än Nikon D200 tex.
 
Jag har snarlika problem tror jag.

I Lightroom (1.0 och 1.1) så har jag väldigt mörka bilder med tydligt röd/gulstick. Vilket jag inte hade i Beta 3. (då körde jag iofs Windows XP och nu Vista, men iom 1.1 så ska ju Lightroom ha fullt stöd för Vista).

När jag tittar på bilderna via Firefox/AcdSee osv så blir de ljusa och klara utan något färgstick.

Någon som har en idé om vad det kan vara? =)

/D
 
Jag har försökt bygga nya profiler både med samsungs medföljande programvara (har en Samsung 225bw) och Adobe Gamma utan något förändrat resultat.

Är det någon inställning i Lightroom som jag kan ha missat? Tänkte ifall den använder någon annan profil än standard.
 
Gralq skrev:
Jag har försökt bygga nya profiler både med samsungs medföljande programvara (har en Samsung 225bw) och Adobe Gamma utan något förändrat resultat.

Är det någon inställning i Lightroom som jag kan ha missat? Tänkte ifall den använder någon annan profil än standard.
Detta med att göra skärmprofiler visuellt med program som Adobe Gamma är inte enkelt. Du bör t ex sitta i en bra miljö mer rätt färgtemperatur och ljusstyrka på belysningen för att det ska fungera bra. En skärmkalibrator borde vara ett självklart tillbehör för en digitaliserad fotograf.

Lightroom väljer automatisk den profil som du har valt i dina bildskärmsinställningar.

Stefan
 
Satt och grävde runt efter råd igårkväll och lyckades få till en profil som är bättre än den förra. Färgerna verkar ok, men nu är den för ljus istället.

Att sitta och peta lite på knapparna på skärmen och titta på skalor/fyrkanter känns tyvärr inte alltför exakt. Inte när jag gör det iaf. =)

Är det värt pengarna att köpa ett litet kalibreringsverktyg? Typ ColorVision Spyder 2 Express för 975kr? Eller är det bortkastade pengar?
 
Gralq skrev:
Satt och grävde runt efter råd igårkväll och lyckades få till en profil som är bättre än den förra. Färgerna verkar ok, men nu är den för ljus istället.

Att sitta och peta lite på knapparna på skärmen och titta på skalor/fyrkanter känns tyvärr inte alltför exakt. Inte när jag gör det iaf. =)

Är det värt pengarna att köpa ett litet kalibreringsverktyg? Typ ColorVision Spyder 2 Express för 975kr? Eller är det bortkastade pengar?
Jag har inte testat denna version, men den stora Spyder2-paketetet har jag testat. Och även om jag inte var så förtjust i den första Spydern är Spyder2-kalibratorn ett stort steg fram. Om jag har fattat det rätt är Express bara en nedbantad version av programvaran, där man tagit bort funktioner som du antagligen inte behöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.