Annons

Mörk slöja på sv film

Produkter
(logga in för att koppla)

kling

Aktiv medlem
Hej någon som vet vad detta kan bero på?
I ovankanten av filmen ser man att det går som en mörk slöja syns lite på denna bild. Det är lite ljusare rund filmperforeringen.
Jag framkallar filmen i dosa och det uppstår bara när jag framkallar två filmer samtidigt.
Det är den översta filmen i dosan som det blir på.
Jag har rätt mängd framkallare, fix osv.
Hoppas bilden kommer med i inlägget...
/Magnus
 

Bilagor

  • 0524704.jpg
    0524704.jpg
    29.6 KB · Visningar: 331
kan det vara så att framkallningsvätskan inte räcker ända upp? filmen är ju framkallad men de mörkare fläckarna kunde vara för lite framkallade kanske? jag gjorde en tabbe förut och fyllde på för lite vätska så överkanten på hela filmen inte framkallades. då blir det ju mörkt på bilden sen... fast detta var lite skummare måste jag säga.
 
Har själv råkat ut för liknande problem.

Det kan var både att det är för lite vätska i dosan eller att vätskan inte rörs om tillräckligt. Dålig agiteringen mao.

Eftersom det är ljusare kring perfen borde det var så, att där rör sig vätskan mera, strömmar fram och tillbaka genom hålen.

Men en ljusläcka i eller kring locket på dosan skulle kunna ge samma effekt. Prova med en bit fotopapper
 
Jag har råkat ut för samma sak jag med. Också då var det två filmer i burken och det var översta filmen som blev dålig. I det fallet vet jag att det var för lite framkallare. Så antagligen är det det som är problemet här också.
 
Jag har råkat ut för detta problem när jag agiterat filmen i framkallningsdosan (Paterson) genom att snurra runt filmspiralen med "omrörningspinnen".
Detta får till följd att framkallningsvätskan strömmar genom de fyrkantiga perforeringshålen och kommer i kontakt med filmen runtom, och ger följaktigligen ett ojämt framkallninsresultat på negativet.
Det är bättre att agitera genom att vicka framkallningsdosan fram och tillbaka ca 45 gradet åt vart håll.
 
Hej!
Tacka för alla förslag. Jag har testat med mer brutal agitering och det har hjälpt. Vänder numera dosan 5ggr var 30sek. istället för 3ggr.
/Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.